پایتخت‌نشینان به زندگی در شهر امیدوار می‌شوند؟

شهردار شهری بودن که بیشتر ساکنانش از زندگی در آن احساس رضایت نمی‌کنند و امیدی هم به بهبودی شرایط اش ندارند باید سخت باشد. دو سال پیش در یک نظرسنجی از تهرانی‌ها در خصوص این که چقدر از زندگی در پایتخت چقدر احساس رضایت می‌کنند؟ پرسیده شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نتایج این پژوهش که با نمونه آماری ۸۱۳۴ انجام شده، نشان داد از نگاه اکثریت پاسخگویانی که در این تحقیق شرکت داشته‌اند، تهران شهری نیست که زندگی در آن راحت باشد. آنان به راحت بودن زندگی در تهران نمره ۱۲.۴۷ (از ۲۰ نمره) داده‌اند. ۲۵ درصد هم نمره ۱۰ و کمتر داده‌اند. بخش مهمی از یافته‌ها این پیمایش، مربوط به بررسی دیدگاه‌های پاسخگویان درباره آینده تهران بود. در مورد آینده، شدت ارزیابی منفی در پاسخ‌ها بیشتر بود. ۷۱ درصد معتقد بودند اگر تهران در همین مسیر پیش برود، برای زندگی جای بدتری خواهد شد.

اما برنامه‌های مدیریت شهری جدید چقدر می‌تواند زندگی را برای شهروندان تهرانی آسان‌تر کند. چالش‌های اصلی و قدیمی این شهر یعنی آلودگی هوا و ترافیک را کاهش دهد. سقف لرزان ساکنان بافت فرسوده پایتخت را ایمن کند و اتوبوس‌هایی که نفس‌های آخر را می‌کشند نو نوار کرده و به مترویی که با بحران واگن رو به رو است، قطار اضافه کند تا مردم کم‌تر در این واگن‌های فرسوده فشرده شوند. دخل خالی تهران و بدهی‌هایش را با چه برنامه ریزی سامان می‌دهد.

علیرضا زاکانی شهردار تهران می‌گوید برای اداره تهران حمایت سه قوه را دارد. مدافعانش در شورا هم معتقدند چهره ملی او می‌تواند چالش‌های اساسی تهران را حل کند. هدف اصلی او رسیدن به شهری الگو برای جهان اسلام است. شعار برنامه‌های زاکانی هم «تهران کلان شهر الگوی جهان اسلام» است.

او معتقد است شهروندان تهرانی از مدیران شهری ناراحت هستند و دلیل این ناراحتی را این می‌داند که شهروندان به رسمیت شناخته نمی‌شوند. او در اولین نطق اش در شورای شهر بعد از امضای حکمش در وزارت کشور دلیل ناراحتی شهروندان را این گونه گفت: شهروندان، از ما دلگیرند که در مسیر مواجهه با فقر و فساد و تبعیض، ایستادگی و جدیت لازم را نداریم، ناراحتند از ارائه خدماتی که علیرغم زحمات زیاد، سطح این خدمات درخور و شایسته آنها نیست. دقت لازم برای انتقال نیازهای اساسی به آنها صورت نگرفته و مسئولیت هایشان به آنها تذکر داده نشده است و شهروندان و شهرداری در دو مسیر مجزا پیش می‌روند.

شهردار تهران معتقد است با شهری مواجهیم که توجه به روح و کالبد را توأمان نداشته و در مسیری نرفتیم که یک رشد متوازن را داشته باشیم. هویت دینی و ایرانی در شهر نمایان نیست، فاصله جنوب و شمال معنا دار است و بی دقتی در توسعه عدالت در شهر وجود دارد. گسل‌های خطرناک، بافت‌های ناپایدار ۱۲ هکتاری، و هزاران هکتار بافت فرسوده وجود دارد و باید با توسعه زیرساخت‌ها و زیست سالم و فضای سالم شرایط شهر را در یک مدار پیشرفت گام به گام پیش ببریم.

چالش‌های تهران از نگاه شهردار تازه وارد

آلودگی هوا در شهر تهران که ۳۵۰ روز یک‌سال با آن درگیر هستیم و وابستگی ۶۵ درصدی بودجه شهرداری به تراکم‌فروشی، عدم شفافیت کاری در شهرداری، بدهی ۷۰ هزار میلیارد تومانی شهرداری، ساختار فربه شهرداری و مشارکت کم مردم در اداره شهر چالش‌هایی است که زاکانی در برنامه‌هایش به آن اشاره کرده است. همچنین در برنامه‌ها او تقویت مترو، کاهش آلودگی، افزایش و تقویت خدمات آنلاین در شهر و زیست‌پذیر شدن شهر چهار مطالبه اصلی شهروندان از مدیریت شهری عنوان شده است.

در برنامه‌ها شهردار تهران برای دو مسئله عمده شهر پایتخت شامل «ترافیک و آلودگی هوا» و «تنگنای مالی، دوقطبی خدمات در شهر و انجماد املاک» راهکارهایی ارائه شده که اخذ عوارض تردد از خودروها در جریان ترافیک و اصلاح نظام اخذ عوارض سالانه خودرو بر اساس آلایندگی خودروها و به‌روزرسانی حداقل ارزش املاک و اخذ بهای واقعی خدمات شهری است.

از دیگر تأکیدات زاکانی در برنامه‌اش اخذ تصمیمات مغایر طرح تفصیلی، کاهش فاصله قیمت املاک شمال و جنوب، اصلاح فرآیند طولانی صدور پروانه ساختمانی، تعیین تکلیف حدود اختیارات و وظایف دفاتر خدمات الکترونیک، مدیریت عرضه و تقاضای سفرهای درون شهری، ایجاد انگیزه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پروژه‌های شهری، تقویت سهم دوچرخه در سفرهای درون‌شهری، افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی، اتصال تهران به شهرهای جدید اطراف ظرف چهار سال، اخذ عوارض سوخت و نوسازی موتورسیکلت‌ها با موتورسیکلت برقی است.

حل مشکلات پایتخت در سه سطح

او برای حل چالش‌های تهران، در سطح برنامه ریزی کرده است. برنامه‌هایی که به نیازهای اورژانسی تهران پاسخ می‌گوید و در سال اول باید برطرف شود. برنامه دو ساله و چهارساله.

شهردار تهران در خصوص مشکلات حمل و نقل عمومی و برنامه‌هایی که برای توسعه مترو دارد می‌گوید: امروز ۲۵۸ کیلومتر زیرساخت در مترو مورد بهره برداری قرار گرفته است و ما باید امکان تکمیل آن و ایجاد خطوط هشت، ۹، ۱۰، ۱۱ را فراهم کنیم. همچنین حدود ۶۰۰ واگن نیاز به اورهال دارد که می‌توان آنان را آماده سازی کرد. آنچه که امروز مورد دقت قرار می‌گیرد بهره‌مندی از همین ظرفیت موجود و ادامه خدمت است. همچنین نیازمند تکمیل خطوط نیمه کامل به ویژه خط شش و هفت هستیم و در کنار آن هم حتماً باید به ظرفیت سازی جدید در سایر خطوط آغاز نشده بپردازیم. باید به اتوبوسرانی و ظرفیت‌های بزرگی که در آن وجود دارد پرداخت. در پایان دوره قبلی ۶۵۰۰ اتوبوس در تهران فعال بود و امروز ۱۵۰۰ الی ۲۲۰۰ اتوبوس کاهش یافته است.

بسیار اعتقاد دارند نکته متمایز زاکانی با سایر شهرداران تهران فعالیت‌های اجتماعی او در شهر است. او در خصوص فعالیت‌هایش در این حوزه می‌گوید: نقطه آغاز بهترین مسیر برای مدیریت شهری یک قرارداد اجتماعی است و از همین متکدیان و کودکان کار و معتادان متجاهر آغاز می‌شود. نیازمند یک حرکت جدی در فرهنگ شهری با نگاه به فرهنگ ایرانی _ اسلامی هستیم و این وجه متمایز کننده ما از سایر دوره‌های شهرداری است.

او در فصل اجتماعی و فرهنگی برنامه‌هایش، با تأکید بر مقابله با ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی و فقدان هویت دینی انقلابی و ملی شهر تهران می‌گوید: تقویت مسجد محوری و حفظ و ترویج آثار و ارزش‌های انقلاب، دفاع مقدس و شهدا، ترویج و تسهیل در امر ازدواج، مقابله عمومی و محله محور با اعتیاد و طلاق از برنامه‌های مهم این دوره است.

زاکانی برای حل مشکلات اجتماعی قصد ایجاد یک قرارگاه را دارد. به گفته وی ایجاد قرارگاه اجتماعی می‌تواند معضلاتی مثل متکدیان و تردد معتادان را برطرف کند و شهرداری می‌تواند این مسیر را دنبال کند و ما نیازمند یک حرکت جدی در فرهنگ شهرنشینی و مدیریت ایرانی - اسلامی هستیم، در این خصوص بسیار دچار نقصان و عیب هستیم و این جنبه‌های شکلی است که وجه متمایزکننده ما از سایر شهرها است، نیازمند آن هستیم که در همه این حوزه‌ها فعالیت جدی و اساسی داشته باشیم. اگر توجه خودمان را به محله محوری، مسجد محوری، ضرورت قانون مداری، فرهنگ ترافیک و همسایه‌داری قرار بدهیم، اقدام خوبی شکل خواهد گرفت.

شهردار تهران معتقد است که رشد این کلانشهر رشدی کاریکاتوری بوده و درباره کاهش فاصله شمال به جنوب می‌گوید: این بی عدالتی در شهر مشهود است. مقدمه اینها این است که ما برای تهران یک تصویر روشنی را در ابعاد مختلف به صورت مشخص و مطلوب داشته باشیم و این تصویر روشن موجود نیست و این تصویر روشن باید نسبت به مناطق با تحقق این افق مشخص شود. از این جهت مبتنی بر آن تفسیر، بنده معتقدم به سرعت به آن سند دست پیدا کنیم، ما باید توجه ویژه‌ای به سرانه‌ها داشته باشیم و این بی‌عدالتی و این فاصله را کاهش دهیم.

او در ادامه درباره برنامه خودش و ضرب‌الاجل‌های برون رفت از حوزه آسیب اجتماعی هم توضیح می‌دهد: استانداری، فرمانداری، بهزیستی، دستگاه‌های انتظامی و مجموعه‌های مختلف نیازمند این هستند که دور هم جمع شوند و در خصوص ساخت اجتماعی و سالم سازی اجتماعی بحث کنند. یعنی اکنون قانون، ظرفیت‌ها را تقسیم کرده و هرکسی یک ظرفیتی دارد و هیچکس ناظر به اینکه پاسخگو باشد و از معضل پیشگیری کند، کمتر اهتمام می‌بیند.

به گزارش ایمنا، باید دید مدیریت شهری هماهنگ با دولت و مجلس می‌تواند چالش‌های قدیمی شهر تهران را حل کرد. آیا دولت حاضر است جز یک صندلی در هیأت دولت مطالبات این شهر را پرداخت کند و هزینه‌هایی که پایتخت بودن بر تهران تحمیل می‌کند را بپردازد. آیا مجلس برای به سرانجام رسیدن دو لایحه مدیریت واحد شهری و درآمدهای پایدار شهر همکاری می‌کند. قوه قضائیه پرونده‌های قدیمی را که حقوق شهر را پایمال کرده‌اند به نتیجه می‌رساند یا خیر، آیا شهردار جدید تهران هم گرفتار چالش‌های قدیمی می‌شود و با وعده همکاری دوره مدیریت اش را به پایان می‌رساند…

کد خبر 521610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.