سینما می تواند ظرفیت های بومی اصفهان را جهانی کند

معاون فرهنگی شهردار اصفهان گفت: امروزه سینما می‌تواند ظرفیت‌های بومی اصفهان که آن را عروس هزار جلوه و کرشمه می‌خوانیم از رهگذر خود تبدیل به امری جهانی کند. امیدوارم شهرداری بتواند زمینه‌ای ایجاد کند که اصفهان و هنرمندان آن بتوانند در عرصه ملی و بین المللی کنشگر باشند و این مساله دور و دیر نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد عیدی در آئین رونمایی از فیلم‌های منتخب فراخوان حمایت از فیلم که شامگاه امروز_ ۲۱ شهریور ماه_ همزمان با روز سینما برگزار شد، گفت: روز ملی سینما را تبریک می‌گویم و از زاون قوکاسیان یاد می‌کنم که جایش همچنان خالی و خلأ نبودنش عیان است.

وی افزود: در ایران باستان الهه‌ای به نام میترا وجود داشت که در توصیف آن می‌گفتند هزار دست، هزار چشم و هزار گوش است. مایلم هنر سینما و توان آن را در تأثیر گذاری بر مخاطب به میترا تشبیه کنم.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، ادامه داد: امروزه فلسفه بیش از هر هنر دیگری با سینما آمیخته است. یکی با زبان مفهوم پردازی می‌کند و دیگری با تکنیک تصویر سازی می‌کند.بسیاری معتقدند که فلسفه موجب فربگی سینما شد. در واثع پویش‌های ساختار گرایی و پسا ساختار گرایی اولین تأثیرات خود را در سینما گذاشت.

عیدی اضافه کرد: سینما گران فیلسوف نبودند، اما با فیلم‌هایی که آفریدند موجب طرح مباحث جدیدی در فلسفه شدند. حرکت و زمان دو پدیده‌ای است که وجه مشترک میان فلسفه و سینما است.

وی خاطر نشان کرد: در مواجه با سینما با پدیده‌ای مواجه ایم که به نوعی همه هنرها را در خود دارد و ابزار ارتباطی بسیار گسترده ای است. جان دیویی از «تجربه تمام عیار» سخن می‌گوید و مرادش از آن بلوغ خود جوش توانایی رشد تجربی است که امکانات و ظرفیت‌های جدیدی برای مخاطب خود به وجود بیاورد.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، ادامه داد: سینما بیش از همه هنرها امکان «تجربه تمام عیار» را برای مخاطب خود در جهان ایجاد کرده است. بسیاری از پویش‌های اجتماعی و فرهنگی که از دهه ۸۰ به بعد به وجود آمده از سینما ایجاد شده است، پس چرا نباید به سینما اندیشید.

عیدی اضافه کرد: امروزه سینما می‌تواند ظرفیت‌های بومی اصفهان که آن را عروس هزار جلوه و کرشمه می‌خوانیم از رهگذر خود تبدیل به امری جهانی کند. امیدوارم شهرداری بتواند زمینه‌ای ایجاد کند که اصفهان و هنرمندان آن بتوانند در عرصه ملی و بین المللی کنشگر باشند و این مساله دور و دیر نیست، چراکه شهرداری این ظرفیت را از طریق خواهر خوانده‌های خود ایجاد کرده است.

وی افزود: البته این مساله مشروط به این است که مدیریت شهری بداند شهر را با عوارض و تراکم فروشی نمی‌توان اداره کرد. اقتصاد فرهنگ هم می‌تواند خلاقیت فرهنگی و درآمدهای پایدار مبتنی بر توسعه فرهنگ محور ایجاد کند. به امید روزی که بتوانیم چنین فضایی را در شهر ایجاد کنیم.

کد خبر 521562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.