امنیت؛ راه تداوم برنامه

برای تداوم یک برنامه، امنیت بسیار مهم است؛ کاربر باید اطمینان حاصل کند که اطلاعاتی که در اختیار نرم‌افزار قرار می‌دهد به صورت امن نگهداری و استفاده خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برنامه‌نویسی قطعاً یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که امروزه نه تنها برای فارغ‌التحصیلان و دانشجویان مهندسی کامپیوتر، بلکه برای سایر رشته‌ها و زمینه‌ها نیز مورد نیاز است. تعداد موقعیت‌های شغلی مرتبط با برنامه نویسی یا اشتغال‌هایی که پیش‌نیاز اصلی آن برنامه‌نویسی است هر ساله افزوده می‌شود. بخشی از فرایند تحقیق و پژوهش در اکثر رشته‌های دانشگاهی امروزی مربوط به نرم افزارها است؛ در این مسیر دانشجویان قطعاً نیازمند یادگیری و کسب مهارت‌های برنامه‌نویسی هستند.

ویژگی‌های نرم‌افزار خوب

یک نرم‌افزار در مرحله اول باید یکی از مشکلات یا نیازهای بشر را حل و پس از ارائه تغییرات بهبودهایی در سبک زندگی ایجاد کند، اما اگر از مرحله کاربردی بودن نرم‌افزار بگذریم، نرم‌افزار برای اینکه بتواند بعد از ارائه کاربران زیادی را به خودش جذب کند و مردم را ترغیب به استفاده کند باید رابط کاربری جذابی داشته باشد تا تجربه مناسبی برای کاربر به ارمغان بیاورد. ویژگی‌های اصلی نرم‌افزار باید به راحتی در دسترس باشد تا کاربر بتواند با سرعت فعالیت خود را انجام دهد.

نرم‌افزار خوب باید زیرساخت مناسبی داشته باشد و اگر برنامه نیاز به تغییرات کدنویسی پیدا کرد؛ برنامه نویس دیگری نیز بتواند این تغییرات را اعمال کند و علاوه بر آن، برای به روزرسانی‌های بعدی نیز به مشکل برنخورد. برای تداوم یک برنامه، امنیت بسیار مهم است؛ کاربر باید اطمینان حاصل کند که اطلاعاتی که در اختیار نرم‌افزار قرار می‌دهد به صورت امن نگهداری و استفاده خواهد شد.

مراحل ساخت نرم‌افزار

اولین مرحله ساخت یک نرم‌افزار شناخت نیاز، پیدا کردن راهکار و طرح ایده است؛ بعد از مشخص شدن و ارائه این موارد باید در نظر گرفت که نرم‌افزار تحت چه بستری باید ارائه شود. به طور کلی نرم‌افزارها به سه دسته کامپیوتری، موبایل و تحت وب تقسیم می‌شود که پس از انتخاب بستر مورد نیاز برای شروع کار و سطح سادگی یا پیشرفتگی نرم‌افزار، تعداد افراد مورد نیاز برای ادامه مسیر مشخص خواهد شد.

برای ساخت نرم‌افزار باید طراحی، برنامه‌نویسی و امنیت مدنظر قرار گیرد و ممکن است از یک تا چند صد نفر بسته به نیاز به کار گرفته شوند. پس از تولید و ارائه نرم‌افزار باتوجه به بازخوردهای افراد متخصص و کاربران باید تغییرات و به‌روزرسانی نرم‌افزار انجام شود تا به بهترین نحو ممکن به هدف خود نزدیک شود.

موقعیت شغلی رشته مهندسی نرم‌افزار در ایران

موقعیت شغلی این رشته به طور کامل بستگی به روحیات شخص دارد. اگر شخص روحیه‌ی کار تیمی داشته باشد می‌تواند در شرکت‌ها و یا ادارات مختلف مشغول به کار و در پروژه‌ها یا ایده‌ها با دیگران همکاری کند، اما اگر از روحیه کارآفرینی برخوردار باشد، می‌تواند مجموعه‌ای راه‌اندازی و ایده‌های خود را عملی کند. خیلی افراد هم علاقه به تدریس دارند و بعد از فارغ‌التحصیلی در دانشگاه‌ها می‌توانند این رشته را تدریس کنند. به دلیل فراگیر بودن این رشته در حوزه‌های مختلف، بسته به علاقه، پشتکار و صبر شخص، بازار کار خوبی در انتظار آن خواهد بود.

میزان مهاجرت‌پذیری رشته مهندسی نرم افزار

این مورد بستگی به مهارت‌های شخص دارد. اگر شخص مهارت بالایی در زمینه حل مشکلات و مسائل، تسلط کافی به علوم کامپیوتر، زبان‌های برنامه‌نویسی، زبان انگلیسی و مباحث مالی داشته‌باشد و حداقل در یکی از موارد موردنیاز کشوری که برای مهاجرت انتخاب می‌کنند متخصص، صاحب‌نظر و پیوسته در حال یادگیری باشد می‌تواند شرایط مناسبی رو برای مهاجرت به ارمغان بیاورد.

دستاوردهای ایران در رشته "مهندسی نرم‌افزار"

دستاوردهای ایران در این رشته هنوز جهان فاصله زیادی دارد، ولی از لحاظ داخلی به نسبت در موقعیت خوبی قرار داریم البته بازهم امکان پیشرفت وجود دارد.

چه کسانی می‌توانند برنامه نویس شوند؟

تقریباً همه می‌توانند برنامه‌نویسی رو یاد بگیرند، اما افرادی که صبر، پشتکار، علاقه، روحیه حل مشکلات و روبرو شدن با هر نوع شکست رو دارند مطمئناً می‌توانند برنامه نویس‌های موفقی شوند.

کد خبر 521456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.