آلودگی صوتی، خطر زوال عقل را افزایش می‌دهد

گزارش محققان نشان می‌دهد که قرار گرفتن طولانی مدت در ترافیک و سر و صدای وسایل نقلیه ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل و بیماری آلزایمر را افزایش دهد.

به گزارش ایمنا، گزارش محققان نشان می‌دهد که قرار گرفتن طولانی مدت در ترافیک و سر و صدای وسایل نقلیه ممکن است خطر ابتلاء به زوال عقل و بیماری آلزایمر را افزایش دهد.

به گفته نویسندگان این مطالعه، بیش از یکهزار و ۲۰۰ مورد از حدود هشت هزار و ۵۰۰ مورد زوال عقل در دانمارک در سال ۲۰۱۷ ممکن است ناشی از قرار گرفتن در معرض سر و صدا باشد، بدان معنا که کاهش سر و صدای ترافیک ممکن است به جلوگیری از مشکلات فکری، حافظه و رفتار مرتبط با این بیماری کمک کند.

محققان معتقدند گسترش دانش خود در مورد اثرات مضر سر و صدا بر سلامتی برای تعیین اولویت‌ها و اجرای سیاست‌های مؤثر و راهکارهای بهداشت عمومی با تمرکز بر پیشگیری و کنترل بیماری‌ها از جمله زوال عقل ضروری است.

مانوئلا لچ کانتوریا، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه دانمارک جنوبی، اظهار کرد: مطالعات قبلی، سر و صدای حمل و نقل را با بیماری عروق کرونر قلب، چاقی و دیابت مرتبط می‌داند.

در این مطالعه، محققان مواجهه طولانی مدت افراد ساکن در نزدیک ترافیک جاده‌ای و سر و صدای ناشی از قطار را با خطر زوال عقل در بین دو میلیون دانمارکی بالای ۶۰ سال مقایسه کردند.

این تیم برای یافتن موارد زوال عقل و بیماری آلزایمر و زوال عقل ناشی از بیماری پارکینسون در طول تقریباً ۹ سال، داده‌های سلامت ملی را جمع آوری کرد. بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۷ بیش از ۱۰۳ هزار مورد جدید زوال عقل شناسایی شد.

محققان دریافتند که قرار گرفتن در معرض سر و صدای جاده‌ها و راه آهن به طور میانگین به مدت ۱۰ سال، احتمال ابتلاء به زوال عقل را افزایش می‌دهد.

طبق گزارش محققان، سر و صدای جاده‌ها و راه آهن با ۲۷ درصد خطر بیشتر بیماری آلزایمر مرتبط است.

محققان عنوان می‌کنند این ارتباطات ممکن است ناشی از ترشح هورمون‌های استرس و اختلال در خواب باشد که منجر به بیماری عروق کرونر و تغییرات در سیستم ایمنی و التهاب می‌شود که در شروع زوال عقل و بیماری آلزایمر مشاهده می‌شود.

منبع: مهر

کد خبر 521308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.