مهم‌ترین اولویت‌های عمرانی، معماری و شهرسازی اصفهان

رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری مهم‌ترین اولویت‌های این کمیسیون را در چهار سال آینده تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسول میرباقری در یک برنامه رادیویی با اشاره به وظایف کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری، اظهار کرد: همان گونه که از اسم کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی مشخص است حیطه وظایف این کمیسیون به دو قسمت عمران و آبادانی شهر و معماری و شهرسازی تقسیم می‌شود و اهمیت آن از این لحاظ است که ۷۰ درصد بودجه شهر به حوزه عمران اختصاص دارد و از ایده‌های شهرسازی اخذ و خرج می‌شود.

وی با بیان اینکه اکثر مراجعات و درخواست مردم در شهرداری مربوط به این حوزه است و آن‌ها توقع دارند دغدغه‌هایشان در این کمیسیون برطرف شود، افزود: نحوه تعامل با مردم و استفاده از این بودجه اهمیت این کمیسیون را روز به روز افزون می‌کند.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای شهر اصفهان تصریح کرد: یکی دیگر از وظایف این کمیسیون مشارکت و همکاری در سیاست گذاری، برنامه‌ریزی و پیشنهاد طرح‌های مختلف در حوزه مدیریت شهری بر اساس سیاست‌های کلان ابلاغی کشور و اسناد بالادستی، برنامه مصوب شهری و نیازهای شهر اصفهان است که تصمیم و ارائه آن در کمیسیون عمران و معماری و شهرسازی اتفاق می‌افتد.

وی افزود: یکی دیگر از وظایف این کمیسیون، نظارت بر عملکرد شهرداری اصفهان در حوزه‌های مختلف با مأموریت‌های عمران، شهرسازی و معماری مخصوصاً در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان است.

لزوم تعامل بیشتر با دستگاه‌های متولی در شهر

میرباقری با اشاره به وظیفه مدیریت شهری در تعامل و همکاری با سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با مأموریت‌های شهرسازی خارج از شهرداری ادامه داد: وظیفه تعامل و همکاری با سازمان‌ها و نهادهای شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، سازمان نظام مهندسی و ساختمان استان، سازمان میراث فرهنگی، نظام کاردانی و ساختمانی با کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی است.

وی افزود: یکی دیگر از وظایف این کمیسیون بررسی کارشناسی و اعلام نظر تخصصی در رابطه با طرح‌ها و لوایح، برنامه‌ها و گزارش‌ها، پیوست‌های مطالعاتی و مسائلی است که رئیس شورا یا هیئت رئیسه به کمیسیون عمران به عنوان کمیسیون اصلی و یا فرعی بسپارند.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شناسایی و اولویت بندی محورها و موضوعات کاری و نارسایی‌ها و کمبودها و نیازها در حوزه شهرسازی و معماری، ساخت و ساز و مسائل کالبدی شهر اصفهان در سطوح مختلف و ارائه راهکارها و پیگیری اقدامات مقتضی را از مهمترین موضوعات مورد بررسی کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری برشمرد.

میرباقری ادامه داد: سازمان‌های نوسازی و بهسازی، زیبا سازی، سرمایه گذاری و مشارکت‌ها و مدیریت املاک و آزادسازی، معاونت عمران شهری و معاونت حمل و نقل و ترافیک همگی در ارتباط با کمیسیون هستند.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورا یکی از اولویت‌های اصلی این کمیسیون را اصلاح فرایندهای شهرسازی و معماری که ثمره آن تسهیل فرایند صدور پروانه است، دانست و گفت: شهروندان برای دریافت پروانه معطل می‌شوند در صورتی که می‌توان فرایند را آسان و در کمتر از یک هفته پروانه ساختمان صادر کرد، در این راستا یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کمیسیون عمران معماری و شهرسازی توسعه خدمات شهرسازی است که نتیجه آن شفاف سازی، کرامت انسان‌ها و مبارزه با فساد است.

میرباقری تاکید کرد: اگر مدیریت الکترونیک شهرسازی بتواند به بهترین نحو سرویس دهد در رفت‌وآمدها و وقت شهروندان صرفه‌جویی می‌شود و به دنبال آن آلودگی هوا کاهش می‌یابد.

به دنبال ایجاد تحول در بافت فرسوده هستیم

وی با بیان اینکه یکی دیگر از اولویت‌های کمیسیون عمران و شهرسازی بازآفرینی بافت‌های فرسوده است، افزود: بافت فرسوده به دو دسته بافت تاریخی و غیر تاریخی تقسیم می‌شود که برای هر دسته برنامه‌ریزی‌هایی با سازمان نوسازی انجام شده و به دنبال ایجاد تحول در بافت فرسوده هستیم.

میرباقری با بیان اینکه توسعه سرمایه گذاری در حوزه ساخت و گردشگری است که باعث ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی شهر و شهروندان می‌شود، ادامه داد: یکی دیگر از اولویت‌های کمیسیون عمران معماری و شهرسازی توجه ویژه به درآمدهای پایدار است، زیرا نباید با تراکم فروشی، شهر را اداره کنیم که فشار بر دوش شهروندان باشد بلکه باید با ایجاد درآمد پایدار، فشار را از دوش شهروندان کم کنیم.

وی افزود: توجه ویژه به کیفیت پروژه‌های خرد و کلان عمرانی، استفاده از فناوری‌های نوین در پروژه‌ها که راندمان و بهره برداری، ماندگاری و عمر مفید آن را با کیفی سازی و نظارت بیشتر بالا می‌برد. توجه ویژه به مبلمان و نمادهای شهری در جهت زیباسازی و تقویت هویت شهر با تاکید بر فرهنگ ایرانی و اسلامی از دیگر اولویت‌های کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی است.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورا تصریح کرد: تخلفات ساختمانی توسط شهرداری‌ها به ماده صد ارجاع شده و در کمیسیون‌های مختلف رسیدگی می‌شود و اگر قابل اغماض باشد با جریمه و غیر قابل اغماض با تخریب حکم صادر می‌شود. یکی از وظایف کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی آسیب شناسی میل به تخلف در برخی از شهروندان است و باید در این زمینه فرهنگ سازی کنیم، زیرا تخلفات اینچنینی حق‌الناس است و شهر را از بین می‌برد همچنین یک بار دائم بر دوش اعضای شورای شهر می‌گذارد.

وی افزود: لازم است شهروندان در خصوص رعایت قانون و انجام ندادن تخلف شهری احساس مسئولیت کنند و اطرافیان خود را نیز راهنمایی کنند تا یک شهر خوب و در شأن جامعه اسلامی داشته باشیم.

کد خبر 521267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.