۲۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۱
خیال آسوده اسکوچیچ

دراگان اسکوچیچ با تیم ملی فراتر از انتظار ظاهر شده و نتایجی درخشان کسب کرده است.

به گزارش ایمنا، دراگان اسکوچیچ با تیم ملی فراتر از انتظار ظاهر شده و نتایجی درخشان کسب کرده است. چند روز قبل او را بابت انتخاب‌هایش- بخصوص حضور جعفر سلمانی در ترکیب اصلی بازی با سوریه- نقد کردیم اما حالا می‌توانیم به تمجید از این مربی کروات بپردازیم. آن هم بعد از پیروزی مهمی که تیم ملی برابر عراق به دست آورد و در صدر جدول گروه ایستاد. شکست حریفی که در این سال‌ها همیشه یک رقیب سرسخت و تسلیم‌ناپذیر برای تیم ملی بوده، فوق‌العاده به نظر می‌رسد.

تیمی که ایران را از جام ملت‌های استرالیا حذف کرد، چهار سال بعد در امارات باز هم روبه‌روی ایران بدون شکست ماند و در دیدار رفت مرحله قبلی مقدماتی جام جهانی هم یک شکست دردناک را به تیم ملی تحمیل کرد. حتی عراق در دیداری تدارکاتی که پشت درهای بسته برگزار شد، توانست تیم بی‌شکست کارلوس کی‌روش را شکست بدهد و باختی تلح را به این مربی پرتغالی تحمیل کند.

حالا ایران در دو مسابقه با عراق چهار گل به ثمر رسانده و هیچ گلی دریافت نکرده است. عراقی‌ها که در فاصله شش سال و چهار مسابقه هرگز به ایران نباخته بودند، حالا حتی با جذب یک سرمربی شناخته‌شده و برگزاری دو اردوی گرانقیمت در اسپانیا و ترکیه، دومین باخت مقابل تیم اسکوچیچ را تجربه کرده‌اند. به جز برد جذاب برابر عراق، اسکوچیچ با تیم ملی اتفاقات مهمی را رقم زده است. تیم ملی بحران‌زده ایران که در آستانه حذف از مرحله پیشین قرار داشت، با اسکوچیچ به عنوان صدرنشین راهی دور نهایی شد و حالا بعد از دو مسابقه، دو امتیاز بیشتر از کره‌جنوبی و چهار امتیاز بیشتر از عراق و امارات دارد.

سرمربی کروات با ۹ پیروزی در ۹ مسابقه، بهترین شروع یک مربی روی نیمکت تیم ملی را تجربه کرده و با رکورد بردهای متوالی تاریخ این تیم هم برابر شده است. تیم ملی اگر برنده نبرد بعدی باشد، برای نخستین بار در تمام تاریخ تعداد بردهای متوالی‌اش را دورقمی می‌کند. تیم اسکوچیچ در این ۹ مسابقه، هفت بار کلین‌شیت کرده و ۲۸ گل هم به ثمر رسانده است.

اینها نتایج ارزشمندی است که دراگان اسکوچیچ با تیم ملی ایران کسب کرده. البته در این مدت بارها گفته و نوشته شده که نسل فوق‌العاده‌ای در تیم ملی حضور دارند و شاید اگر هر مربی دیگری هم بود می‌توانست چنین نتایجی را کسب کند. درست یا غلط، اسکوچیچ سرمربی تیم ملی است و مسئول اصلی نتایج. تیم ملی با هدایت او چنین پیروزی‌های مهمی را به دست آورده و به همین دلیل نمی‌توان نقش او را چندان نادیده گرفت. بخصوص که کار با لژیونرهای پرآوازه‌ای که در باشگاه‌های بزرگ بازی می‌کنند، نمی‌تواند کار چندان ساده‌ای باشد اما دراگان از عهده این وظیفه برآمده و رابطه مناسبی را با ستاره‌های تیم ملی برقرار کرده است.

البته هنوز هم شایعه‌های بسیاری با این مضمون وجود دارد که فدراسیون فوتبال چندان اعتقادی به ادامه همکاری با اسکوچیچ ندارد و دنبال فرصتی است تا او را اخراج کند. این مسأله البته شاید مربوط با یکی دو ماه قبل باشد، نه حالا که اسکوچیچ درخشیده و البته آلترناتیوی سرشناس و آشنا به فوتبال ایران هم برای او وجود ندارد. این مربی کروات با نتایجی که کسب کرده و البته شرایطی که برای گزینه‌های جانشینی‌اش به وجود آمده، می‌تواند با خیالی آسوده به همکاری‌اش با تیم ملی ایران ادامه بدهد. برانکو این روزها را در تیم ملی عمان می‌گذراند و کارلوس کی‌روش هم به تازگی هدایت مصر را بر عهده گرفته است. مربیان داخلی سرشناس هم تیم دارند و به همین دلیل اسکوچیچ می‌تواند از این بابت نفسی به راحتی بکشد.

ایران اول آسیا، بیست و دوم جهان

بعد از پایان دیدارهای ملی فوتبال جهان در ماه سپتامبر، رده‌بندی تیم‌های ملی نیز مشخص شد و مهم‌ترین نکته برای فوتبال ایران، صعود دوباره به صدر تیم‌های آسیایی بود. تیم ملی فوتبال ایران توانست در دومین دیدار خود در انتخابی جام جهانی با سه گل عراق را از پیش رو بردارد و شش امتیازی شود. این نتیجه باعث شد تا تیم ملی فوتبال ایران با چهار پله صعود در رده ۲۲ جهان و اول آسیا قرار بگیرد و به این ترتیب تیم ملی فوتبال ایران برای اولین‌بار بعد از جام ملت‌های آسیا، رده نخست تیم‌های آسیایی در رده‌بندی فیفا را از ژاپن پس گرفت.

منبع: ایران ورزشی

کد خبر 521163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.