منابع مالی توسعه مترو تهران افزایش می‌یابد

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: مترو با کمبود شدید نقدینگی مواجه هست واعتباراتی که برای آن پیش‌بینی شده تنها می‌تواند نیازهای روزمره‌اش تأمین کند

‌سید جعفر تشکری هاشمی در گفت‌وگو با ایمنا با اشاره به بازدیدی که به تازگی از ایستگاه‌های مترو برای بررسی چالش‌ها و وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی داشته است، اظهار کرد: در این بازدید به مشکلات و چالش‌های حمل و نقل عمومی و راهکارهای برون رفت از وضعیت کنونی پرداخته شد. در حوزه مترو بیشتر مباحث مربوط به وضعیت واگن‌ها و روش بازسازی سریع نحوه تأمین تجهیزات و اقلام تعمیراتی، آماده کردن پایانه‌های تعمیراتی برای این کار با هماهنگی با کارخانه واگن‌سازی بود و بررسی شد که آیا با منابع مالی پیش بینی شده این فعالیت‌های قابل انجام است یا خیر؟

وی با تاکید بر اینکه مترو با کمبود شدید نقدینگی مواجه بوده و اعتباراتی که برای آن پیش‌بینی شده تنها می‌تواند نیازهای روزمره را تأمین کند افزود: ما برای انجام تعمیرات واگن‌ها و تأمین قطعات برای مترو نیاز داریم که منابع جدیدی را پیش‌بینی کنیم و اگر به صورت لایحه به شورا نیاید در خصوص افزایش اعتبارات مترو طرحی را به شورا خواهیم آورد. البته ترجیحمان این است که موضوعات به‌صورت لایحه بیاید ولی اگر ظرف روزهای آینده نیامد حتماً این را به صورت طرح در دستور کار قرار می‌دهیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران به جلسه‌ای که با معاون حمل و نقل و ترافیک در خصوص تأمین منابع مالی مورد نیاز مترو برگزار شد اشاره و تصریح کرد: در این جلسه راهکارهای تأمین منابع مورد بررسی قرار گرفت و بررسی شد که آیا امکان جا به جایی سر فصل‌ها و روش‌ها برای تأمین اعتبار وجود دارد و اگر چنین است به صورت پیشنهاد به شورا ارائه شود در غیر این صورت حتماً در شورا به راه‌های تأمین منابع و به‌خصوص در بحث تأمین قطعات و لوازم که برخی در ایران وجود ندارد و زمان بر است و باید به سازنده‌ها سفارش داده شود می‌پردازیم.

تعمیرات ناوگان حمل و نقل عمومی نیازمند اقدام ضربتی است

وی در خصوص برنامه‌های شهردار تهران که تاکید بر ایجاد خطوط جدید مترو داشته و از اورهال کردن ناوگان نیز به عنوان یک اقدام اورژانسی نام برده می‌شود و تفاوت‌هایی که با دیدگاه‌های برخی از اعضای کمیسیون حمل و نقل وجود دارد که تاکید بر تکمیل خطوط فعلی مترو است گفت: این دو تقریباً دو دیدگاه هم عرض و منطبق بر هم است. ما هم معتقدیم برای تعمیرات ناوگان حمل و نقل عمومی نیاز به یک اقدام ضربتی است.

تشکری هاشمی با بیان اینکه شهرداری در مترو تعمیرات به‌روز هم دارد اضافه کرد: به طور مثال واگن‌های مترو در ۱۰ هزار کیلومتر، ۱۲۰ هزار کیلومتر و ۳۶۰ هزار کیلومتر تعمیرات دارند و بعد برای اورهال می‌روند.

وی با اشاره به اینکه اورهال کردن یک واگن حدود سه میلیارد تومان هزینه دارد گفت: اگر بخواهیم یک واگن بخریم، هزینه آن ۳۰ میلیارد تومان می‌شود بنابراین می‌توانیم به جای خرید یک واگن نو، فعلاً ۱۰ واگنی که با تعمیرات می‌تواند به چرخه خدمت برگردد را اولویت قرار بدهیم.

پارکینگ‌های مکانیزه به چرخه خدمت باز می‌گردد

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در ادامه در پاسخ به پرسشی درخصوص کمبود پارکینگ در شهر تهران و توقف فعالیت پارکینگ‌های مکانیزه گفت: هر امکانی که در اختیار شهرداری است، اگر به موقع تعمیر، نگهداری و سرویس نشود حتماً از سرویس خدمت خارج خواهد شد. در طول سال‌های گذشته تعمیرات و نگهداری پارکینگ‌های مکانیزه انجام نشده و به طور طبیعی تعطیل هم می‌شود.

وی ادامه داد: توسعه فضاهای پارک یکی از سیاست‌های اصلی کمیسیون عمران و حمل و نقل خواهد بود و توسعه پارکینگ‌ها اعم از مکانیزه، طبقاتی، پارکینگ‌های حاشیه‌ای و پارکینگ‌های زیرسطحی را دنبال می‌کنیم.

کد خبر 521129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.