اندیمشک؛ شهری استراتژیک با چالش‌های فراوان

"افزایش نظارت‌ها که جز وظایف ذاتی شورای شهر است، ایجاد بازارچه‌های خود اشتغالی برای بانوان سرپرست خانوار، پیگیری مطالبات شهرداری در ماده ۷۷ از اشخاص حقوقی و پرداخت مطالبات افراد حقیقی و حقوقی از شهرداری از مهمترین برنامه‌های مدیریت شهری اندیمشک برای سال ۱۴۰۰ است."

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرستان اندیمشک از دیرباز یکی از مناطق پر رونق استان خوزستان و از قطب‌های انرژی ایران محسوب می‌شود. این توضیف که راه آهن اندیمشک از جنگ جهانی تا جنگ تحمیلی نقش بسیار مهمی را ایفا بسیار معروف است که موید استراتژیک بودن این شهر است اما با این حال در سال‌های اخیر مردم این شهرستان که به زبان لری صحبت می‌کنند گلایه‌های زیادی را مطرح کرده‌اند و مدیریت شهری ان نیز با چالش‌های مختلفی روبه‌رو بوده است.

به همین دلیل و در راستای پیگیری مطالبات مردم نورالدین مدهنی، رئیس شورای شهر اندیمشک در گفت‌وگو با ایمنا درباره اولویت‌های این شورا در چهار سال آینده صحبت کرده که متن آن را در ادامه می‌خوانید:

مهم‌ترین برنامه‌های شورای شهر اندیمشک در سال پیش‌رو را بیان کنید.

علاوه بر برنامه‌های عمرانی، فضای سبز، پسماند و حاشیه نشینی که در ادامه توضیح خواهم داد یک سری برنامه‌های کلی برای شهرداری و شورای شهر اندیمشک در نظر داریم که از جمله مهمترین آنها می‌توانم به بحث ایجاد درآمدهای پایدار و حذف هزینه‌های غیرضروری اشاره کرد.

در مورد هزینه‌های پایدار در مدیریت شهری اندیمشک ساخت یک مرکز خرید بزرگ به زودی انجام می‌شود که کارکنان شهرداری را پوشش می‌دهد و درآمد آن نیز صرف هزینه‌های شهرداری می‌شود و امید است به زودی اقدام شود.

برای جلوگیری از هزینه‌های غیرضروری نیز قرار بر این است که آن دسته از اقدامات و عملیات‌هایی که شهرداری توانایی انجام آنها را به راحتی دارد اما به پیمانکار محول می‌شود را خود شهرداری انجام دهد و از ایجاد هزینه اضافه جلوگیری شود.

افزایش نظارت‌ها که جز وظایف ذاتی شورای شهر است، ایجاد بازارچه‌های خود اشتغالی برای بانوان سرپرست خانوار، پیگیری مطالبات شهرداری در ماده ۷۷ از اشخاص حقوقی و پرداخت مطالبات افراد حقیقی و حقوقی از شهرداری از مهمترین برنامه‌های مدیریت شهری اندیمشک برای سال ۱۴۰۰ است.

فعالیت ناوگان حمل و نقل عمومی اندیمشک در چه وضعیتی است؟

با توجه به اینکه در شرایط کرونایی قرار داریم و عملاً به خاطر جلوگیری از تجمع و انتشار ویروس کرونا حمل و نقل عمومی تعطیل و اتوبوس‌ها بلااستفاده مانده است بنابراین فرصت خوبی برای بازسازی اتوبوس‌های فرسوده و خراب است و با پیگیری‌های شده مبلغی بالغ بر هشت میلیارد ریال برای بروز شدن ناوگان اتوبوسرانی جذب و اکنون و در حال بازسازی آنها هستیم تا شهروندان در اتوبوس‌های مناسب و در شأن خود در درون شهر جابجا شوند.

چه اقداماتی جهت هویت بخشی و زیباسازی شهر و نمادهای شهری اندیمشک انجام شده و در آینده می‌شود؟

سد دز نماد شهر اندیمشک است که در ورودی شهر ابتدای جاده‌ای که سمت سد می‌رود نماد آن ساخته و در میدانی به همراه نماد از حیوانات وحشی که خاص حیات وحش اندیمشک هستند نصب شده است. بخش زیبا سازی شهرداری نیز فعال شده و با بودجه‌ای که در اختیار دارد در زمینه نورپردازی و مبلمان شهری فعالیت خود را آغاز کرده و در این مدت کوتاه توانسته است چهره زیبایی به شهر بدهد و اقدام به روشن کردن تمامی پارک‌ها و بوستان‌ها نماید که این کار تداوم خواهد داشت.

یکی از گلایه‌های شهروندان اندیمشکی دپو و دفن زباله در منطقه جارَمِه، جاری شدن و نفوذ شیرابه‌های ناشی از زباله‌های دپو شده در آب‌های زیر زمینی است. آیا این مسئله صحت دارد؟ چه اقداماتی برای رفع آن شده است؟

محل جارمه کیلومتر ۱۷ سد دز به سمت ارتفاعات زاگرس میانی است که از گذشته محل دپو زباله بوده و حساسیت‌هایی ایجاد کرده اما این حساسیت‌ها سبب شده که ما وظیفه خود را با دقت و کیفیت بیشتری انجام دهیم به همین دلیل با دعوت کارشناسان نخبه استانی و با نظارت ادارات محیط زیست و منابع طبیعی آب تعدادی از نزدیک‌ترین چاه‌ها به محل دپو زباله آزمایش شد که حتی یک درصد هم آلودگی در آب وجود نداشت و مشخص شد که نفوذ پذیری خاک منطقه بسیار کم است، به همین دلیل برای توسعه و تکمیل محل دپو زباله‌ها اقدام شد.

اراضی این منطقه در تملک سازمان آب و برق بوده که ۴۶ هکتار از این اراضی در اختیار شهرداری قرارگرفته است و با دعوت از سرمایه گذار و بخش خصوصی کارخانه بازیافت در همین محل در حال احداث بوده و نزدیک به ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

همچنین حوضچه‌های عمیق و عایق بندی شده برای جمع‌آوری شیرابه و جلوگیری از نفوذ به زیر زمین در محل ساخته شده است که به هیچ وجه شیرابه‌ای وارد آب‌های زیر زمینی نشود. همچنین در این محل هم کار جداسازی زباله‌های خشک و تر و بازیافت آنها انجام می‌شود به گونه‌ای که از زباله‌های تر برای تهیه کود کمپوست استفاده می‌شود و زباله‌های خشک نیز پس از جداسازی برای بازیافت به کارخانه ارسال می‌شوند.

یکی از معضلات شهر اندیمشک حاشیه نشینی در منطقه بهارستان و زباله‌هایی است که در این منطقه رها می‌شوند، برای حل این مشکل چه طرحی دارید؟

از منطقه بهارستان تا کوی زیبا شهر و شهدای گمنام به علت وجود سیل بند و نبود جاده از دیرباز حاشیه نشینی وجود داشت که با حذف سیل بند و ساخت جاده کمربندی جلوه خاصی به منطقه داده شد و از بن بست خارج و اتفاقاً باعث دسترسی بهتر به جاده ترانزیت اهواز اندیمشک شده است. این اتفاق رونق زیادی به این منطقه داد و با ایجاد فضای سبز و کمربند سبز متناسب با اقلیم منطقه از توسعه حاشیه نشینی در حال حاضر جلوگیری شده است اما به دلیل اینکه باند دوم این کمربندی که قراراست ساخته شود مقداری از سطح جاده پایین تراست ریختن نخاله‌های ساختمانی و تسطیح روزانه آنها درحال انجام است و از ریختن زباله و آلودگی در این محل ممانعت به عمل می‌آید.

سرانه فضای سبز اندیمشک چه میزان هست و برای توسعه فضای سبز کوی لور، کوی ولایت و کوی رسالت چه برنامه‌ای در دست اقدام دارید؟

با توجه به اینکه اندیمشک اخیراً دچار مشکل کم آبی شده، یکی از مشکلات توسعه فضای سبز بحث تأمین آب است. با این حال در سطح شهرستان اندیمشک نزدیک به ۱۸۰ هکتار فضای سبز موجود است یعنی به ازای هر نفر ۱۴ متر فضای سبز وجود دارد که میزان موردقبول این سرانه ۱۳ تا ۱۷ متر است.

با طرحی که در دست اقدام است این میزان تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۲۱۰ هکتار خواهد رسید کما اینکه در سال گذشته مناطقی که در مرکز شهر بین بازار و کوی فرهنگیان قرار داشت و قبلاً بخشی از آن در اختیار راه آهن بود و به پارکینگ واگن‌ها اختصاص یافته بود و چهره خوبی نداشت با همکاری و پیگیری دکتر حسنود نماینده شهرستان اندیمشک در مجلس شورای اسلامی، اداره کل راه آهن و مدیریت شهری تبدیل به یک پارک بزرگ و زیبا شد.

همچنین منطقه دیگر متصل به این منطقه که قبلاً در اختیار شرکت گاز بوتان بوده و به دلیل وجود مخازن بزرگ گاز و خطرات قابل پیش‌بینی آن، این شرکت جابجا و باز هم تبدیل به پارک و فضای سبز شده است که باعث اتصال منطقه فرهنگیان به بازار می‌شود و رضایتمندی بسیار زیاد شهروندان را به دنبال داشته است. این قبیل طرح‌ها با تلاش نماینده شهرستان در مجلس ادامه خواهد داشت که عمده این طرح‌ها در مناطق جدید شهرستان مانند کوی ولایت، کوی رسالت و کوی لورمی خواهد بود.

حرف پایانی…

یکی از برنامه‌هایی که برای فرهنگ‌سازی جدا کردن زباله خشک و تر در منزل و کیفیت بخشی به فضای سبز شهرستان مدنظر است تهیه یک میلیون نهال مثمر مانند مرکبات است که هم قرار است در بلوارها کاشته شود. همچنین با همکاری برخی سازمان‌های مردم نهاد ایستگاه‌های دائمی فضای سبز ایجاد می‌شود که مردم زباله‌های خشک را تحویل و به جای آن نهال دریافت کنند و آموزش‌های لازم جهت کاشت و رشد نهال را ببینند.

در پایان از مردم شهرستان اندیمشک تقاضا دارم که به زمان گذاشتن زباله‌ها در مقابل منازل خود توجه داشته باشند و از بیرون گذاشتن زباله از ابتدای روز در کوچه‌ها و بلوارها جلوگیری کنند تا بتوانیم شهری زیبا، تمیز و درخور داشته باشیم

کد خبر 521104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.