ضدونقیض‌های بند فریدون

آخرین تحولات افغانستان، تأثیر پذیری اقتصاد ایران از اتفاقات سیاسی، اعتراضات سراسری علیه حکومت طالبان، واکنش رئیس سازمان زندان‌ها به فیلم منتشر شده از اوین و سفرهای استانی ابراهیم رئیسی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز_ شنبه۲۰ شهریورماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دو گام به پیش» به بررسی آخرین تحولات افغانستان پرداخت و نوشت: تحولات این روزهای افغانستان و تسلط مجدد طالبان بر نواحی مختلف این کشور رنجور و درد دیده و ایستادگی مردم دره پنجشیر در مقابل این گروه به رهبری احمد مسعود نشان می‌دهد که این مردم به هیچ وجهی قصد ندارند که زیر سلطه ارتجاع طالبانی بروند و پیشرفت و توسعه‌ای که طی ۲۰ سال گذشته برای آن زحمت کشیده‌اند را به یکباره از دست بدهند. با این حال همچنان مردم امیدوار به مقاومت احمد مسعود و یارانش در پنجشیر هستند اما طالبانی‌ها درصدند که رؤیای حکومت اسلامی خود را به حقیقت مبدل کنند و در این میان حتی کابینه خود را اعلام کرده‌اند. از طرفی با وجود اینکه تا چند روز گذشته از کشورهای مختلفی برای حضور در مراسم تشکیل دولت جدیدی دعوت کرده بودند با رد این دعوت از سوی همه کشورها خبر رسیده این مراسم نیز لغو شده است. در این میان توافق آتش بس ۷۲ ساعته میان طالبان و جبهه مقاومت ملی صورت گرفته تا زنان و کودکان که درگیر جنگ شده‌اند از منطقه خارج شوند. لغو مراسم تحلیف دولت طالبان و نیز آتش بس ۷۲ ساعته به معنای تاثیرهای مقاومت و نزدیک شدن به توافق و صلح تلقی می‌شود. البته باید دید تحولات افغانستان در روزهای آینده به چه سمت و سویی پیش خواهد رفت و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی چه تأثیری در این کشور خواهد گذاشت.

افغانستان همچنان صحنه ناآرامی و تحولات داخلی است. چنانکه از یکسو دولت خود خوانده طالبان درصدد برپایی مراسم تحلیف و برپایی دولت موقت حکومت اسلامی است و از طرف دیگر ولایات افغانستان هر روز شاهد اعتراضات مردمی به حضور طالبان و حمایت‌های پاکستان از این گروه است. چه اینکه پس از درخواست احمد مسعود فرمانده جبهه مقاومت ملی از مردم این کشور برای قیام ملی علیه طالبان مردم این کشور هر روز در راهپیمایی‌ها و تظاهرات شرکت می‌کنند. با این حال اوضاع به لحاظ مختلف در کشور افغانستان خوب نیست و کم‌کم به بحران در حوزه‌های مختلف نزدیک می‌شود. چنانکه «کانی ویگناراجیا»، مدیر برنامه توسعه سازمان ملل در اداره منطقه‌ای آسیا و پاسیفیک گفته «بیشمار بودن چالش‌های پیش روی افغانستان، بحرانی را ایجاد می‌کند که مستلزم اقدام فوری است. برنامه توسعه سازمان ملل نیز چهار سناریو را تحلیل کرده که می‌تواند تولید ناخالص ملی این کشور را به افت شدید و تا ۱۳.۲ درصد برساند. در بدترین حالت، در این گزارش تخمین زده شده که فقر در افغانستان حدود ۲۵ درصد رشد می‌کند. همچنین ۷۲ درصد از جمعیت کنونی افغانستان در فقر زندگی می‌کنند. از طرفی یک مقام سازمان ملل در کابل نیز اظهار کرده طالبان از وعده خود برای محترم شمردن حقوق زنان افغان غفلت می‌کنند. الیسون داویدیان، نماینده دفتر زنان سازمان ملل اظهار داشته: «طالبان این بیانیه را تکرار کرده است که حقوق زنان در چارچوب اسلام محترم خواهد بود، اما هر روز گزارش‌هایی از محدودتر شدن حقوق زنان دریافت می‌کنیم.» به نظر می‌رسد طالبان با وضع مقررات اخیر خود برای مردم و به خصوص زنان خیلی زودتر از آنچه که پیش بینی می‌شد ماهیت اصلی خود را رو کرده‌اند و بی جهت نیست که مردم افغانستان به هر دردی می‌زنند که از زیر تسلط طالبان خارج شوند و در این میان با احمد مسعود همراه شده‌اند.

ضدونقیض‌های بند فریدون

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «همسایگی اقتصاد با تنش‌های سیاسی‌» به بررسی تأثیر پذیری اقتصاد ایران از اتفاقات سیاسی پرداخت و نوشت: وابستگی اقتصاد و سیاست به یکدیگر موضوعی پذیرفته شده است، به گونه‌ای که هرگونه اتفاق سیاسی در داخل و یا خارج از کشور می‌تواند به راحتی و با سرعت بخش‌های مختلف اقتصاد را با خود همسو کند.

البته تأثیر پذیری اقتصاد از سیاست تنها مختص به ایران نیست و ریتم بازارهای اقتصادی در هر کشوری به راحتی با یک رفتار سیاسی تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد و می‌تواند بدون توجه به مسائل دیگر مسیر خود را تغییر دهد. ناآرامی‌های اخیر در افغانستان و تأثیر آن بر اقتصاد ایران را می‌توان نمونه وابستگی اقتصاد و اتفاقات سیاسی دانست.

«هرگونه تنش و چالش در کشورهای پیرامون می‌تواند تأثیر مستقیمی بر اقتصاد ایران بگذارد، این اثر می‌تواند خود را در بخش‌های مختلف کشور نشان دهد.» این گفته عده‌ای از کارشناسان اقتصادی است که به خوبی نشان می‌دهد هرگونه تغییر، تهدید و ناآرامی در کشورهای دیگر می‌تواند سیگنال‌های مثبت و منفی بسیاری را روانه اقتصاد ایران کند.

مدتی است که افغانستان در ناآرامی به سر می‌برد و به گفته برخی از تحلیلگران این ناآرامی‌ها می‌تواند تأثیر مستقیمی را بر اقتصاد ایران بگذارد. آنها معتقدند که ناآرامی‌های کشور همسایه می‌تواند بحث زیرساخت‌ها، تجارت و بازار ارز ایران را تحت تأثیر قرار دهد.

ضدونقیض‌های بند فریدون

روزنامه همدلی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «فریاد زنانه افغانستان‌» به بررسی اعتراضات سراسری علیه حکومت طالبان پرداخت و نوشت: صدای زنان افغانستانی این روزها بیشتر از پیش به گوش می‌رسد. در تجمعات اعتراض‌آمیز آنان، نشانی از ترس از نیروهای طالبانی که در نزدیکی‌شان با سلاح‌هایی آماده شلیک ایستاده‌اند به چشم نمی‌خورد. فریاد بلندشان، نشان از خشم و رنج انباشته‌ای دارد که سالیانِ سال از سوی مردانِ سرزمین‌شان، حکمرانان‌شان، قواعد و هنجارهایِ تبعیض‌آمیز کشورشان و اینک تحقق دوباره قوانینِ محدود کننده طالبانی بر سرشان، آوار شده است. این بار اما آنان چیزی برای از دست دادن ندارند. آنها در دوره‌ای کوتاه از حداقل حقوق شهروندی خود بهره‌مند بوده‌اند و باری دیگر، تابِ بازیچه شدن به دست مردانی که به نام دین، به دنبال تحقق دیدگاه افراط‌گرایانه خود هستند را ندارند.

پس از سقوط دولت اشرف غنی و تسلط طالبان بر افغانستان، بسیاری از زنان و فعالان مدنی افغان، نگران تکرار دوران حکمرانی اسلام‌گرایان افراطی در دهه ۹۰ میلادی شده‌اند و با برگزاری تجمع اعتراضی و راهپیمایی خواستار عدالت، برابری و احترام به حقوق شهروندی هستند. صدای بلند اعتراضات زنان افغانستانی، آنچنان در ابعاد جهانی طنین‌انداز شده است که برخی از آن به نام انقلاب زنان افغانستان یاد کرده‌اند. در همین راستا، در چند روز اخیر بسیاری از زنان افغانستانی در شهرهای مختلف این کشور، با برگزاری راهپیمایی‌هایی اعتراض‌آمیز، خواستار برقرار ماندن حقوق و آزادی‌هایی شدند که در دو دهه گذشته به دست آورده‌اند. این در شرایطی است که آنان توانستند در کشورهای دیگر دنیا نیز، زنان و مردان را با خود همراه کرده و صدای خود را بلندتر از همیشه بر سر حکمرانان جدید سرزمین خود بکوبند.

در چندین روز گذشته گروهی از زنان در شهر مزارشریف، مرکز ولایت بلخ در شمال افغانستان، با در دست داشتن پلاکاردهایی در مقابل ساختمان اداره ولایت بلخ تجمع کردند و با شعارهایی از طالبان خواستند در دولت خود حقوق زنان افغانستان را محفوظ بدارند. یکی از شرکت‌کنندگان در این تجمع به خبرنگاران گفت با آنکه راهپیمایی مسالمت‌آمیز بود، افراد طالبان آنها و خبرنگاران را تهدید به لت و کوب کردند.

او گفت: «ما را فحش دادند و ناسزا گفتند و گفتند باید سریع پراکنده شویم اگر نه تا حد مرگ می‌زنیم‌تان. تا مسیری هم ما را تعقیب کردند و باز تهدید کردند که اگر فیلم بگیریم موبایل‌هایتان را می‌شکنیم و شما را هم بازداشت می‌کنیم‌.» در ویدیوهایی که در شبکه‌های مجازی منتشر شده است، برخی نیروهای طالبان خبرنگاران را با نشانه گرفتن اسلحه خود تهدید می‌کنند. به گفته شاهدان عینی، نیروهای طالبان خبرنگاران را تهدید کردند و بعضی از آنها را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند. نیروهای طالبان تصاویر دوربین‌های خبرنگاران را هم چک کرده‌اند و برخی از دوربین‌های آنها را ضبط کرده‌اند.

ضدونقیض‌های بند فریدون

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «‌ضدونقیض‌های بند فریدون» به بررسی واکنش رئیس سازمان زندان‌ها به فیلم منتشرشده از اوین پرداخت و نوشت: چندی‌پیش فیلمی از اتاق بندی در زندان اوین که با دوربین مداربسته گرفته شده بود، منتشر شد که ادعا شده بود مربوط به بندی است که حسین فریدون، برادر حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق محکومیت خود را در آن می‌گذراند. اما روز گذشته رئیس سازمان زندان‌ها این ادعا که این تصاویر از اتاق اختصاصی حسین فریدون را به نوعی تکذیب کرد و نوشت: «کیفیت اخبار رسانه‌های مزدور را قضاوت کنید». این تصاویر قبل از انتشار فیلم‌های زندان اوین ضبط شده است. محمدمهدی حاج‌محمدی در صفحه توئیتر خود نوشت: «حال که غبارها فرونشسته و بهتر می‌توان برخی مسائل و واقعیات را تحلیل کرد، فیلمی که قبل از تاریخ انتشار فیلم‌های زندان اوین ضبط‌شده و مربوط به بندی که ادعا شده اتاق اختصاصی حسین فریدون است را ببینید و کیفیت اخبار رسانه‌های مزدور را قضاوت کنید». در این فیلم خبری از اتاق اختصاصی نیست و چند زندانی نیز در این بند مشغول گذراندن دوران محکومیت خود دیده می‌شوند.

اواخر سال ۱۳۹۵ شماری از نمایندگان مجلس، حسین فریدون را به ارتباط با رسول دانیال‌زاده متهم کردند که از ۲۵ دی همان سال به‌عنوان یکی از بدهکاران بزرگ بانکی در بازداشت بود. بهمن ۹۵، اکبر رنجبرزاده، از اعضای هیئت‌رئیسه مجلس خبر داد که حسین فریدون در نامه‌ای به رئیس مجلس به اتهاماتی که برخی نمایندگان مجلس که او را به «فساد اقتصادی» متهم کرده بودند، اعتراض کرده و از رئیس‌جمهور یعنی برادرش خواسته بودند او را به قوه قضائیه معرفی کند. ۲۵ تیر سال بعد سخنگوی قوه قضائیه خبر داد: «دیروز برای ایشان قرار تأمین صادر شد و چون تأمین نشده، به زندان منتقل شده است؛ یعنی این قرار بازداشت موقت نیست و قرار تأمین وثیقه است و هرگاه قرار تأمین شود، او از زندان آزاد می‌شود».

۲۶ تیر حسین فریدون به‌منظور تکمیل پرونده به شعبه بازپرسی دادسرای کارکنان دولت رفت اما به‌خاطر نامناسب‌بودن حال عمومی توسط آمبولانس از دادسرا به بیمارستان منتقل شد و عصر همان روز با تودیع وثیقه ۵۰ میلیاردتومانی آزاد شد. اسفند سال ۹۷، خبرگزاری فارس نوشته بود: «یک منبع آگاه، اظهار کرده که اتهامات حسین فریدون در پرونده‌ای که در حال حاضر در دستگاه قضا در حال پیگیری است و مربوط به ارتشا و پول‌شویی است و رد پول کثیف در این پرونده قابل مشاهده است. وی در قبال دریافت رشوه رایزنی‌های مؤثری را برای سپردن مسئولیت‌هایی در بانک‌ها و دیگر بخش‌های تأثیرگذار اقتصادی به افرادی خاص انجام می‌داده است و این افراد در مقابل مبالغ هنگفتی را به وی پرداخت می‌کرده‌اند». مهر سال ۹۸، زمانی که حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگویی قوه قضائیه را برعهده داشت، خبر قطعی صدور حکم پنج سال حبس برای حسین فریدون را تأیید و اتهام او را اخذ رشوه اعلام کرده بود.

ضدونقیض‌های بند فریدون

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جمعه‌های خدمت این بار در کنار کارگران معدن‌» به سفرهای استانی ابراهیم رئیسی پرداخت و نوشت: آیت‌الله رئیسی که در هفته‌های اول تشکیل دولت با بازدیدهای سر زده از مناطق محروم و همچنین مراکز محل رجوع مردم و پیگیری مشکلات افکار عمومی را غافلگیر کرده بود، پس از سفر صبح جمعه‌ای به دو استان کم‌برخوردار خوزستان و سیستان و بلوچستان، این جمعه نیز استان خراسان جنوبی را به عنوان سومین مقصد سفرهای استانی خود انتخاب کرد تا با تثبیت «جمعه‌های خدمت» نشان دهد برای دولت مردمی جمعه هم روز کار است.

همچنین حضور آیت‌الله رئیسی در جمع کارگران معادن زغال سنگ و از نزدیک نشستن پای درد دل آنها، یک بار دیگر افکار عمومی کاربران شبکه‌های اجتماعی را به یاد رئیس‌جمهور قبل انداخت و تا یادآوری کنند آن مرد که از درون خودرو روزانه با دیدن چهره‌های مردم شمال تهران، نظرسنجی می‌کرد، رفته است!

رئیس‌جمهور این روزهای ایران برای درک بهتر وضعیت کشور، نیاز به ماشین شاسی‌بلند ضدگلوله ندارد. او استان به استان می‌رود تا از نزدیک با واقعیت‌ها و مشکلات مردم آشنا و برای حل آنها چاره‌اندیشی کند شود؛ واقعیت‌ها و مشکلاتی که در دولت قبل نمی‌شد آن را در چهره مردم یک بخش خاص از تهران دید.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در سومین سفر استانی خود و در سفری از پیش اعلام نشده دیروز جمعه از طریق شهرستان طبس وارد استان خراسان جنوبی شد.

رئیس‌جمهور در بدو ورود به فرودگاه طبس از سوی استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسئولان ارشد استان مورد استقبال قرار گرفت. وزیران کشور، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت، رئیس‌سازمان برنامه و بودجه، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری و معاون اجرایی رئیس‌جمهوری، آیت‌الله رئیسی را در سفر به استان خراسان جنوبی همراهی می‌کنند.

ضدونقیض‌های بند فریدون

کد خبر 521053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.