استاندار جدید به تبیین جایگاه جهانی اصفهان توجه کند

یک ‌روانشناس اجتماعی گفت: در حوزه میراث فرهنگی اصفهان اگر ادعا می‌کنیم که اصفهان جزو ۱۰ شهر توریستی دنیا است، باید همه مؤلفه‌های مرتبط با گردشگری مثل پاسداشت و نگهداری از میراث فرهنگی صنایع دستی و بنیه تاریخی پا به پای این سطح از جایگاه جهانی پیش برود و از توجه به این مسئله غفلت نشود.

احسان کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص مطالبات اجتماعی از استاندار جدید، اظهار کرد: مبرهن است که توجه به عدالت در مسائل رفاهی و اجتماعی بسیار مهم است، در حال حاضر باید واکسیناسیون کرونا و محیط زیست مورد توجه جدی قرار بگیرد، نمایندگان مجلس و استانداران قبلی کمکی برای موضوع زاینده رود و مشکلات اقلیمی استان نکردند، امیدوارم استاندار جدید توجه جدی به مسئله محیط زیست را در اولویت قرار دهد.

وی اضافه کرد: در استان اصفهان دستیابی به عدالت اجتماعی باید بیش از گذشته مورد توجه باشد برای مثال در شهرستان خوروبیانک جز محروم‌ترین شهرستان‌های استان اصفهان است و بسیاری از امکانات رفاهی را ندارند و باید به شهرستان‌های مجاور مراجعه کنند و این اتفاق از عدالت اجتماعی دور است.

استاندار جدید بین مدیران همگرایی ایجاد کند

این روانشناس اجتماعی، تصریح کرد: استاندار باید بتواند همگرایی بین مدیران ایجاد کند، در حوزه مدیریت فرهنگی و اجتماعی مدیرانی که در شورای فرهنگ عمومی استان هستند باید همگرایی بیشتری در این حوزه داشته باشند، به دلیل اینکه بزرگ‌ترین برند اصفهان نماد فرهنگی آن است و با این اقدام می‌توانند همگرایی، همدلی، همراهی و هم رأیی در بین مدیریت کلان امور فرهنگی و اجتماعی استان ایجاد کنند که مدیران در حوزه فرهنگی و اجتماعی تبادل اطلاعات و تعامل اجرایی و اتاق فکر مشترک داشته باشند.

کاظمی، تاکید کرد: در حوزه‌های دیگر مانند کشاورزی، عمرانی و امنیتی هم می‌توانند اتاق فکرها را گسترش دهند و از مسئولین که حوزه مشترک دارند بخواهند تا این اتاق‌های فکر مشترک نه به صورت تزئینی و نمایشی، بلکه به صورت حقیقی و مفید برگزار شود.

لزوم مشورت گرفتن از نخبگان شهر

وی ادامه داد: در بسیاری زمان‌ها صحبت از مشورت گرفتن از شهروندان و نخبگان شهری (نخبگان شهروند) حالت شعاری دارد و در حوزه مسائل فرهنگی از فعالان واقعی و تأثیرگذار این حوزه در اتاق فکرها دعوت نمی‌شود و متأسفانه این موارد تنها در قالب جمله، شعار و متن سخنرانی است.

این روانشناس اجتماعی، اظهار کرد: کدام یک از اتفاق‌هایی که در شهر می‌افتد باعث مشورت فکری از نخبگان شهری شده است؟ برخی اوقات هزینه‌هایی در شهر اصفهان می‌شود که باعث تعجب شهروندان می‌شود، به دلیل اینکه باید هزینه در شهرستان‌های محروم برای آبادانی باشد و این مسئله مهم مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

کاظمی، تصریح کرد: باید استاندار یک نگاه جامع و عادلانه به همه استان داشته باشد و تعامل بین شهرستان‌ها هم بسیار کمک کننده است، بحث گردشگری در استان اصفهان تقریباً مغفول مانده است، در حوزه میراث فرهنگی اصفهان اگر ادعا می‌کنیم که اصفهان جزو ۱۰ شهر توریستی دنیا است، باید همه مؤلفه‌های مرتبط با گردشگری مثل پاسداشت و نگهداری از میراث فرهنگی صنایع دستی و بنیه تاریخی پا به پای این سطح از جایگاه جهانی پیش برود و از توجه به این مسئله غفلت نشود.

استاندار توجه به تشکل‌های غیر دولتی را مورد اولویت قرار دهد

وی خاطرنشان کرد: میراث صنایع دستی در اصفهان چقدر توانسته جایگاه واقعی خود را در کشور پیدا کند و به جایگاه واقعی در جهان دست پیدا کند، در واقع از استاندار جدید انتظار می‌رود بحث توجه به تشکل‌های غیردولتی را مورد اولویت قرار دهد و این تشکل‌ها تنها فرزندخوانده‌های استانداری و تشکل‌های مجوزدار نباشند.

این روانشناس اجتماعی، گفت: باید این تشکل‌ها در معادلات تصمیم‌گیری نقش ایفا کرده و شناخته شوند و به آنها امکانات داده شود، در واقع تشکل‌هایی که نمایشی و صوری هستند و تنها امکانات دریافت می‌کنند، به آرامی حذف شوند و اجازه فعالیت تشکل‌های غیردولتی هم داده شود.

کاظمی، اظهار کرد: در حال حاضر فرایند دریافت مجوز برای فعالیت تشکل‌ها بسیار طولانی است و می‌توان تشکل‌هایی در حوزه‌های متعدد در استان برای فعال شدن ایجاد کرد، اما به دلیل اینکه فرایند دریافت مجوز طولانی است بسیاری از افراد از گرفتن مجوز برای ایجاد تشکل‌ها منصرف می‌شوند، امیدوارم اصفهان در آینده با کمک و فعالیت استاندار جدید بتواند به استان الکترونیکی نزدیک شوند و مردم بتوانند همه خدمات را به صورت الکترونیکی دریافت کنند.

کد خبر 521039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.