حفاظت از تالاب‌های ایران مهم‌ترین طرح‌ محیط‌زیستی

طرح حفاظت از تالاب‌های ایران یکی از مهم‌ترین طرح‌های محیط‌زیستی، ممنوعیت تخریب و برداشت از ذخیره‌گاه زیست کره هامون، مرگ یک قلاده خرس قهوه‌ای در فیروزکوه، کاهش تراز دریاچه ارومیه تا ۶۲ سانتی متر و برخورد قانونی با تخلیه‌کنندگان نخاله ساختمانی در بستر رودخانه‌ها را در بسته محیط زیست ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طرح حفاظت از تالاب‌های ایران در قالب پروژه الگوسازی مشارکت مردم برای احیای دریاچه ارومیه با نهادینه سازی کشاورزی پایدار با رویکردی مشارکتی برای رسیدن به بهره‌برداری خردمندانه از منابع آب و خاک دارد که یکی از مهمترین و اصلی‌ترین طرح‌های محیط زیستی ایران است.

هماهنگ کننده کشاورزی پایدار طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با تشریح اهداف این طرح در حوزه‌های کشاورزی پایدار و تنوع بخشی به معیشت سازگار به منابع تالابی گفت: طرح حفاظت از تالاب‌های طی سال آتی به دنبال ورود به زمینه‌هایی از جمله توسعه کشاورزی هوشمند از طریق استقرار یک سیستم پشتیبانی تصمیم ساز برای مدیریت مصرف آب در سطح مزرعه و پیوند تولیدات کشاورزان مشارکت‌کننده در پروژه با بازار و کاهش واسطه‌گری در بازار محصولات کشاورزی است.

محمدرضا اکبری اظهار کرد: طرح حفاظت از تالاب‌های ایران به عنوان یکی از اصیل‌ترین و مهم‌ترین طرح‌های محیط‌زیستی ایران به دنبال پیاده‌سازی رویکرد زیست‌بومی در مدیریت تالاب‌های ایران است. بخش کشاورزی نیز سهم قابل توجهی در مصرف منابع آب در حوضه‌های تالابی کشور دارد و در بسیاری از مناطق، توسعه ناپایدار آن سبب آسیب به منابع آب و خاک شده است.

وی ادامه داد: آسیب به منابع پایه آب و خاک به معنای آسیب به جوهره و بستر محیط‌زیست است و بویژه تالاب‌ها به عنوان یکی از زیست‌بوم‌های متأثر از این آسیب‌ها هستند که به دنبال آن نه تنها حیات گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی، بلکه تأمین اقتصاد محلی با چالش روبرو می‌شود.

هماهنگ کننده کشاورزی پایدار طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با اشاره به مساحت ایران که حدود ۱۶۵ میلیون هکتار است، گفت: از این مساحت حدود ۱۱ میلیون هکتار از آن در بخش کشاورزی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و وسعت تحت پوشش تالاب‌ها نیز حدود سه میلیون هکتار از اراضی کشور است که به طور ملموسی بیشتر این نواحی همجوار با جامعه روستایی و اراضی کشاورزی است. بنابراین پیوندی بسیار پیچیده و ظریف بین بخش کشاورزی و زیست‌بوم تالاب‌ها وجود دارد و هر گونه تغییر در بخش کشاورزی بر منابع تالابی و حیات آن اثرگذار است.

وی افزود: هر گونه تغییر در زیست‌بوم تالابی نه تنها بر بخش کشاورزی اثرگذار است، بلکه تمام ابعاد جامعه وابسته به بخش کشاورزی را تحت الشعاع قرار خواهد داد. به عنوان نمونه، کافی است به روند تحولات دریاچه ارومیه توجه شود. توسعه کمی بخش کشاورزی طی دهه ۱۳۷۰ سبب آسیب به ورودی‌های دریاچه ارومیه شد و این امر دریاچه ارومیه را تا مرز خشک شدن پیش برد. به طوری که در سال ۱۳۹۴ تنها حدود هفت درصد از این سطح دریاچه باقی مانده بود.

طرح حفاظت از تالاب‌های ایران از مهم‌ترین طرح‌های محیط‌زیستی

تخریب و برداشت از ذخیره‌گاه زیست کره هامون ممنوع است

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: هرگونه برداشت از بستر تالاب بین‌المللی هامون به عنوان ذخیره‌گاه زیست کره و تخریب بستر و پوشش گیاهی آن ممنوع است.

وحید پورمردان اظهار کرد: تالاب هامون به عنوان ذخیره‌گاه زیست کره دارای اهمیت ویژه‌ای در دنیا است که حفظ و نگهداری آن از جمله وظایف ذاتی و اصلی سازمان حفاظت محیط زیست بشمار می‌رود.

وی گفت: حفاظت و احیا از ذخیره گاه زیست کره تالاب بین المللی هامون در سطوح سازمان مرکزی، اداره کل و اداره شهرستان با همکاری سایر ارگان‌های ذینفع و دستگاه‌های تصمیم گیر سیستان و بلوچستان از جمله استانداری با اجرای ده‌ها برنامه عمرانی، آموزشی و … در محدوده تالاب هامون در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: برنامه‌های عمرانی در محدوده تالاب هامون در چارچوب برنامه مدیریت جامع این تالاب و با برنامه‌ریزی و اجرای محیط زیست استان در حال انجام است که می‌توان از جمله آنها به چندین برنامه لایروبی، حفر کانال، قُرق، نهال‌کاری و غیره اشاره کرد.

وی تصریح کرد: برقراری گشت‌های مراقبتی و کنترلی شبانه روزی یگان حفاظت محیط زیست از دیگر برنامه‌های اجرایی در محدوده ذخیره‌گاه زیست کره تالاب هامون است.

پورمردان گفت: یگان حفاظت محیط زیست شهرستان زابل در چند روز گذشته چندین خودروی عمرانی سنگین شامل یک دستگاه بیل مکانیکی و چند دستگاه کامیون کشنده حمل را در محدوده تالاب هامون حین تخریب و برداشت از بستر تالاب، شناسایی و توقیف کرده است.

وی افزود: متخلفان دستگیر شده به همراه پرونده مربوطه برای پیگیری موضوع به مقام قضائی شهرستان تحویل داده شده‌اند. تالاب هامون با وسعت حدود ۵۷۰ هزار هکتار یکی از مهمترین تالاب‌های بین المللی بوده که نقش مهمی در تعدیل آب و هوای منطقه و اشتغال جامعه بزرگی از مردم بومی دارد.

طرح حفاظت از تالاب‌های ایران از مهم‌ترین طرح‌های محیط‌زیستی

مرگ یک قلاده خرس قهوه‌ای در فیروزکوه

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فیروزکوه از کشته شدن یک قلاده خرس قهوه‌ای در مناطق طبیعی این شهرستان خبر داد.

داریوش فرخی اظهار کرد: بر اساس گزارش مردمی مبنی بر وجود لاشه یک قلاده خرس در مزارع منطقه آزاد ارجمند، محیط‌بانان پاسگاه سر محیط بانی ارجمند سریعاً به محل مراجعه کردند و متأسفانه با لاشه یک قلاده خرس در این منطقه مواجه شدند.

وی افزود: پس از بررسی اولیه مشخص شد این خرس نر مورد اصابت دو گلوله قرار گرفته که باعث مرگ حیوان شده است.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان فیروز کوه در ادامه با اشاره به اینکه احتمالاً تیراندازی به خرس از فاصله نزدیک انجام شده است، تصریح کرد: این اداره در اسرع وقت مراتب را به اطلاع مقام قضائی شهرستان رسانده و دستورات لازم را برای پیگیری و دستگیری متخلف یا متخلفان دریافت کرده است.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون محیط بانان در منطقه در حال بررسی و تحقیقات لازم هستند و اخبار تکمیلی متعاقباً اعلام خواهد شد.

در حالی یک خرس قهوه‌ای در استان تهران تلف شده که بارها شاهد تعارض این گونه با انسان در استان‌های مختلف کشور بوده‌ایم. کارشناسان معتقدند که کاهش دسترسی به منابع غذایی و همچنین ساخت و گسترش سکونتگاه‌های انسانی و جاده در زیستگاه این گونه باعث شده خرس قهوه‌ای خطر کند و به سکونتگاه‌های انسانی نزدیک شود. آمار دقیقی از جمعیت خرس قهوه‌ای در کشور موجود نیست اما به گفته کارشناسان، "جمعیت این گونه در خوشبینانه‌ترین حالت ۵۰۰ قلاده است که در سطح بسیار وسیعی از کشور پراکندگی دارد".

طرح حفاظت از تالاب‌های ایران از مهم‌ترین طرح‌های محیط‌زیستی

تراز دریاچه ارومیه ۶۲ سانتی متر کاهش یافت

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی گفت: تراز دریاچه ارومیه به یک هزار و ۲۷۰ متر و ۶۹ سانتی متر رسیده که نسبت به سال گذشته ۶۲ سانتی متر کاهش یافته است.

یاسر رهبردین با بیان اینکه میزان آب دریاچه ارومیه نیز نسبت به سال گذشته بیش از دو میلیارد متر مکعب کاهش داشته است، اظهار کرد: میزان آب دریاچه ارومیه هم اکنون به دو میلیارد و ۸۶۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

وی با اشاره به کاهش وسعت دریاچه بیان کرد: وسعت فعلی دریاچه ارومیه دو هزار و ۱۹۴ کیلومتر مربع است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته سه هزار و ۶۵۵ کیلومتر مربع بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی دلیل اصلی کاهش تراز دریاچه ارومیه را کاهش بارندگی‌ها و ظرفیت سدهای حوضه آبریز دانست.

طرح‌های انتقال آب به دریاچه ارومیه نزدیک ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و آماده بهره برداری است؛ اما آنچه که تا به امروز مشاهده می‌شود هنوز هیچیک از این طرح‌ها به بهره برداری نرسیده است.

پکیج انتقال آب از جنوب آذربایجان‌غربی به دریاچه ارومیه می‌تواند سالانه بیش از ۶۵۰ میلیون متر مکعب آب را از طریق تونل و کانال ایجاد شده بر بستر نگین آبی آذربایجان وارد کند.

علاوه بر این سالانه ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب نیز از تمامی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب استان‌های همجوار دریاچه ارومیه طی یک خط انتقال به پیکره دریاچه ارومیه وارد خواهد شد که این طرح نیز آماده بهره برداری است.

هرچند طرح‌های مهم و چند هزار میلیاردی انتقال آب به دریاچه ارومیه تقریباً به اتمام رسیده و آماده بهره برداری هستند، اما رصد فضای مجازی نشان می‌دهد که تسریع در بهره برداری از این پروژه‌های مهم علاوه بر جان بخشیدن دوباره به پیکره دریاچه ارومیه موجی از امید نسبت به نظام و تعهد مسؤولان در برابر مطالبات عمومی را ایجاد خواهد کرد.

طرح حفاظت از تالاب‌های ایران از مهم‌ترین طرح‌های محیط‌زیستی

برخورد قانونی با تخلیه‌کنندگان نخاله ساختمانی در بستر رودخانه‌ها

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مرند گفت: تخلیه نخاله ساختمانی در حریم و طول جاده‌ها منع قانونی دارد و با متخلفان باید برابر قوانین برخورد می‌شود.

علی اسماعیلی اظهار کرد: ریختن زباله و نخاله ساختمانی در حریم رودخانه علاوه بر آلودگی آب رودخانه می‌تواند باعث گرفته شدن مسیر رود شده و در پی آن به آبگرفتگی، سیلاب و حتی سیل منجر شود.

وی افزود: دستگاه‌های ذی‌ربط نیز باید نسبت به پاکسازی محورهای مواصلاتی از زباله‌ها و نخاله‌های ساختمانی اقدام کنند.

این مقام مسئول تصریح کرد: بر اساس ماده هفت قانون مدیریت پسماندها، مدیریت و نظارت اجرایی بر پسماندهای شهری و ساماندهی نخاله‌های ساختمانی بر عهده شهرداری است.

وی ادامه داد: بر اساس ماده ۱۰ قانون مدیریت پسماند بخشداری‌ها باید بر اساس شیوه‌نامه‌های ارسالی از طرف وزارت کشور نسبت به جمع‌آوری، حمل و دفع پسماندهای عادی بین‌راهی از قبیل پسماندهای رستوران‌ها، پمپ بنزین‌ها و سایر تأسیسات اطراف راه‌ها و حریم راه‌ها اقدام و راهداری‌ها باید در مدیریت پسماندهای حریم جاده‌ها و اماکن بین‌راهی با بخشداری‌ها همکاری کنند.

کد خبر 520890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.