ایجاد بیش از ۵۳ هزار شغل توسط تعاونی‌های فعال در اصفهان

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: پنج درصد تعاونی‌های فعال کشور در اصفهان قرار دارد که اشتغال ایجاد شده توسط آنها ۵۳ هزار و ۴۲۹ نفر معادل سه درصد اشتغال کشور است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کامران کلانی امروز پنجشنبه_ ۱۸ شهریورماه ۱۴۰۰_ در نشست خبری خود با خبرنگاران، اظهار کرد: دو رویداد مرتبط با موضوع تعاون در سطح ملی و بین‌المللی وجود دارد؛ ۱۳ شهریور به عنوان روز تعاون و از ۱۳ تا ۱۹ شهریور به عنوان هفته تعاون نامگذاری شده که هدف از این نامگذاری ترویج و توسعه فرهنگ تعاون و ارتقا موفقیت‌های این بخش بوده است.

وی با بیان اینکه یکی از اشکال فعالیت‌های اقتصادی در دنیا بخش تعاون است گفت: در حوزه تعاون به صورت همزمان ظرفیت‌های اقتصادی اجتماعی و فرهنگی به صورت یکجا تعریف می‌شود. بر اساس آمار منتشر شده در جلسه افتتاح همزمان طرح‌های تعاونی، کشورهایی که قوی‌ترین اقتصاد را دارند، بخش تعاون آنها نیز قوی‌ترین بخش‌های اقتصادی بوده و سهم قابل توجهی در اقتصاد دارد.

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان تاکید کرد: سه میلیون و ۲۰۰ هزار تعاونی در دنیا ۲۸۰ میلیون شاغل و ۱۰ درصد اشتغال دنیا در بحث تعاونی است و خوشبختانه سه درصد تعاونی‌های دنیا را در کشور داریم که سهم اشتغال ما از کل اشتغال بخش تعاون دنیا شش دهم درصد است.

پنج درصد تعاونی‌های فعال کشور در استان اصفهان قرار دارد

کلانی تصریح کرد: در حال حاضر سه هزار و ۳۹۹ تعاونی فعال در استان اصفهان وجود دارد و پنج درصد تعاونی‌های فعال کشور در این استان قرار دارد که اشتغال آنها ۵۳ هزار و ۴۲۹ نفر معادل سه درصد اشتغال کشور است.

وی با ترکیب بر توسعه تعاونی‌های دانش بنیان در اصفهان خاطرنشان کرد: به لحاظ تعداد تعاونی فعال، میزان و سرانه اشتغال جز ۵ استان برتر کشور در یک دهه گذشته بوده‌ایم. همچنین از هفته تعاون سال گذشته تا هفته تعاون امسال ۱۲۱ تعاونی در اصفهان با اشتغال دو هزار و ۱۷۲ نفر ایجاد شده است.

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان تاکید کرد: در هفته تعاون امسال به صورت همزمان ۲۶۸ طرح تعاونی در کشور مورد بهره برداری قرار گرفت که ۵۲ طرح معادل ۱۹.۵ درصد مربوط به اصفهان بوده که با سرمایه گذاری ۱۲۲ میلیارد تومانی انجام شده است؛ ۹۰ درصد سهم این سرمایه گذاری‌ها مربوط به آورده مردم و فقط ۱۰ درصد تسهیلات بوده است.

۸۰ درصد اقتصاد کشور در انحصار دولت است

کلانی با اشاره به نقش تعاون در اقتصاد ملی، گفت: بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی اقتصاد در سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی خلاصه شده و در سیاست اجرایی اصل ۴۴ عنوان شده که باید در پایان دوره پنج ساله برنامه پنجم توسعه به سهم ۲۵ درصدی در بخش تعاون از کل اقتصاد دست پیدا کنیم این در حالی است که امروز سهم بخش تعاون یک پنجم آن چیزی است که سند بالادستی در نظر گرفته است.

وی با بیان اینکه در اصول شعاری جمهوری اسلامی ایران عدالت اجتماعی، توسعه عادلانه ثروت، واگذاری امور و اقتصاد به مردم و شریک کردن آنها در اقتصاد از ابتدا وجود داشته، اما به اندازه کافی این امر حقق نشده است، اظهار کرد: علت عدم تحقق این موضوع را باید در عملکرد و ساختار اقتصادی کشور را دنبال کنیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان ادامه داد: در حال حاضر ۸۰ درصد اقتصاد کشور در انحصار دولت است از این رو با سهم اندک تعاون به اهداف تعالی دست پیدا نخواهیم کرد.

کلانی با بیان اینکه دموکراسی اقتصاد و واگذاری اقتصاد به مردم انجام نشده است، تصریح کرد: علیرغم آنکه به دنبال مشارکت اجتماعی و سرمایه اجتماعی بودیم، متأسفانه بر روی فرهنگ عمومی مردم خوب کار نکردیم که راه حل آن را سوق دادن ساختار اقتصاد از بخش دولتی به سمت غیردولتی و فرهنگ سازی عمومی می‌دانیم.

نخستین مرکز نوآوری تعاون سال گذشته در اصفهان نیز دایر شد

وی افزود: اندیشکده تعاون و مرکز نوآوری تعاون در کشور شکل گرفته و در اصفهان نیز نخستین مرکز نوآوری تعاون سال گذشته دایر شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با بیان اینکه تقویت نهادهای مالی در بخش تعاون اقدام مهم دیگری است که محقق شد، گفت: افزایش سرمایه در بانک توسعه تعاون مورد توجه قرار گرفته و افزایش یک هزار میلیارد تومانی بانک توسعه تعاون و ۲۰۰ میلیارد تومانی صندوق توسعه حمایت در سطح کشور انجام شده است.

کلانی خاطر نشان کرد: شواهد نشان می‌دهد که دولت به درستی نسبت به توسعه تعاونی‌های منطقه اقدام کرده است؛ البته ایجاد شرکت‌های توسعه و عمران منطقه به منظور هدایت منابع مردمی به بخش تولید صورت گرفته و تعاونی‌ها می‌توانند در واگذاری‌ها بدون شرکت در مزایده طرح را دریافت کنند.

وی با ابراز خرسندی از تشکیل ۹ شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستانی در استان، گفت: به زودی شاهد تشکیل شرکت تعاونی توسعه و عمران در شهرستان اصفهان خواهیم بود.

کرونا بیشترین آسیب را به بخش اشتغال و خدمات وارد کرد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: عدم شفافیت موضوعی است که سال‌ها از آن رنج می‌بردیم و شاهد مشکلات ناشی از برخوردهای سلیقه‌ای به جای اجرای قانون بوده‌ایم که خوشبختانه دولت در یک سال و نیم اخیر سامانه‌ای به نام "سامانه جامع و هوشمند بخش تعاون" را راه‌اندازی کرد که امسال به سامانه ثبت شرکت‌ها متصل خواهد شد و پنجره واحد خدمات ثبتی بخش تعاون را خواهیم داشت تا به راحتی و با شفافیت کامل خدمات ارائه شود.

کلانی ادامه داد: در حوزه نظارت‌ها نیز که برخوردهای سلیقه‌ای وجود داشت به صورت الکترونیکی اقدامات لازم انجام خواهد شد؛ قرار دولت این است که برای استقرار عدالت در بخش تعاون تمام مشوق‌ها را به حوزه سامانه سوق دهد.

وی خاطرنشان کرد: اداره کل تعاون استان اصفهان در جشنواره تعاونی‌های برتر کشور یک تعاونی در سطح ملی و یک تعاونی شایسته تقدیر داشت.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با اشاره به تأثیر شرایط کرونایی بر فعالیت‌های اشتغال و تولید گفت: کرونا بیشترین آسیب را به بخش اشتغال و خدمات وارد کرد به طوری که در شاخص‌های فضای کسب و کار زمستان سال ۹۸ در رتبه ۲۶ قرار داشتیم اما در بهار ۱۴۰۰ به رتبه هشت رسیدیم.

به زودی دفتر کارآفرینی را به صورت مستقیم دایر خواهیم کرد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان خاطرنشان کرد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با همکاری دستگاه‌های ذیربط در قالب یک کار آمایشی است آن را به هفت بخش تعریف کرد که پیشرانه‌ای توسعه در آن مشخص شده و در این راستا بیش از ۶۰۰ روستا در استان پایش شد.

کلانی با بیان اینکه در اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان و شهرداری اصفهان به موضوع کارآفرینی نوآوری و خلاقیت به صورت ویژه توجه کرده است، گفت: اصفهان به سمتی پیش می‌رود که از نظر فضای کار اشتراکی کارخانه‌های نوآوری و سایر سخت افزارهای مورد نیاز برای توسعه فناوری را داشته است.

وی گفت: اقدام دیگر این است که کانون کارآفرینی استان متشکل از دو بخش روش و سیاست اصلاح ساختاری به لحاظ ظرفیت نیروهای از انسانی در کانون کارآفرینی بوده و به زودی در یکی از ساختمان‌های زیر مجموعه دفتر کارآفرینی را به صورت مستقیم دایر خواهیم کرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان ادامه داد: مشکلات ۹۰۰ مجموعه راکت و مشکل دار اصفهان در یک سال گذشته حل شده و به چرخه کار بازگشتند.

کلانی کمبود و حتی نبود نیروی کار را مهمترین مشکل اشتغال استان اصفهان دانست و تصریح کرد: این بدان معنا است که در حوزه پرورش نیرو و مهارت آموزی در کشور و استان خوب عمل نشده است.

دانشجویان مشغول به کار می‌شوند

وی افزود: طرح پویش اقدام دیگری است تا دانشگاه از طریق کنکور یا بدون کنکور اقدام به جذب دانشجو کند بر اساس هماهنگی انجام شده بنگاه اقتصادی هر شهرستان درخواست نیروی کار را کند و دانشجویان در حین تحصیل مشغول به فعالیت شوند و در فاز دوم نیز به سمتی پیش می‌رویم که دانشجو پس از فارغ‌التحصیلی بخشی از دوره خدمت سربازی را به صورت عملی در بنگاه‌های اقتصادی سپری کند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان اظهار کرد: یکی از مشکلات کشور ما این بوده که تابلوی مشخص از وضعیت اشتغال نداریم از این رو بخش بزرگی از سامانه جامع بازار کار در اصفهان طراحی شده و به زودی راه‌اندازی می‌شود؛ همچنین در حوزه آموزش نیز علاوه بر انجام ظرفیت سنجی و استعدادیابی، پلت‌فرم‌های راه‌اندازی می‌شود تا افراد از کودکی و میان‌سالی استعدادیابی شوند.

کلانی با بیان اینکه یک‌هزار نفر مقرری بگیر بیکاری در سنین مختلف با سطح تحصیلات گوناگون تحصیلات انتخاب و تحت آموزش قرار گرفته‌اند، ادامه داد: بر اساس مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در بهار سال گذشته ۱۱.۹ دهم درصد بوده که در بهار سال جاری این نرخ به ۸.۹ دهم درصد رسیده و این بدان معناست که نرخ بیکاری ۲.۱ درصد کاهش یافته است.

نرخ بیکاری استان اصفهان از نرخ بیکاری کشور بیشتر است

وی گفت: نرخ بیکاری کشور در سال گذشته ۹.۶ و در استان اصفهان ۱۰.۹ بوده و آمارها بیانگر آن است که نرخ بیکاری استان اصفهان از نرخ بیکاری کشور بیشتر است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان اظهار کرد: از یک سال گذشته تاکنون گفتمان در حوزه اشتغال به معنای وام دادن نیست بلکه اولویت اول برای رونق کسب و کار و توسعه استارتاپ ها و فضاهای اشتراکی است که در این راستا در سه حوزه روابط کار تعاون و ورزش کارگری حرکت رو به جلو داشته‌ایم.

کلانی با بیان اینکه برای بهبود روابط کار باید در حوزه بازرسی و پیشگیری و حوزه رسیدگی به دعاوی اقدام ویژه انجام شود، خاطرنشان کرد: از مهرماه سال گذشته فرایند رسیدگی به دعاوی کارگری و کارفرمایی به صورت الکترونیکی انجام می‌شود که با این روند فرد تا روز رسیدگی به پرونده خود در اداره کار حاضر نمی‌شود.

وی تاکید کرد: باید مبارزه با فساد را در فرآیندها حل کنیم؛ هیچ قدرتی نمی‌تواند واسطه را تا زمانی که امکان حضور در روند رسیدگی‌ها وجود دارد، کنار بگذارد، اما وقتی فرایند ها الکترونیکی انجام شود، واسطه نیز وجود نخواهد داشت.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان ادامه داد: در حال حاضر سرانه بازرسی کار تناسبی با نیروهای کار در استان ندارد و در سرانه‌های این بخش ضعیف هستیم.

کلانی افزود: یکی از نقاط ضعف این است که در حوزه بازرسی کار همکاری با شرکت‌ها به خوبی انجام نمی‌شود؛ باید ظرفیت‌های بازرسی را به سمت نهادسازی پیش ببریم.

دو تعاونی بزرگ مسکن متخلف به دستگاه قضائی معرفی شد

وی با بیان اینکه در بخش تعاونی‌ها نیز با اعمال سلایق به‌جای حاکمیت قانون روبرو بوده‌ایم، گفت: بخشی از مشکلات ساختاری است، البته اخیراً دو تعاونی بزرگ مسکن متخلف به دستگاه قضائی معرفی شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با بیان اینکه در حوزه تعاونی‌ها دو دسته فعال و در دست اجرا یا غیرفعال و راکت وجود دارد، تصریح کرد: بر اساس سامانه آماری بخش تعاون، تعداد تعاونی‌های راکد و غیر فعال نسبت به تعاونی‌های فعال تمیز داده شدند.

کلانی اظهار کرد: در استان اصفهان ۳۳۲۶ تعاونی راکد و غیر فعال وجود دارد که بر اساس دستورالعمل تعیین تکلیف تعاونی‌های راکد و غیرفعال، احیا یا انحلال آنها انجام شد و در این راستا رتبه نخست را در تعیین تکلیف این تعاونی‌ها به دست آوردیم.

وی با اشاره به فساد در تعاونی‌ها، افزود: یکی از راهبردهای اساسی در بخش تعاون نظارت است، نظارت مالی بر تعاونی‌ها به صورت غیر حضوری در قالب سامانه انجام می‌شود و بخشی به صورت حضوری توسط کارشناسان حسابرسی و مسکن از طریق مراجعه و دریافت اطلاعات لازم انجام می‌شود و به محض مشاهده یا اعلام تخلف موضوع رسیدگی خواهد شد که در این راستا با هیچ شخص متخلفی مماشات نخواهیم کرد.

احداث ۲۳۳ هزار مسکن توسط تعاونی‌ها

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با بیان اینکه ۳۲۸ تعاونی مسکن غیر فعال در استان اصفهان وجود دارد که بخشی تعاونی مسکن مهر و بخشی غیر مهر است، گفت: در بخش تعاونی مسکن مهر از مجموع ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر و ۳۳ هزار واحد مسکونی توسط تعاونی‌ها ساخته شده و کمتر از یک درصد واحدها با مشکل دارند.

کلانی تاکید کرد: در حال حاضر هیچ بلوک مسکن مهری در حال ساخت نداریم و در بخش تعاونی مسکن کارمندی و کارگری نیز از دوران پس از انقلاب ۳۵ هزار واحد مسکونی تعاونی مسکن کارمندی و کارگری با متراژ تقریبی بیش از شش میلیون مترمربع ساخته شده است.

وی خاطرنشان کرد: تعاونی‌ها در بخش مسکن خوب عمل کردند و مشکلات بخش تعاون نسبت به فعالیت انبوه سازان کمتر بوده است.

کد خبر 520733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.