سودوکو چیست؟+ تاریخچه، قوانین و فواید

سودوکو جدول اعدادی است که یکی از تمرین‌های مغز و تقویت آی‌کیو به‌شمار می‌آید و دانشمندان در این رابطه می‌گویند با حل سودوکو مغز انسان ده سال جوان‌تر می‌شود. این پازل امروزه یکی از سرگرمی‌های رایج در کشورها است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روزنامه‌های فرانسوی در قرن نوزدهم از انواع مختلف پازل سودوکو استفاده می‌کردند و این پازل از سال ۱۹۷۹ در کتاب‌ها با نام جایگاه اعداد ظاهر شد. شرکت ژاپنی نیکولی در سال ۱۹۸۶ سودوکو مدرن (عدد واحد) را منتشر کرد و از محبوبیت گسترده ای برخوردار شد.

سودوکو مدرن اولین بار در یک روزنامه آمریکایی و سپس در سال ۲۰۰۴ به لطف تلاش‌های وین گولد که یک برنامه کامپیوتری برای تولید سریع پازل‌های منحصر به فرد طراحی کرد، در تایمز لندن منتشر شد.

تاریخچه سودوکو

سودوکو مخفف عبارت ژاپنی 数字は独身に限る که خوانده می‌شود سوجی وا دوکوشین نی کاگیرو به معنی "ارقام باید تنها باشند"، است.

این بازی برای اولین بار در یک مجله پازل آمریکایی در سال ۱۹۷۹ انتشار یافت، ولی انتشار آن به طور مستمر سال ۱۹۸۶ و در ژاپن صورت گرفت؛ از سال ۲۰۰۵ این سرگرمی به محبوبیت جهانی دست یافت و در سال ۲۰۰۸ اولین مسابقه ملی آن در فیلادلفیا، آمریکا برگزار شد.

بازی سودوکو در حقیقت شاخه‌ای از پازل چهارخانه‌ای جادویی است که سال‌ها در ژاپن و ایالات متحده آمریکا وجود داشته و به دلیل اینکه پازل‌های چهارخانه ای جادویی از ابتدای تاریخ انسان را شیفته خود کرده است پرطرفدار شدن این سرگرمی نیز تعجب آور نیست چراکه این بازی شامل همه چیزهایی است که انسان کنجکاو عاشق آن‌ها است.

قوانین بازی سودوکو

سودوکو ۹ در ۹ یک نوع متداول از سودوکو است که کل جدول به ۹ جدول کوچک‌تر سه در سه تقسیم می‌شود. در این جدول چند عدد به طور پیش فرض قرارداده شده است که باقی اعداد را با رعایت سه قانون باید یافت و در جدول قرارداد که آن سه قانون عبارت است از:

  • در هر سطر جدول، اعداد یک الی ۹ بدون تکرار قرار گیرد.
  • در هر ستون جدول، اعداد یک الی ۹ بدون تکرار قرار گیرد.
  • در هر ناحیه سه در سه جدول، اعداد یک تا ۸ بدون تکرار قرار گیرد.

فواید شگفت‌انگیز حل جدول سودوکو

تفکر خارج از چارچوب و منطقی، تقویت مهارت‌های منطقی، توجه به جزئیات، تقویت واژگان ریاضی، تقویت حافظه، ورزش مغزی با سودوکو، ایجاد صبر و تمرکز از جمله فواید سودوکو برای کودکان است.

حل سودوکو توسط بزرگسالان باعث می‌شود مغز تحریک شود تا هوشیار بماند، فعالیت‌های مغزی را متعادل می‌کند و خطر ابتلاء به آلزایمر را کاهش می‌دهد.

تأثیر سودوکو بر روی سلول‌های مغز

به گفته یکی از متخصصین عصب‌شناس، که در زمینه اختلالات حافظه فعالیت می‌کند، توازن بین وضعیت آسیب شناسی و قدرت شناختی مغز در وضعیت زوال یا سلامت مغز تأثیر بسزایی دارد. اگر وضعیت آسیب شناسی مغز ناگوار باشد و فرد دچار زوال عقل شدید و پیش رونده باشد توانایی شناختی هم نمی‌تواند از شدت بیماری بکاهد. یکی از مواردی که بر اثر حل معمای سودوکو، کمتر بروز پیدا می‌کند زوال سلول‌های مغز و در نتیجه زوال عقل است.

کد خبر 520625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.