راهکارهای جلوگیری از سطحی شدن ریشه تعدادی از درختان شهر

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان راهکارهای اندیشیده شده برای نجات سطحی شدن ریشه تعداد محدودی از درختان شهر را تشریح کرد.

فروغ مرتضایی‌نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: درختان تاجی دارند که مشابه آن اندام‌های زیرزمینی یعنی ریشه‌ها هستند که بخش‌هایی از ریشه‌ها بر اساس گونه گیاهی عمود و قائم بوده و وظیفه مکانیکی دارد.

وی افزود: یکی دیگر از وظایف ریشه جذب آب است، هر چه ریشه توسعه یابد می‌تواند علاوه بر جذب آب از اعماق زمین وظیفه مکانیکی خود را بهتر انجام دهد تا بتواند حجم درخت و سرشاخه‌ها را تحمل کند.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان ادامه داد: اتفاقی که در سال‌های اخیر در پی خشک شدن رودخانه افتاده این است که ریشه‌ها به صورت عمیق رشد نمی‌کند چون آبی در سفره‌های آب زیرزمینی وجود ندارد و به همین جهت به صورت سطحی آبیاری شده و ریشه مجبور است که در سطح جذب آب داشته باشد.

وی با بیان اینکه وقتی ریشه درختان نتواند در اعماق زمین جذب آب داشته باشد، توسعه آنها در سطح زمین انجام می‌شود، گفت: به همین جهت تا زمان باز شدن رودخانه و اینکه ریشه درختان از عمق جذب آب داشته باشد، مشکلاتی نظیر مشاهده ریشه درختان در سطح زمین را خواهیم داشت.

مرتضایی‌نژاد افزود: امیدواریم جذب سطحی آب را به گونه‌ای داشته باشیم که حداقل گاهی علاوه بر آبیاری‌های قطره‌ای، آبیاری‌های غرقابی نیز داشته باشیم تا ریشه درختان بتواند در عمق توسعه یافته و توان تحمل سرشاخه‌ها را داشته باشد زیرا در غیر این صورت با اندک وزش باد احتمال سقوط درخت وجود دارد.

وی با اشاره به راهکارهای اندیشیده شده برای ریشه تعدادی از درختان شهر که از بر روی سطح قرار گرفته، خاطرنشان کرد: سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری برای درختان برخی خیابان‌ها و معابر، سیستم آبیاری قطره‌ای را تأیید نکرده تا آبیاری به صورت غرق آبی انجام شود و ریشه‌ها در عمق فعالیت داشته باشند؛ همچنین در جاهایی که آبیاری قطره‌ای انجام شده بود دستورالعملی صادر شد تا ماهیانه یک بار آبیاری سنگین یا غرق آبی انجام شود تا ریشه درختان فعالیتی در عمق داشته باشد.

کد خبر 520621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.