قبل از روحانی، احمدی‌نژاد را محاکمه کنید

فعالیت و اظهارنظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.ر

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در یک هفته گذشته می‌پردازد:

نمازی: کارگزاران خود را ذیل لاریجانی تعریف نمی‌کند

علی‌محمد نمازی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و از اعضای حزب کارگزاران سازندگی درباره سرنوشت «جبهه اصلاحات ایران» یا همان نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان گفت: قرار شده که جبهه اصلاحات تا شش ماه دیگر به فعالیت خود ادامه دهد اما فعلاً فعالیت دقیق آن تعریف نشده است. تا جایی که من خبر دارم اصلاح‌طلبان می‌خواهند به سمت کارکرد حزبی واقعی بروند و به طور کلی هر دو جناح سیاسی موجود در کشور باید به سمت تبدیل‌شدن به حزب فراگیر بروند و اصلاح‌طلبان هم کوششان در این مسیر است».

وی افزود: اولین شرط تشکیل حزب فراگیر وجود ابزارهای دموکراتیک است تا احزاب بتوانند در چرخش قدرت سهیم باشند و این شرایط میسر نمی‌شود مگر از طریق انتخابات آزاد تا مردم بتوانند به حزبی که برنامه‌ای خوب و جامع و نامزد یا نامزدهایی مناسب ارائه می‌کند، رأی دهند. اگر بناست شیوه حزبی در کشور حاکم باشد و احزاب بتوانند رقابت واقعی داشته باشند، باید شیوه بررسی صلاحیت‌ها هم تغییر کند تا دیگر شاهد آنچه در روند برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری بودیم، نباشیم».
این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که آیا در فرایند تشکیل یک حزب فراگیر، دو حزب اتحاد ملت و کارگزاران می‌توانند بر اختلافات خود فائق آیند به اشتراک برسند، بیان کرد: «به نظر من فائق‌آمدن بر اختلافات بسیار سخت است اما به هر حال لازمه تشکیل حزب فراگیر کنارگذاشتن اختلافات است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا احتمال دارد کارگزاران به علی لاریجانی نزدیک شود و اگر او حزب مستقل خود را تشکیل دهد، کارگزاران در پیوندی با او یک طیف مستقل را ایجاد کنند، اظهار کرد: بعید است چنین اتفاقی رخ دهد و محتمل نیست که حزب کارگزاران بخواهد خود را نزدیک به مواضع آقای لاریجانی کند. کارگزاران یک حزب ریشه‌دار است که با پشتیبانی مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شکل گرفت و اگر قرار باشد پیوندی با آقای لاریجانی رخ دهد، آن لاریجانی است که باید به کارگزاران نزدیک شود نه عکس قضیه. حالا اینکه گفته می‌شود آقای لاریجانی حزب خود را تشکیل دهد، دارای مشکل نیست اما ربطی به کارگزاران ندارد و حزب کارگزاران سازندگی حتماً خود را ذیل آقای لاریجانی و حزب احتمالی او قرار نمی‌دهد. آقای لاریجانی اگر می‌خواهد با کارگزاران همراه شود، می‌تواند بیاید، بنشیند و صحبت کند و اگر به این نتیجه نرسید که با حزب همراه شود، می‌تواند برود و حزب خود را بزند اما اینکه حزب قدیمی کارگزاران ذیل حزب احتمالی او تعریف شود، اصلاً پذیرفتنی نیست.

رحیمی جهان‌آبادی: اگر بنا به محاکمه کردن روحانی باشد، بسیاری هستند که باید محاکمه شوند

جلیل رحیمی جهان‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره شکایت مجلس از حسن روحانی رئیس جمهور پیشین اظهار کرد: در دوران خدمت دولت تدبیر و امید شاهد بودیم که هر چه خواستند علی رغم تحریم‌ها و فشار مالی و فشار دشمنان از خارج، بر سر دولت بی پناه آوردند. حالا هم این دولت رفته اما دست از سر روحانی و وزرایش برنمی دارند و هر روز آنها را تهدید به محاکمه و یا برخورد می‌کنند. اگر بنا به محاکمه کردن روحانی باشد هستند بسیاری که باید محاکمه شوند و پاسخگوی تصمیمات، کردار و اعمال خودشان در قبال این مردم باشند.

وی افزود: درباره جزئیات این طرح اطلاعی ندارم اما در رسانه‌ها شنیده‌ام که مردم شکایتی را از آقای روحانی به کمیسیون اصل ۹۰ انجام داده‌اند که این کمیسیون قصد پیگیری دارد حال اینکه این طرح چقدر صحت دارد یا ندارد، اطلاعی ندارم اما اینکه ما هر کسی را که مسئولیت دارد چه از طرف مردم و چه از مجلس که نهاد نظارتی است یا سایر نهادهای نظارتی، مسئولیت پذیر کنیم و از آن پاسخ بخواهیم خوب است.

اینکه رهبری گفتند کسی از مجلس به دولت نرود، فرمایش مطلقی نبود

معین‌الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی درباره حضور برخی نمایندگان در دولت باوجود توصیه رهبری اظهار کرد: حضرت آقا چهار توصیه به مجلس شورای اسلامی داشتند که هم در نقطه آغازین کار و هم در سالگرد به نمایندگان مجلس متذکر شدند، مشخصاً هم نگاه ایشان این بود که حرکت انقلابی و خردمندانه، تلاش بی‌وقفه و در کنار آن کارآمدی و مردمی بودن باشد.

وی افزود: در کنار اینها در فرمایشاتی که داشتند فرمودند به نوعی صندلی نمایندگی مردم تبدیل به سکوی پرش به نقاط دیگر نباشد. من معتقدم هیچ شأنی بالاتر از نوکری مردم در حوزه مجلس شورای اسلامی نیست. در واقع نمایندگی شأنی ورای این موضوعات است، ما فرمایش امام را داریم که می‌گفتند مجلس در رأس امور است و یا به تعبیر ایشان مجلس عصاره فضائل ملت ایران است.

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر به بنده چنین پیشنهادی می‌شد مطلقاً قبول نمی‌کردم ولیکن ایشان موضوع را به عنوان یک موضوع مطلق مطرح نکردند که کسی از مجلس به دولت نرود یعنی اگر شما وزرای کابینه آقای رئیسی را مقایسه کنید فکر می‌کنم وزن این دو نفری که از مجلس رفته‌اند شاید وزن قابل قبول‌تر باشد.

سعیدی ادامه داد: بنابراین منظور بنده این نیست که خدای ناکرده مجلس در برابر فرمایش مقام معظم رهبری ایستاده باشد، من معتقدم که فرمایش مقام معظم رهبری فرمایش مطلقی نبود اما در مجموع اگر به شخص بنده چنین پیشنهادی می‌شد، یقیناً قبول نمی‌کردم.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس: جمهوری اسلامی با طالبان در تماس است

سید نظام‌الدین موسوی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در خصوص تحولات اخیر افغانستان اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران هم از منظر دیپلماتیک و هم دفاعی آمادگی لازم را برای مواجه با تحولات و اتفاقات دارد تلاش شده منافع مردم افغانستان و منافع مردم ایران تا حد زیادی در این تحولات لحاظ شود. زمانی که مشخص شد، آمریکایی‌ها در افغانستان دچار ضعف شده و در اداره امور دچار مشکل هستند گروه طالبان از مدت‌ها قبل روند کار خود را برای تصرف مناطق مختلف آغاز کرده بودند.

وی افزود: اما این بار جمهوری اسلامی ایران به این حوزه اشراف کامل دارد و به صورت فعال با گروهی که اکنون در این کشور غلبه پیدا کرده در تماس است و تلاش دارد منافع ملت ایران و مردم افغانستان تأمین شود.

مصباحی مقدم: رئیسی به خاطر مردم جان خود را به خطر می‌اندازد

غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در رابطه با سفر رئیس جمهور به خوزستان و پیام آن برای مردم، اظهار کرد: سفر آقای رئیس جمهور به خوزستان پیام خیلی خوبی دارد و آن معنای توجه ویژه به این استانی است که در عین اینکه ثروت زیرزمینی هنگفتی برای کشور ما دارد، از شدت محرومیت هم، رنج می‌برد.

وی افزود: این پیام نشان اولویت دادن به مشکلات این استان و حل و رفع مشکلات مردم این منطقه است و حکایت از این می‌کند که رئیس جمهور کسی نیست که فقط در دفتر کارش بنشیند و از دور نظارت کند یا احیاناً برای حل مشکلات دستوری بدهد، خود اینکه در صحنه حضور پیدا می‌کند و با مردم گفتگو می‌کند، حکایت از مردمی بودن رئیس جمهور است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: ما علاوه بر سفر رئیس جمهور به خوزستان دیدیم که در داروخانه حضور پیدا کردند و در بیمارستانی که بیماران کرونایی در آنجا بستری هستند، یعنی رئیس جمهور حاضر است که فداکاری کند و حتی جان خودش را در چنین شرایط سختی به خطر بیندازد و جان خود را بدهد، اما از حضور در بین مردم غفلت نکند. حضور در میان مردم این اثر را دارد که مردم احساس می‌کنند که گوش شنوایی برای شنیدن اعتراضات، مشکلات و پیشنهادهای آن‌ها وجود دارد.

صوفی: قبل از روحانی، احمدی‌نژاد را محاکمه کنید

علی صوفی، کارشناس سیاسی اصلاح طلب در خصوص محاکمه روحانی اظهار کرد: اگر قرار است آقای روحانی محاکمه شود، قبل از آن باید آقای احمدی‌نژاد محاکمه شود. من حتی این پیشنهاد را هم به آقای اژه‌ای دادم که در ابتدا یک دادسرای ویژه جرایم حاکمیتی تشکیل بدهند تا به جرایمی مثل عدم اجرای برنامه پنج ساله، یا عدم اجرای چشم اندازه ۲۰ ساله و یا عدم اجرای قانون سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی رسیدگی شود. هیچیک از برنامه‌های یاد شده در زمان آقای احمدی‌نژاد اجرا نشد و او رسماً قانون برنامه پنج ساله چهارم که اولین برنامه ۵ ساله برای رسیدن به چشم‌انداز ۲۰ ساله بود را به طور کلی کنار گذاشت! این در حالی است که طبق قانون برنامه، رؤسای جمهور موظف هستند هر سال در مجلس حضور پیدا کنند و گزارش عملکرد یک ساله برنامه را به مجلس ارائه کنند اما در زمان ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد نه مجلس از او خواست که گزارشی بدهد و نه آقای احمدی‌نژاد در این خصوص گزارشی ارائه داد بلکه به طور کلی برنامه چهارم کنار گذاشته شد و در تمام آن مدت هشت سال یک بار مجلس از ایشان سوال نکرد که چرا به وظایف خود در خصوص قانون برنامه عمل نمی‌کند! این جرم بزرگی است.

وی افزود: آنچه ما امروز در کشور در خصوص آب و محیط زیست شاهد آن هستیم، ریشه در تصمیم گیری‌هایی دارد که در دولت هشتم و نهم صورت گرفت. بنابراین اگر قرار است آقای روحانی محاکمه شود باید آقای احمدی‌نژاد هم محاکمه شود، در واقع قبل از آقای روحانی باید آقای احمدی‌نژاد محاکمه شود که مشخص شود روحانی تا چه اندازه مقصر است؟ چون ریشه مشکلات فعلی در عملکرد آقای احمدی‌نژاد است! ۹۰ درصد مشکلات دولت یازدهم و دوازدهم مربوط به معضلاتی است که در دولت نهم و دهم پدید آمد بنابراین، این دو موضوع باید از یکدیگر تفکیک شوند. همین حالا هم خیلی از مشکلات آقای رئیسی ریشه در تصمیم گیری‌های دوره نهم و دهم دارد.

این کارشناس سیاسی اصلاح طلب خاطرنشان کرد: درست است که سیاست‌هایی که آقای روحانی بعد از برجام و در دوره دوم ریاست جمهوری‌اش در رابطه با ارز و غیره اتخاذ کرد، چندان خوب نبود و می‌توانست این کارها را نکند اما به هر حال ایرادات ریشه‌ای و اصلی که سبب شده چشم‌انداز ۲۰ ساله به طور کلی کنار گذاشته شود، عملکرد زمامداران در دولت نهم و دهم است، آقای احمدی‌نژاد حتی قانون برنامه پنجم را هم تهیه نکرد و گفت ما به برنامه اعتقاد نداریم! بنابراین در بین کسانی که فرا قانونی عمل کردند و قوانین را زیر پا گذاشتند، احمدی‌نژاد رتبه یک را دارد.

کد خبر 520565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.