وضعیت ارائه خدمت در کتابخانه های شهرداری اصفهان

رئیس اداره امور کتابخانه ها و سالن‌های مطالعه شهرداری اصفهان گفت: در حال حاضر کتابخانه های شهرداری اصفهان در یک شیفت کار می‌کنند و قسمت امانت کتاب نیز فعال است، اما امکان حضور در سالن‌های مطالعه به علت شرایط کرونایی وجود ندارد.

طیبه فاطمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در حال حاضر کتابخانه های شهرداری اصفهان در یک شیفت کار می‌کنند و قسمت امانت کتاب نیز فعال است، اما امکان حضور در سالن‌های مطالعه به علت شرایط کرونایی وجود ندارد. با این وجود فعالیت‌هایی مانند رف خوانی و شناسایی کتاب‌های مفقودی نیز در کتابخانه مرکزی و سایر کتابخانه های شهرداری در حال انجام است. از طرفی اداره امور کتابخانه ها لیست در خواست کتاب از کتابخانه های شهرداری را گرفته و به بخش فنی می‌فرستد؛ پس از بررسی در این بخش و تأمین بودجه، کارشناسان برای خرید اقدام می‌کنند.

وی در مورد وضعیت کتابخانه مرکزی اصفهان، افزود: بنایی در قسمت مخزن کتابخانه مرکزی تمام شده است، قفسه‌ها به زمین پرچ شده و همکاران در حال تقسیم بندی کتاب‌ها بر اساس تقسیم بندی دی یو ای هستند. امیدواریم در هفته اول مهر بتوانیم پاسخگوی نیازهای مخاطبان باشیم. همچنین غیر از مرتب سازی کتاب‌ها همکاران در کتاب خانه مرکزی در حال چکیده نویسی و نمایه سازی مجلات نیز هستند.

رئیس اداره امور کتابخانه ها و سالن‌های مطالعه شهرداری اصفهان در پاسخ به این سوال که آمار امانت کتاب و مراجعه به کتابخانه چگونه بوده است، تصریح کرد: این آمار با توجه به یک شیفت بودن کتابخانه ها و شرایط کرونایی افت کرده است، اما کتابخانه دیجیتال کتابخانه مرکزی توانسته است تا حدی این کاهش حجم را جبران کنند. آمار اشتراک در کتابخانه دیجیتال شهرداری از سال ۸۴ تا به حال افزایش داشته و به ۴۴۵۲ اشتراک رسیده است. علاوه بر این منابع بسیار خوبی در قالب تفاهم نامه با کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و مراکز معتبر فراهم شده و قراردادهای بسیار خوبی در دست اقدام است.

فاطمی اضافه کرد: از طرفی باشگاه مبادله کتاب شهروند واقع در کتابخانه میرداماد برای آن دسته از مخاطبانی است که به کتاب‌های مفید و جدیدی نیاز دارند. این افراد می‌توانند به بخش مبادله کتاب شهروند مراجعه و کتاب‌های خود را با کتاب‌های مورد نیازشان مبادله کنند.

وی درباره جلوگیری از کاهش آمار امانت کتاب و مراجعه به کتابخانه های شهرداری، گفت: برای رفع کاهش میزان مطالعه مردم نیاز به عزم ملی است. متغیرهای وضعیتی روی فرایند مطالعه تأثیر می‌گذارد. اگر قبلاً شرایط اقتصادی و اجتماعی روی کاهش سطح مطالعه تأثیر می‌گذاشت، در حال حاضر حفظ سلامتی مخاطبان نیز در این روند مؤثر است. برای حل این مشکل، باید ارگان‌هایی چون وزارت فرهنگ و ارشاد، آموزش و پرورش، نهاد کتابخانه های عمومی و کتابخانه های شهرداری دست به دست هم دهند. در حال حاضر بر اساس آمار از سال ۹۶ تا پایان ۹۸ میزان مطالعه کتاب از کتابخانه های شهرداری و عضویت در آن‌ها ۵ درصد افزایش داشته است.

رئیس اداره امور کتابخانه ها و سالن‌های مطالعه شهرداری اصفهان، ادامه داد: انواع کتاب‌های الکترونیک در حال آماده سازی و جایگزینی هستند؛ این کتاب‌ها ساختاری دقیقاً کتاب‌های فیزیکی دارند. به این صورت که حتی صدای ورق خوردن کاغذ با جا به جا شدن صفحه در این کتاب‌ها به گوش می‌رسد. مزیت دیگر این کتاب‌ها این است که اگر فردی معنی یک کلید واژه را نداند می‌تواند روی واژه کلیک کرده و به دایره المعارف لینک شود. برای جایگزینی این نوع کتاب‌ها با کتاب‌های فیزیکی نیز نیاز به زیرساخت و بودجه است که امیدوارم در آینده‌ای نزدیک شاهد حضور این گونه کتاب‌ها در سطح کتابخانه های شهرداری باشیم.

کد خبر 520489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.