افزایش اهمیت بازارهای کشاورزی در دوران کرونا

حدود ۹ هزار بازار کشاورزی تابستانی در سراسر آمریکا وجود دارد که مردم حضور در این مکان‌ها و خرید محصولات غذایی تازه آن‌ها را در لیست برنامه‌های تفریحی تعطیلات خود قرار می‌دهند؛ این بازارها طی دوران کرونا نابرابری دسترسی مردم به مواد غذایی را کاهش داده و از ارزشی به مراتب بیشتر از گذشته برخوردار شد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اگرچه به دلایل امنیتی در ابتدای شیوع بیماری کووید -۱۹ اغلب بازارهای کشاورزی سراسر دنیا فعالیت خود را متوقف کرد با این حال، زمان زیادی نگذشت که کشاورزان با رعایت اصولی نظیر استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی، یک بار دیگر محصولات خود را در بازار عرضه کردند. در همین بحبوحه، گرایش مردم به مصرف محصولات غذایی آماده بسیار کاهش یافت و اغلب ساکنان کره خاکی به تغذیه از طریق محصولات کشاورزی به عنوان روشی سالم‌تر روی آوردند. کشاورزان نیز به منظور خدمت هر چه بیشتر به مردم و همچنین رونق بازارهای خود دست به ایده‌پردازی زدند و به روش‌هایی متفاوت با گذشته محصولات را در اختیار مشتریان قرار می‌دادند.

سال ۲۰۲۰ برای کشاورزان سراسر دنیا سال رونق اقتصادی بود چرا که ساکنان کره خاکی بسیار بیشتر از گذشته به مصرف مواد غذایی تازه گرایش پیدا کرده بودند. از یک سو افراد ثروتمند به خرید این محصولات رغبت داشتند و از سوی دیگر دولت‌ها برای حفظ سلامت مردم طی کرونا، محصولات کشاورزی را به صورت رایگان و بسته‌بندی شده برای مردم کم‌درآمد فراهم می‌آوردند.

فراز و نشیب‌های بازارهای کشاورزی در ادوار مختلف تاریخ

کشاورزان آمریکایی قرن‌ها در بازارها به فعالیت مشغول بوده و در طول تاریخ با فراز و نشیب‌های زیادی مواجه شده‌اند. به عنوان مثال، در قرن بیستم مدیران شهری مانع از فعالیت کشاورزان و دست فروشان محصولات زراعی در خیابان‌ها می‌شدند چرا که فضاسازی برای سایر مراکز تجاری را مهم‌تر می‌پنداشتند. اما در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰، کشاورزان یک بار دیگر فعالیت خود را در خیابان‌های سراسر شهرهای آمریکایی آغاز کرده و به رونق چشمگیری در زمینه فروش محصولات خود دست یافتند. رونق بازارهای کشاورزی طی این دوران در پی گرایش مردم به حفظ محیط زیست و همچنین سلامت انسان اتفاق افتاد و در شهرهای دانشگاهی نظیر مدیسون، کالیفرنیا، برکلی و ویسکانسین بیش از سایر نقاط آمریکایی خود را به تصویر کشید.

در همین بحبوحه، وزیر کشاورزی ایالات متحده آمریکا نیز به موضوع مصرف مواد ارگانیک و غذاهای محلی علاقمند شد و دستور داد محصولات زراعی را خود کشاورزان به طور مستقیم و بدون واسطه به فروش بگذارند که این رویداد نیز رونقی دوباره به درآمد کشاورزان بخشید ضمن اینکه اهمیت مصرف مواد غذایی را در میان مردم افزایش داد. از آن زمان به بعد، بازارهای کشاورزی اگرچه با فراز و نشیب‌هایی مواجه بوده، اما در اغلب روزهای سال رونق را تجربه کرده است.

نقش بازارهای کشاورزی در تأمین مواد غذایی طی دوران کرونا

پیش از کرونا نیز تأمین غذا در ایالات متحده آمریکا یک بحران جدی به شمار می‌رفت که شیوع بیماری کووید -۱۹ بر شدت آن افزود و دسترسی به مواد غذایی سالم با مشکلات زیادی مواجه شد. در سال ۲۰۲۰، حدود ۴۵ میلیون نفر از مردم کشور که ۱۵ میلیون مورد از آن‌ها را کودکان تشکیل می‌داد، کمبود شدید مواد غذایی را تجربه کردند و این زمان بود که کشاورزان نقش خود را به عنوان تامین‌کننده‌های مواد غذایی پررنگ‌تر از قبل کردند. طی این دوران، کشاورزان با نوآوری‌های خود، محصولات زراعی را به صورت بسته بندی در بازار عرضه می‌کردند یا حتی در محل سکونت مردم به آن‌ها تحویل می‌دادند. در نتیجه دسترسی اغلب مردم آمریکا به مواد غذایی سالم در محل سکونت خود امکان‌پذیر شد که این امر به سهم خود در گرایش بیشتر آمریکایی‌ها به مصرف این مواد و در نتیجه رونق بازار مربوطه بسیار مؤثر واقع شد.

افزایش اهمیت بازارهای کشاورزی در دوران کرونا

سرنوشت بازار کشاورزان در قرن بیست و یکم

پاندمی کرونا نشان داد که بازار کشاورزان باعث پایداری بیشتر جوامع طی دوران بحران می‌شود که چنانچه مدیران شهری زمینه را برای فعالیت هر چه بیشتر کشاورزان فراهم آورند، این افراد بسیار با انگیزه‌تر از قبل مواد غذایی سالم برای شهرنشینان تأمین می‌کنند.

مقامات آمریکایی ابزاری تحت عنوان Farm ۲ Facts برای مدیران بازارهای کشاورزی فراهم آورده‌اند که از طریق آن می‌توان به اطلاعات زیادی در مورد فروش و رونق محصولات کشاورزی دست پیدا کرد. به عنوان مثال، کاربران این ابزار می‌توانند از طریق آن متوجه شوند که گرایش مردم به خرید محصولات کشاورزی در چه نقطه‌ای از شهر بیشتر است یا حتی از محل سکونت افراد کم‌درآمد برای ارائه محصولات با هزینه کمتر آگاه شوند.

علاوه بر این، مقامات در نقاط مختلف آمریکا دستورالعمل‌هایی برای پرورش محصولات زراعی ارائه داده‌اند که کشاورزان می‌توانند با پیروی از آن، مواد غذایی باکیفیت‌تری تولید و در بازار عرضه کنند. از همه مهم‌تر اینکه پیشرفت روز به روز تکنولوژی در قرن بیستم در بهبود وضعیت کشاورزی و رونق بازارهای آن نقش مهمی ایفا می‌کند و می‌تواند هر چه بیشتر مردم را به مصرف مواد غذایی سالم سوق دهد.

کد خبر 520443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.