چالش‌های احتمالی مخبر و رضایی

محاصر منطقه پنجشیر افغانستان و ظایف معاونان رئیس جمهور، روند تشکیل کمیسیون ویژه صیانت از حقوق کاربران، تغییر نگاه و سیاست اصولگرایان در قبال مذاکره و تسلط طالبان بر پنجشیر از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز_ سه شنبه ۱۶ شهریورماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رودست خوردید آقایان!» به بررسی محاصره منطقه پنجشیر پرداخت و نوشت: جهان امروز به نظاره نشسته است، مدعیان حقوق بشری چگونه در برابر جنایات طالبان که با همکاری هواپیماهای پاکستانی پنجشیر را به خاک و خون می‌کشند، چشم بسته‌اند. جبهه مقاومت افغانستان که به پیروزی‌های چشمگیری علیه تروریست‌ها دست یافته بود با ورود ارتش پاکستان به پنجشیر حضور هلی‌کوپترها و حتی جت پاکستانی را به ثبت رساند. احمد مسعود که یاران وفادارش اینروزها یکی پس از دیگری کشته می‌شوند در یکی از آخرین توئیت‌هایش تصویر یکی از جت‌های سرنگون شده پاکستانی را توسط شیران دره پنجشیر به تصویر کشیده است و حالا هم که خبر رسیده ژنرال فیض حمید رئیس سازمان اطلاعات ارتش پاکستان به دعوت شورای رهبری طالبان وارد کابل شده است. طالبان همان‌طور که احمد مسعود در پیام صوتی‌اش اشاره کرده افراطی‌تر از همیشه وارد معرکه شده است و جنایاتش در پنجشیر نمونه آن است و از سویی دو رویی‌اش در وعده‌های دروغینی که در مورد زنان و آزادی‌های اجتماعی می‌داده امروز عیان‌تر از همیشه است.

کسانی که هنوز نیامده میان زن و مرد در دانشگاه‌ها پرده کشیده و زنان ورزشکار و شاغل رسانه‌ای مانند مجریان تلویزیون را از کار بیکار کرده و…ک ار به جایی رسید که سرانجام مقامات ایران ناچار به واکنشی از خود در برابر جنایات در پنجشیر شده و در مورد حملات پاکستانی‌ها علیه جبهه مقاومت گفته‌اند این موضوع را بررسی می‌کنیم و اتفاقات یکی دو روز اخیر را محکوم کرده‌اند. چرا که ظاهراً محاسبات درست از آب درنیامده و همین کسانی که در تمام این مدت تلاش می‌کردند تا طالبان را تطهیر کنند و بگویند که این طالبان آن طالبان نیست و البته در این راستا صدا و سیما هم خوب عمل نکرد. حالا درمی‌یابند آنگونه که می‌اندیشیدند، نبوده و بر سر یک دوراهی بزرگ قرار گرفته‌اند و بدتر از همه اینکه طالبان از آن‌ها رسماً برای حضور در مراسم دولت خود خوانده شأن دعوت کرده (!) البته که روس‌ها گفته‌اند در این مراسم اگر از آنها دعوت شود حضور می‌یابند اما باید از مسئولان ایرانی این سوال را پرسید اکنون با چه رویی می‌خواهند در کنار پاکستانی‌های سرکوبگر در مراسم حضور بیابند.

چالش‌های احتمالی مخبر و رضایی

روزنامه همدلی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «چالش‌های احتمالی مخبر و رضایی» به بررسی وظایف معاونان رئیس جمهور پرداخت و نوشت: محسن رضایی و محمد مخبر دو سمت مهم در دولت جدید به ریاست سیدابراهیم رئیسی به دست آورده‌اند؛ رضایی عنوان معاون اقتصادی ریاست جمهوری را گرفته و مخبر هم به سمت معاون اول رئیس جمهوری منصوب شده است. این دو سمت نقش به‌سزایی در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی کشور دارند. در عین حال هر دو نفر همچنان در سمت‌های قبلی خود باقی مانده‌اند. نکته دیگر درباره آنان این است که هر کدام برای خود ایده‌های اقتصادی و وعده‌هایی دارند که در ادامه راه به نظر می‌رسد تضادهای اساسی با یکدیگر داشته باشند. هرچند که از حالا که تازه کار را شروع کرده‌اند خبرهای مختلفی از اختلاف آنان به گوش می‌رسد. با وجود آنکه رئیسی یک وزیر اقتصاد و یک «دستیار اقتصادی» هم دارد، احتمالاً بین آنان برای سمت‌های مهمی مانند ریاست بانک مرکزی اختلافات زیادی وجود داشته باشد. در همین حال نمایندگان مجلس هم نسبت به حضور آنان در دولت معترض شده‌اند.

دیروز انور حبیب‌زاده بوکانی نماینده مجلس یازدهم درباره حضور همزمان مخبر معاون اول رئیس‌جمهور در هیئت دولت و ستاد فرمان اجرایی امام، اظهار کرد: «همانطور که استحضار دارید آقای مخبر پیش از اینکه مسئولیت حضور در دولت را داشته باشد، به عنوان مدیریت ستاد اجرایی حضور داشتند و کارهای خوبی را نیز انجام داده و برنامه‌های خوبی برای ستاد داشتند. با شروع به کار دولت سیزدهم آقای مخبر با ابلاغ آقای رئیسی به عنوان معاون اول رئیس‌جمهور انتخاب شدند.

با توجه به اهمیت کار معاون اولی و ستاد اجرایی فرمان امام، قطعاً از نظر اینکه این دو سازمان پر اشتغال و پر کارند و هر کدام یک دستگاه عریض و طویل هستند؛ اگر کارها به یک نفر واگذار شود، دو دستگاه نمی‌توانند کارایی لازم را داشته باشد.

به ویژه اینکه انتظارات زیادی از سوی مردم و مقام معظم رهبری نسبت مدیران دولت آقای رئیسی وجود دارد که تحولی در بخش‌های مختلف دولت سیزدهم ایجاد شود که بتواند لااقل مشکلاتی که در دولت گذشته بوده‌است را جبران کند.»

به گزارش ایلنا وی همچنین درباره حضور رضایی در دو جایگاه دبیری مجمع تشخیص مصلحت نظام و معاون اقتصادی دولت سیزدهم و نیز دوگانگی اقتصادی در دولت گفت: «دولت اگر به صورت یک تشکیلات واحد اداره شود، بهتر از این است که دو تیم اقتصادی کارها را انجام دهند، واقعاً باید کار را به کسانی سپرد که هم فکر اقتصادی دارند و هم بتوانند شرایط را جمع کنند.» این اعتراضات ناظر بر این موضوع است که هنوز رضایی و مخبر از سمت‌های قبلی خود استعفا نداده‌اند.

برخی پیش‌بینی می‌کنند احتمالاً تغییراتی در سایر نهادهای کشور در راه باشد، ولی تا زمانی که این تغییرات اعمال شود احتمالاً رضایی و مخبر در هر دو سمت خود حضور خواهند داشت. ممکن است با توجه به تشکیل دولت جدید، این دو چهره که درگیر کارهای دولت هستند و احتمالاً کمتر به سمت‌های قبلی خود توجهی نشان دهند.

درباره این تضاد نماینده مردم بوکان گفته است: «در شرایط فعلی یک فرد نمی‌تواند دو مسئولیت را در تشکیلات اداری داشته باشد و این مغایر با قوانین موجود در کشور است؛ در کنار این قضیه اگر تیم دولت به طور واحد اداره و برنامه‌ریزی خوبی روی مسائل داشته باشد، می‌توانیم نتایج خوبی را در دولت سیزدهم شاهد باشیم.»

با این حال این تنها دردسر حضور این دو فرد در دولت به مسئله استعفا از سمت‌های قبلی محدود نمی‌شود. فعالان سیاسی می‌دانند که محسن رضایی فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سالهاست خود را در حوزه دانش اقتصادی مدعی می‌داند. او در دوره‌های مختلف انتخابات ریاست جمهوری که شرکت کرده هر بار تمرکزش را بر وعده‌های اقتصادی گذاشته است. او هربار در تبلیغاتش گفته که علوم اقتصادی خوانده و برای حل مشکلات کشور دانش کافی در این حوزه دارد.

چالش‌های احتمالی مخبر و رضایی

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «صیانتِ شفاف یا شفافیتِ شعاری؟» به بررسی روند تشکیل کمیسیون ویژه صیانت از حقوق کاربران پرداخت و نوشت: طرح صیانت از حقوق کاربران شبکه‌های اجتماعی که به طرح ضد اینترنت مجلس‌یازدهمی‌ها معروف شده، حتماً از جنجالی‌ترین اقدامات نمایندگان عمدتاً اصولگرای دوره یازدهم بوده است. طرحی که به‌زعم کارشناسان و اهل فن و البته حالا به لطف هفته‌ها بحث و گفت‌وگوی افکار عمومی نبودش بهتر از بودنش است. آن‌هم در شرایطی که این بحث‌ها و گفت‌وگوهای عمومی ازقضا عمدتاً در همین فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی صورت گرفته که نمایندگان مجلس داعیه‌دار صیانت از حقوق کاربرانش شده‌اند. با این همه اما مجلس یازدهم در این حدود ۵۰۰ روزی که از آغاز به کارش می‌گذرد، نشان داده که چندان توجهی به این مباحث ندارد و آن‌چه را که خود به صلاح عموم می‌داند، پیگیری کرده و به اجرا می‌رساند. چنان‌که در این فقره نیز بی‌توجه به انبوه مخالفت‌ها و مخالفانی که خواهان خروج این طرح بحث‌انگیز از دستورکار پارلمان بودند، مشغول پیمودن مسیر قانونی تصویب است و در این راستا نیز در حالی اقدام به تشکیل کمیسیونی ویژه با حضور اعضای مختلف به‌منظور بررسی طرح در آن کرده که شهروندان و کاربران مخالف بررسی این طرح جنجالی تنها در یکی از اقدام‌های اعتراضی خود نسبت‌به آن، دست به کار راه‌اندازی کارزاری از روز ۱۵ تیرماه در حالی از مرز یک میلیون امضا عبور کرده‌اند که هنوز درست یک ماه از مهلت ۳ ماهه این کارزار باقی است و این یک میلیون امضا تنها ظرف دو سوم از بازه زمانی تعیین شده، به ثبت رسیده است.

نمایندگان مجلس اما چنان‌که اشاره شد مسیر خود را می‌روند؛ حالا و در آخرین اقدام چند گام مهم را برای تشکیل کمیسیون ویژه‌ای که به این منظور در دستور تشکیل قرار دارد، برداشته‌اند. آن‌طور که حسین میرزایی، نماینده نزدیک به جبهه پایداری اصفهان خبر داده چندی پیش هیأت رئیسه سهم کمیسیون‌های مختلف را برای حضور در این کمیسیون معین کرد تا هر کمیسیون تخصصی چند نفر را برای عضویت در کمیسیون ویژه معرفی کند. او با بیان اینکه تا این جای کار حدود نیمی از این مسیر طی شده، نیمی از راه باقی است، تاکید کرد که تا وقتی تمامی نه کمیسیون تخصصی که بنا بر تصمیم هیأت رئیسه مجلس باید منتخبان‌شان را برای عضویت در کمیسیون ویژه صیانت از حقوق کاربران معرفی کنند، چنین نکرده باشند، نمی‌توان درباره زمان دقیق آغاز به کار این کمیسیون اظهارنظر کرد. این در حالی است که تاکنون نصرالله پژمانفر، عضو جبهه پایداری مشهد در کمیسیون اصل ۹۰ به عنوان نماینده این کمیسیون، احمدحسین فلاحی نماینده همدان و مهرداد ویس‌کرمی نماینده خرم‌آباد به عنوان دو عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات، احمد امیرآبادی فراهانی نماینده اصولگرای قم و محمد باقری بناب نماینده مردم بناب از جانب کمیسیون اقتصادی، الیاس نادران و مهرداد گودرزوند چگینی نماینده رودبار به‌نیابت از کمیسیون برنامه و بودجه برای عضویت در کمیسیون ویژه بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران شبکه‌های اجتماعی معرفی شده‌اند.

چالش‌های احتمالی مخبر و رضایی

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تناقض‌گویی‌های اصول‌گرایانه بر سر برجام» به بررسی تغییر نگاه و سیاست اصولگرایان در قبال مذاکره پرداخت و نوشت: نگاه و سیاست اصولگرایان در قبال مذاکره و برجام با آمدن دولت رئیسی تغییر کرده است؟ اخیراً کریمی‌قدوسی در تناقض با آخرین سخنان تا پیش از تغییر دولت بود زمزمه‌هایی را مطرح کرده مبنی بر اینکه اصولگرایان مشکلی با ادامه مذاکرات و احیای برجام ندارند به شرطی که مجری آن خودشان باشند. قبلاً هم این بحث مطرح بود و حمیدرضا ترقی اصولگرا قبلاً گفته بود باید یک اصولگرا مذاکرات با آمریکا را عهده‌دار شود.

همان زمان این بحث مطرح شد که بخشی از اصولگرایان قدیمی و متقدم که ترقی نماد آنهاست، گفته بودند که اصولگرایان اصل مذاکره با آمریکا را پذیرفته‌اند و مذاکره را به عنوان یک روش و مسیر برای منافع ملی قبول کرده‌اند. اما تیم مذاکره‌کننده‌ای که مورد تأیید باشد را شایسته مذاکره با آمریکا می‌داند.

او دیروز هم با اشاره به اینکه یکی از نکات مهم سخنان رئیسی مربوط به تعیین تکلیف مذاکره و ارتباط با آمریکا و… بود به خبرآنلاین گفته است: ایشان با صراحت تکلیف را بر اساس همان رهنمودی که مقام معظم رهبری دادند مشخص کردند و تأکید کردند که در مورد مذاکره، اگر قرار باشد با اهدافی که آمریکایی‌ها دارند دنبال می‌کنند، دنبال شود، برای مردم هیچ نفعی ندارد. بنابراین طبیعی است که مذاکره را ولو برای مذاکره انجام نخواهیم داد. او پیش‌تر گفته بود: «مذاکره در صورت ضرورت به وسیله کسانی که بتوانند منافع ملت را حفظ کنند و نفوذناپذیر باشند، می‌تواند اتفاق بیفتد».

اگرچه بعد از انتقادات تندی که از سوی برخی جریان‌های تندرو اصولگرا به ویژه نمایندگان فعلی مجلس به این اظهارات ترقی شد و حتی بابت همین اظهارات او را از دایره اصولگرایی کنار خواندند، ترقی مجبور شد سخنانش را پس بگیرد و بگوید منظورش این نبوده که اصولگرایان قرار است با آمریکا مذاکره کنند!

کوثری نماینده تهران که اخیراً گفته بود بحث عدم مذاکره بر سر برجام مطرح نیست، بدون اشاره به اقدام نمادین اصولگرایان در آتش‌زدن برجام در مجلس نهم گفته است: در مجلس نهم مخالفان برجام نظرشان مخالفت با اصل مذاکره نبود بلکه معتقد بودند برجام اگر مذاکره است باید نتیجه‌بخش باشد و نتیجه آن فقط به نفع آمریکا و ۱+۴ رقم نخورد، کسی از مذاکره نمی‌ترسد، از همان ابتدا گفتیم که حمایت از آمریکا اشتباه است. اروپایی‌ها توقع دارند تا هرچه می‌گویند ایران بپذیرد. همان موقع در مجلس وقت هم به تیم مذاکره‌کننده گوشزد کردیم که اشتباه است یک‌دفعه برجام را عملی کنند، ایران یک گام بردارد و بگذارند آنها هم یک گام بردارند.

چالش‌های احتمالی مخبر و رضایی

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سقوط پنجشیر آینده افغانستان در ابهام» به بررسی تسلط طالبان بر پنجشیر پرداخت و نوشت: تحولات پنج روز اخیر «پنجشیر» دیروز با اعلام خبر «سقوط پنجشیر» وارد مرحله حساس و مهمی شد. صبح دیروز (دوشنبه) طالبان مدعی تصرف کامل این ولایت مهم شد و اعلام کرد جنگ تمام شده است. «ذبیح‌الله مجاهد»، سخنگوی طالبان دراین‌باره در توئیتر نوشت: «آخرین سنگر مزدوران دشمن، استان پنجشیر، به طور کامل تسخیر شد… آخرین تلاش‌ها برای تأمین امنیت کامل در کشور نیز نتیجه داد و استان پنجشیر تحت کنترل کامل امارت اسلامی قرار گرفت». طالبان برای اثبات پیروزی‌اش تصاویر حضور خود در ساختمان فرمانداری پنجشیر را هم منتشر کردند. آنها پرچم خود را نیز بر فراز این استانداری به اهتزاز درآوردند.

گزارش برخی منابع رسانه‌ای حاکی است با دخالت کماندوهای ارتش پاکستان، پهپادها، هلیکوپترها، و سازمان اطلاعات این کشور به نفع طالبان جنگ در پنجشیر به ضرر «احمد مسعود» تمام شد.

ترکیه و عربستان از طالبان در این جنگ منتشر شده است. «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان صبح دیروز در یک کنفرانس خبری در کابل حاضر شد و گفت: «جنگ در افغانستان به پایان رسیده است؛ اکنون باهم برای بازسازی کشور همکاری می‌کنیم… مردمی که در دره افتخارآمیز پنجشیر زندگی می‌کنند جز لاینفک کشور ما هستند. آنها برادران ما هستند. هیچ تعصبی علیه آنها وجود ندارد. همه حقوقی که سایر هموطنان ما دارند، مردم پنجشیر نیز از آن برخوردارند». سخنگوی طالبان در خصوص سفر رئیس اطلاعات پاکستان به کابل نیز این‌طور واکنش نشان داد: «وی برای بحث در مورد وضعیت مرزی آمده و ما اجازه نخواهیم داد که زمین ما علیه دیگران مورد استفاده قرار گیرد».

این در حالی است که یک شنبه شب برخی منابع از پرواز بالگردها و پهپادهای پاکستانی در پنجشیر و حمله آنها به مواضع نیروهای مقاومت خبر دادند. «مجاهد» در بخش دیگری از سخنانش گفت: «کسانی که کنترل پنجشیر را در دست داشتند در حال حاضر مفقود هستند». وی افزود که افغانستان خانه این افراد است و در صورتی که بخواهند، می‌توانند به این کشور بازگردند. ذبیح‌الله مجاهد هم‌چنین گفت که امرالله صالح، معاون رئیس جمهور سابق افغانستان کشور را ترک و به تاجیکستان فرار کرده است.

اما در این سو در جبهه مقاومت ولایت «پنجشیر»، «علی میثم نظری» سخنگوی این جبهه در گفت و گو با رسانه‌ها خبر سقوط پنجشیر را تکذیب کرد و به بی بی سی گفت: «این خبر صحت ندارد و طالبان پنجشیر را تصرف نکرده‌اند و ما ادعای آنان را رد می‌کنیم». نظری در حساب توییترش هم نوشت: «نیروهای جبهه مقاومت ملی در تمام مواضع استراتژیک در سراسر دره پنجشیر برای ادامه نبرد حضور دارند و ما به مردم افغانستان اطمینان می‌دهیم که مبارزه با طالبان و شرکای آنها را تا زمانی‌که عدالت و آزادی حاکم نشود ادامه خواهیم داد». جبهه مقاومت پنجشیر همچنین با صدور بیانیه‌ای ادعای طالبان مبنی بر «تصرف پنجشیر» را نادرست خواند: «نیروهای مقاومت ملی در قرارگاه‌هایی که از پیش ایجاد شده بود، حضور دارند و از یکشنبه‌شب تاکنون جنگ در نقاط مختلف ادامه دارد… مردم افغانستان مطمئن باشند که مقاومت تا رسیدن به آزادی و عدالت به نصرت خداوند ادامه می‌یابد…برافراشتن نمایشی پرچم طالبان در برابر فرمانداری ولایت به معنی پایان مقاومت و تسلط کامل طالبان نیست».

چالش‌های احتمالی مخبر و رضایی

کد خبر 520143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.