بورس امروز دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

رشد و ریزش بازار در روز جاری اتفاق چندان خوش‌آیندی نبود که احتمال منفی بودن بازار در روز سه شنبه را به شدت افزایش می‌دهد اما امید است در نیمه دوم بازار فردا شاهد برگشت روند باشیم.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _ دوشنبه ۱۵ شهریورماه_ را اینگونه تحلیل می‌کند: رشد و ریزش بازار در روز جاری اتفاق چندان خوش‌آیندی نبود که احتمال منفی بودن بازار در روز سه شنبه را به شدت افزایش می‌دهد اما امید است در نیمه دوم بازار فردا شاهد برگشت روند باشیم.

نمای کلی بازار بورس اوراق بهادار تهران

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با رشد هزار و ۳۱۲ واحدی به سطح یک میلیون و ۵۳۸ هزار واحد رسید و شاخص کل هم وزن با رشد دو هزار و ۵۹۱ واحدی در سطح ۴۶۹ هزار و ۶۱۳ واحد قرار گرفت.

شاخص کل بازار رشد ۰.۰۹ درصدی و شاخص هم وزن رشد ۰.۵۵ درصدی را تجربه کردند.

بورس امروز دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نمای کلی فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با رشد ۷۱ واحدی به سطح ۲۲ هزار و ۷۶۴ واحد رسید.

بورس امروز دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۹۳ هزار و ۳۷۳ و ۱۶۱ هزار و ۹۳۳ میلیارد ریال بود. (حاصل ضرب حجم معاملات انجام شده در قیمت‌ها)

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۱۱ میلیارد و ۷۸ میلیون و چهار میلیارد و ۹۶۸ میلیون برگه سهم بود. (به تعداد سهام معامله شده حجم معاملات گفته می‌شود)

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

شاخص کل همچنان بالای مقاومت ۱ میلیون ۵۳۰ هزار واحد است، امید است که این اصلاح پولبک به سطح قبلی باشد.

بورس امروز دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

اخبار مهم

کیمیاتک چهارشنبه این هفته عرضه اولیه می‌شود

تاریخ ثبت سفارش روز چهارشنبه ۱۷ شهریور ماه سال جاری است و دامنه قیمت در ثبت سفارش ۱۸ هزار و ۸۱۹ ریال تا ۲۳ هزار ریال ذکر شده است؛ بنابراین حداکثر نقدینگی مورد نیاز برای این عرضه اولیه ۲۳۰ هزار تومان می‌باشد.

بورس امروز دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

میثم فدایی مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار تشریح کرد

امکان صدور و ابطال صندوق‌ها در شعب بانک‌ها

میثم فدایی گفت: «در خصوص دسترسی‌های آنلاین، دستورالعمل سرمایه‌گذاری آنلاین تصویب شد که از این طریق، امکان صدور و ابطال صندوق‌ها بر روی اپلیکیشن‌های مختلف و استارتآپ‌های بزرگ کشور، فراهم شده است؛ همچنین امکان صدور و ابطال صندوق‌ها در شعب بانک‌ها آزاد شده است.»

وی تصریح کرد: «علاوه بر موارد بالا و در جهت توسعه سرمایه گذاری غیرمستقیم، ابزارهای سرمایه‌گذاری متنوعی طراحی شده‌اند؛ صندوق‌های املاک و مستغلات و نیز صندوق‌های اهرمی برخی از این ابزارهای جدیدی هستند که به تازگی در بازار سرمایه معرفی شده‌اند.»

فدایی با اشاره به مقررات‌زدایی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعلی گفت: «سازمان بورس و اوراق بهادار برخی از قوانین دست و پاگیر را کاهش داده و سعی کرده است تا حد امکان به افزایش کارایی صندوق‌ها کمک کند.»

رشد ۳۳ درصدی مجوزهای سبد گردانی

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، توسعه مجوزهای سرمایه‌گذاری را از دیگر اقدامات انجام شده در راستای توسعه سرمایه‌گذاری غیر مستقیم عنوان کرد و افزود: «طی هفت ماهه اخیر مجوزهای متعددی به خصوص به شرکت‌های سبد گردان اعطا شده، به طوری که این مدت با بیش از ۳۳ درصد رشد در تعداد سبد گردان‌ها همراه بوده‌ایم.»

افزایش ۵۰ درصدی صندوق‌های بازار گردانی

وی افزود: «همچنین طی ۷ ماه گذشته، با بیش از ۲۶ درصد افزایش در حجم صندوق‌ها رو به رو بوده‌ایم؛ به طوری که حجم صندوق‌های سرمایه‌گذاری از ۴۰۱ هزار میلیارد تومان به ۵۰۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. صندوق‌های اختصاصی بازار گردانی نیز از ۶۶ هزار میلیارد تومان به ۹۳ هزار میلیارد تومان رسیده‌اند که رشدی حدود ۵۰ درصد را شاهد بوده‌اند. صندوق‌های کالایی نیز در این مدت به رقم دو هزار و ۶۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده‌اند که عدد قابل توجهی محسوب می‌شود.»

عملکرد محوری کارمزد مدیران صندوق

فدایی در پاسخ به این پرسش که برای حفظ و نگهداری این ارزش و کم نشدن آن چه برنامه‌ای دارید، گفت: «در این خصوص دسترسی مردم به صندوق‌ها را روز به روز افزایش می‌دهیم تا صندوق‌ها بتوانند منابع بیشتری جذب کنند؛ علاوه بر این، عملکرد محوری کارمزد مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری در دست انجام است. بر این اساس، مدیرصندوق‌هایی که عملکرد بهتری نسبت به شاخص داشته باشند، می‌توانند کارمزد دریافت کنند. این موضوع سبب ایجاد انگیزه بیشتر صندوق‌ها در جهت تلاش برای سوددهی بهتر است.»

درج نماد تجلی

شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات در بازار دوم فرابورس ایران درج شد، «تجلی» از زیرمجموعه‌های «ومعادن» است.

مدل عرضه سیمان در بورس برای سایر صنایع ادامه می‌یابد

احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: هماهنگی تیم اقتصادی دولت و عرضه مناسب سیمان در بورس کالا، باعث کاهش قیمت سیمان شد. در این میان باید خبری خوش را اعلام کرد و آن، وجود گفتمان مشترک بین وزرای اقتصادی و صمت برای توسعه عرضه کالاها و استفاده از مدل عرضه سیمان در سایر صنایع است که این رویداد می‌تواند اعتماد از دست رفته به بازار سرمایه را بازگرداند.

اخبار شرکت‌ها

فولای: پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده در خصوص افزایش سرمایه شرکت صنایع فولاد آلیاژی یزد - نماد: فولای

موضوع: پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده در خصوص افزایش سرمایه

با عنایت به ماده ۳ دستورالعمل مراحل زمانی افزایش سرمایه شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار (مصوب ۱۳۹۵/۰۷/۱۷ هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار و اوراق بهادار) به پیوست گزارش توجیهی هیئت مدیره به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ ۲۶۸ میلیارد ریال به مبلغ ۶۰۰ میلیارد ریال از محل سود انباشته به منظور اصلاح ساختار مالی و جلوگیری از خروج نقدینگی که در تاریخ ۱۴۰۰/۰۶/۱۳ به تصویب هیئت مدیره رسیده و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده، ارائه می‌گردد.اظهارنظر بازرس قانونی نسبت به گزارش مذکور متعاقباً اطلاع رسانی می‌گردد.

بدیهی است انجام افزایش سرمایه یادشده منوط به موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار و تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده است.

بازارهای جهانی

پی وی سی: قیمت pvc آسیا ۳۰-۸۰ دلار تحت تأثیر خاموش شدن کارخانه‌های آمریکا افزایش یافت. قیمت pvc برحسب سی اف ار چین ۸۰ دلار در هفته منتهی به یکم سپتامبر نسبت به هفته گذشته افزایش یافت و به ۱۳۹۰ دلار رسید. علت این افزایش، نگرانی در ارتباط با کاهش عرضه‌ها و تعطیلی کارخانه‌ها به خاطر طوفان آیدا بوده است. عرضه pvc در ایالات متحده این هفته با کاهش ۴۰ درصدی مواجه شد و تمامی ظرفیت تولید به علت طوفان بسته شده است. قیمت pvc سی اف ار هند نیز با افزایش ۳۰ دلاری نسبت به هفته گذشته همراه شد و به هزار و ۵۷۰ دلار رسید که سقف ۱۸ هفته اخیر است.

متانول: قیمت متانول آسیا در هفته اخیر با شش دلار افزایش ۳۲۶ دلار گزارش شده است. در هفته گذشته دو تولیدکننده متانول در آمریکا (کوک و متانکس) به دلیل قطعی برق ناشی از طوفان آیدا تولید نداشتند و همین سبب اختلال عرضه در آمریکا و تشدید اختلال عرضه در اروپا شد و بر قیمت متانول آسیا تأثیر گذاشت و سبب صعودی شدن قیمت متانول شد.

نفت: پس از آنکه عربستان سعودی بزرگترین صادرکننده نفت جهان، قیمت نفت خام آسیا را در آخر هفته کاهش داد قیمت نفت روز دوشنبه به روند نزولی خود ادامه داد. نفت خام برنت برای ماه نوامبر ۵۷ سنت یا ۰.۸ درصد کاهش یافت و به ۷۲.۰۴ دلار در هر بشکه رسید در حالی که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا در ماه اکتبر به ۶۸.۷۳ دلار در هر بشکه رسید که ۵۶ سنت یا ۰.۸ درصد کاهش داشت.

غول نفتی عربستان سعودی آرامکو، روز یکشنبه در بیانیه‌ای به مشتریان خود اعلام کرد که قیمت اکتبر تمام گریدهای نفت خام فروخته شده به آسیا، بزرگترین منطقه خریداری آن را، حداقل ۱ دلار در هر بشکه کاهش می‌دهد. بر اساس نظرسنجی رویترز در میان پالایشگاه‌های آسیایی، کاهش قیمت‌ها بیشتر از حد انتظار بود. پس از انتشار ضعیف‌تر از انتظار گزارش مشاغل ایالات متحده که نشان دهنده کاهش تقاضا برای سوخت در طول افزایش موارد ابتلاء به کروناست، قیمت آتی نفت خام روز جمعه کاهش یافت.

نگرانی‌ها از محدودیت عرضه آمریکا در پی طوفان ایدا کاهش یافت.

دولت آمریکا در شرایطی که پالایشگاه‌ها برای احیای مجدد تولید در سواحل خلیج آمریکا تلاش می‌کنند، نفت خود را از ذخایر استراتژیک نفت آزاد می‌کند. داده‌های دولت منتشر شده در روز جمعه نشان داد که ۱.۷ میلیون بشکه نفت و ۱.۹۹ میلیارد فوت مکعب خروجی گاز طبیعی آفلاین است، در حالی که کمبود برق مانع از سرگیری برخی پالایشگاه‌ها می‌شود.

طوفان همچنین باعث شد تا شرکت‌های انرژی آمریکایی هفته گذشته تعداد دکل‌های نفتی و گاز طبیعی خود را برای اولین بار در پنج هفته گذشته کاهش دهند. تعداد دکل‌های نفتی بیشترین کاهش را از ژوئن ۲۰۲۰ داشته است.

نقشه بازار بورس

بورس امروز دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

کد خبر 519991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.