تداوم خشکسالی در پاییز امسال

موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو اعلام‌ کرد: وضعیت بارش پاییز ۱۴۰۰ در اکثر مناطق کشور توسط عمده مدل‌های جهانی کمتر از مقادیر متوسط بلندمدت پیش‌بینی شده که این کاهش برای نیمه غربی کشور بیشتر چشمگیر است.

به گزارش ایمنا و به نقل از مؤسسه تحقیقات آب وزارت نیرو، پیش‌بینی مقدار اختلاف از میانگین بلندمدت بارش بر اساس نتایج حاصل از مدل‌های جهانی مربوط به چهار مرکز پیش‌بینی برای فصل پاییز ۱۴۰۰ در سطح کشور انجام شده است.

بر این اساس، وضعیت بارش‌ها در فصل پاییز در بیشتر مناطق کشور (به‌جز مناطق واقع در سواحل دریای خزر و برخی از مناطق جنوبی) متناسب با پیش‌بینی دو مرکز Meteo France و NCEP کمتر از میانگین بلندمدت پیش‌بینی شده است که این شرایط در نیمه غربی کشور با اتفاق نظر بیشتری بین مدل‌های مختلف همراه است.

در برخی مناطق رشته کوه زاگرس، کاهش بارش نسبت به میزان بلندمدت تاریخی همین دوره بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌متر پیش‌بینی شده است.

پیش‌بینی دما

بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، در بیشتر مناطق کشور متوسط دمای فصل پاییز نسبت به متوسط بلندمدت همراه با افزایش خواهد بود، به‌طوری‌که نتایج پیش‌بینی مدل‌ها نشان می‌دهد که در برخی از مناطق، افزایش دما نسبت به وضعیت متوسط بلندمدت تاریخی ممکن است به بالاتر از یک درجه سانتی‌گراد نیز برسد.

مدل‌های جهانی پیش‌بینی فصلی وضعیت اقلیم توسط مراکز معتبر بین‌المللی هواشناسی متعددی در سطح جهان توسعه داده شده‌اند که از معتبرترین آنها می‌توان به مرکز پیش‌بینی‌های محیطی ایالات متحده (NCEP)، مرکز اروپایی پیش‌بینی‌های میان‌مقیاس هواشناسی (ECMWF١) سازمان هواشناسی فرانسه (Meteo France) و دفتر هواشناسی انگلستان (UK Met) اشاره کرد.

کد خبر 519931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.