مقایسه گوشی شیائومی Redmi Note 10 Pro و سامسونگ Galaxy A72+ لیست جزئیات

خرید گوشی موبایل برای خیلی از کاربران کار بسیار مشکلی است. مقایسه تلفن‌های همراه از نظر دوربین، سخت افزار، صفحه نمایش، طراحی و باتری می تواند به کاربران کمک کند تا انتخاب خوبی داشته باشند. در این مطلب دو گوشی پرفروش شیائومی Redmi Note 10 Pro و سامسونگ Galaxy A72 مورد مقایسه و ارزیابی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سامسونگ و شیائومی هر سال میان‌رده‌هایی را به بازار عرضه می‌کنند که نسبت به نسل‌های قبلی خودشان بهبودهای در طراحی و در بخش‌های دیگر دارند. هر دو برند تولید کننده گوشی‌های هوشمند تلاش خود را برای راضی نگه داشتن کاربران و بر طرف کردن مشکلاتی که نسل قبلی داشته است، انجام می‌دهد. در ادامه به بیان مشخصات و مقایسه میان رده گوشی شیائومی Redmi Note 10 Pro با گوشی سامسونگ Galaxy A72 پرداخته خواهد شد.

مقایسه Redmi Note 10 Pro و Galaxy A72 از نظر دوربین

Galaxy A72

Xiaomi Redmi Note 10 Pro

دوربین اصلی

۶۴ مگاپیکسل

۱۰۸ مگاپیکسل

لنز اولتراواید

۱۲ مگاپیکسل

هشت مگاپیکسل

سنسور تشخیص عمق

هشت مگاپیکسل

دو مگاپیکسل

لنز ماکرو

پنج مگاپیکسل

پنج مگاپیکسل

دوربین سلفی

۳۲ مگاپیکسل

۱۶ مگاپیکسل

شیائومی در بخش دوربین Redmi Note 10 Pro یک گوشی کامل ارائه داده است. این گوشی از چهار لنز برای دوربین اصلی استفاده کرده است که لنز اصلی سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی ساخت سامسونگ است. لنز دیگر اولتراواید با سنسور هشت مگاپیکسلی ساخت سونی و زاویه دید ۱۱۸ درجه‌ای است. در نهایت یک لنز ماکرو با فوکوس خودکار و سنسور پنج مگاپیکسلی و یک لنز برای تشخیص عمق با سنسور دو مگاپیکسلی در ترکیب دوربین‌های این گوشی جای گرفته است.

شیائومی Redmi Note 10 Pro با استفاده از لنز اصلی خود می‌تواند ویدئو هایی باکیفیت 4K با ۳۰ فریم بر ثانیه و یک‌هزار ۸۰ با ۳۰/۶۰ فریم بر ثانیه را ضبط کند. فیلمبرداری با لنزهای اولتراواید و ماکرو این گوشی نیز به کیفیت یک‌هزار ۸۰ و ۳۰ فریم بر ثانیه محدود شده است. این گوشی به یک سنسور ۱۶ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم ۲.۵ برای گرفتن عکس‌های سلفی مجهز است. عکس‌های سلفی فقط در شرایط نوری مساعد کیفیت خوبی دارد در غیر این صورت؛ نویز تصاویر بسیار بالا است.

مقایسه گوشی شیائومی Redmi Note 10 Pro و سامسونگ Galaxy A72+ لیست جزئیات

سامسونگ دوربین Galaxy A72 را نسبت به نسل قبلی خود ارتقا داده است. سامسونگ یک لنز هشت مگاپیکسلی تله فوتو با دیافراگم f/2.4 به ترکیب دوربین‌های این گوشی اضافه کرده است، این لنز جدید از فوکوس خودکار با تشخیص فاز، زوم اپتیکال سه برابر و لرزش گیر اپتیکال تصویر پشتیبانی می‌کند.

جدا از دوربین تله فوتو جدید، این گوشی دارای دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی با لنز ۲۶ میلیمتری واید و دیافراگم f/1.8 است که از حالت فوکوس خودکار با تشخیص فاز پشتیبانی می‌کند. در نهایت یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی با لنز اولتراواید و دیافراگم f/2.2 داریم که ۱۲۳ درجه را پوشش می‌دهد و حضور لنز پنج مگاپیکسلی ماکرو با دیافراگم f/2.4 این ترکیب را کامل خواهد کرد.

سامسونگ برای این گوشی یک دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی در نظر گرفته است که جزئیات فراوانی را ارائه می‌دهد. این دوربین از HDR خودکار و حالت بهینه ساز صحنه پشتیبانی می‌کند. همه دوربین‌های این گوشی به جز دوربین ماکرو، قابلیت فیلمبرداری با کیفیت حداکثر 4K‌ را با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه را دارند. دوربین اصلی با کیفیت 4K جزئیات بسیاری را ارائه می‌دهد و از دامنه داینامیکی بسیار گسترده برخوردار است. رنگ‌ها در دوربین اصلی بسیار طبیعی هستند و به هیچ عنوان کسل کننده نخواهد بود.

مقایسه Redmi Note 10 Pro و Galaxy A72 از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری

Galaxy A72

Xiaomi Redmi Note 10 Pro

چیپست

Qualcomm SM7125 Snapdragon 720G

Qualcomm SM7150 Snapdragon 732G

پردازنده گرافیکی

Adreno 618 GPU

Adreno 618 GPU

سیستم عامل

اندروید ۱۱

اندروید ۱۱

رابط کاربری

One UI 3.1

MIUI 12

تنوع حافظه

۱۲۸/۶، ۱۲۸/۸ و ۲۵۶/۸

۶۴/۶، ۱۲۸/۶ و ۱۲۸/۸

شیائومی برای Redmi Note 10 Pro تراشه هشت نانومتری Snapdragon 732G را در نظر گرفته است. این تراشه میان‌رده Snapdragon در بخش CPU، مجموعاً هشت هسته‌ی پردازشی دارد؛ دو هسته‌ی ۲.۳ گیگاهرتز Kryo 470 Gold (نسخه سفارشی‌شده Cortex-A76) و شش هسته‌ی ۱.۸ گیگاهرتزی Kryo 470 Silver (نسخه‌ی سفارشی‌شده Cortex-A55) که وظیفه‌ی پردازش‌های CPU محور را برعهده دارد.

پردازنده‌ی گرافیکی Adreno 618 به کار رفته در این تراشه است. پردازنده هشت نانومتری در کنار شش و هشت گیگابایت رم، ۶۴ و۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی از نوع UFS 2.2 قرار گرفته است. این پردازنده دارای دو هسته با فرکانس ۲.۳ برای انجام کارهای سنگین نظیر بازی و شش هسته با فرکانس ۱.۸ برای انجام کارها سبک‌تر است.

سامسونگ برای Galaxy A72 از پردازنده Snapdragon 720G با فناوری ساخت هشت نانومتری که از هشت هسته تشکیل شده استفاده کرده است. این تراشه دارای دو پردازنده ۲.۳ گیگاهرتزی Kryo 465 طلایی و شش پردازنده ۱.۸ گیگاهرتزی Kryo 465 نقره‌ای است . در کنار پردازنده مرکزی ، پردازنده گرافیکی Adreno 618 قرار گرفته است. سامسونگ این گوشی را در سه نسخه با حافظه ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره سازی و شش گیگابایت رم, ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره سازی و هشت گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره سازی و هشت گیگابایت رم عرضه کرده است. این گوشی از کارت حافظه جانبی برای ارتقا حافظه نیز پشتیبانی می‌کند.

مقایسه گوشی شیائومی Redmi Note 10 Pro و سامسونگ Galaxy A72+ لیست جزئیات

از نظر نرم افزاری Redmi Note 10 Pro یکی از اولین گوشی‌های شیائومی است که به صورت پیش فرض به اندروید ۱۱ و رابط کاربری MIUI 12.0 مجهز شده است. شیائومی توانسته است هماهنگی خوب رو بین سخت‌افزار و نرم‌افزار این گوشی ایجاد کند. سامسونگ نیز Galaxy A72‌ را با اندروید ۱۱ و محیط کاربری One UI 3.1 تولید کرده است. رابط کاربری One UI 3.1همگام با اندروید 11 با تغییرات مثبتی همراه شده که محیط کاری این گوشی را جذاب‌تر کرده است.

مقایسه Redmi Note 10 Pro و Galaxy A72 از نظر صفحه نمایش

Galaxy A72

Xiaomi Redmi Note 10 Pro

نوع نمایشگر

Super AMOLED

AMOLED

سایز

۶.۷ اینچ

۶.۶۷ اینچ

رزولوشن

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰

تراکم پیکسلی

۳۹۴ پیکسل در هر اینچ

۳۹۵ پیکسل در هر اینچ

شیائومی به اهمیت بالای نمایشگر پی برده و برای نمایشگر Redmi Note 10 Pro از یک AMOLED نسبتاً بزرگ ۶.۶۷ اینچی با از رزولوشن ۲۴۰۰ × ۱۰۸۰‌ پیکسل و تراکم ۳۹۵ پیکسل بر اینچی استفاده کرده است. این نمایشگر وضوح عالی و کنتراست خیلی خوبی دارد. نمایشگر AMOLED این گوشی عمق رنگ مشکی را به خوبی نمایش می‌دهد و در این نمایشگر دقت نمایش رنگ‌ها بشدت بالا است.

نمایشگر این گوشی در نمایش رنگ سفید عالی عمل می‌کند و رنگ سفید نمایش داده شده نه به آبی و نه به زرد میل پیدا می‌کند. روشنایی نمایشگر هم رکورد یکهزار و ۲۰۰ نیتی رو ثبت کرده است که در زیر نور مستقیم خورشید نیز هیچ مشکلی برای نمایش اطلاعات وجود نخواهد داشت. نرخ تازه سازی این نمایشگر ۱۲۰ هرتز است که باعث شده این گوشی نسبت به نمایشگرهای معمولی با دو برابر سرعت بیشتر تازه سازی شود.

نمایشگر همیشه یکی از بخش‌های جذاب گوشی‌های سامسونگ است. سامسونگ برای Galaxy A72‌ یک نمایشگر ۶.۷ اینچی از نوع Super AMOLED با رزولوشن +FHD در نظر گرفته است که تراکم ۳۹۴ پیکسل بر هر اینچ را ارائه می‌کند. این صفحه نمایش از کیفیت کاملاً مطلوب برخوردار است و به راحتی می‌تواند رضایت کاربر را به دست بیاورد.

صفحه این گوشی می‌تواند روشنایی ۸۰۰ نیت را تولید کند که در مقایسه با نسل قبل بیشتر است که باعث شده است مشاهده‌ی محتوا کاملاً واضح باشد و در زیر نور مستقیم خورشید نیز مشکلی وجود نداشته باشد. پیشرفت دیگری که این صفحه نمایش داشته است پشتیبانی از نرخ نوسازی ۹۰ هرتز است، ویژگی که باعث شده کاربر حس بهتری هنگام کار با این محصول داشته باشد.

مقایسه گوشی شیائومی Redmi Note 10 Pro و سامسونگ Galaxy A72+ لیست جزئیات

مقایسه Redmi Note 10 Pro و Galaxy A72 از نظر طراحی ظاهری

Galaxy A72

Xiaomi Redmi Note 10 Pro

ابعاد

165x77.4x8.4 میلی‌متر

164x76.5x8.1 میلی‌متر

وزن

۲۰۳ گرم

۱۹۳ گرم

صدای استریو

دارد

دارد

شیائومی Redmi Note 10 Pro‌ را با ابعاد 164x76.5x8.1‌ میلی‌متری‌، اندکی وسیع‌تر و البته باریک‌تر از Redmi Note 10 طراحی کرده است. وزن این گوشی ۱۹۳ گرم است که با در دست گرفتن آن کمی احساس سنگینی خواهید کرد؛ اما نه به‌اندازه‌ی POCO X3 که وزن ۲۲۵ گرم را دارد.

این گوشی در برخی از مشخصات ظاهری و طراحی، نسبت به نسل قبلی خود تغییراتی کرده است؛ قاب پشتی دستگاه از شیشه ساخته شده و مانند صفحه‌نمایش با گوریلاگلس پنج محافظت شده است. بدنه پشتی ساختاری تقریباً مات دارد، اما همچنان مستعد به جذب اثرانگشت است. Redmi Note 10 Pro‌ در سه رنگ آبی، برنز و خاکستری به بازار عرضه شده است.

سامسونگ Galaxy A72 را با زبان طراحی مدرن تولید کرده است. این زبان طراحی مدرن، بیشتر تمرکز خود را روی پنل پشتی گذاشته است، جایی که با روکش نرم و ابریشمی پوشیده شده است که در هنگام لمس، احساس صاف، لاستیکی و کمی ابریشمی را به کاربر منتقل می‌کند.

قاب پشتی و فریم کناری این گوشی از پلاستیک ساخته شده است که در کنار یکدیگر علاوه بر زیبایی که دارد، بسیار محکم نیز است. گلکسی A72 به نسبت نسل قبل خود از ابعاد بزرگ‌تری برخوردار است؛ این گوشی دارای ابعاد ۱۶۵×۷۷.۴×۸.۴ میلیمتر و وزن ۲۰۳ گرم است که یک جز گوشی‌های سنگین است. سامسونگ این گوشی را در رنگ‌های سفید، مشکی، بنفش و آبی عرضه کرده است.

مقایسه گوشی شیائومی Redmi Note 10 Pro و سامسونگ Galaxy A72+ لیست جزئیات

مقایسه Redmi Note 10 Pro و Galaxy A72 از نظر باتری

Galaxy A72

Xiaomi Redmi Note 10 Pro

ظرفیت

پنج هزار میلی‌آمپر

پنج هزار ۲۰ میلی‌آمپر

فست شارژ

۲۵ وات

۳۳ وات

از نظر ظرفیت تفاوت زیادی بین باتری دو گوشی دیده نخواهد بود باتری Galaxy A72‌ ظرفیت پنج هزار میلی‌آمپری دارد در حالی که باتری Redmi Note 10 Pro پنج هزار ۲۰‌ میلی‌آمپری است؛ در بازدهی هم نیز تفاوت عجیب و غریبی بین دو گوشی وجود ندارد. شیائومی برای محصول خود از فست شارژ ۳۳ وات استفاده کرده است و سامسونگ برای محصول خود فست شارژ ۲۵ وات را در نظر گرفته است.

جمع‌بندی کلی از تفاوت شیائومی Redmi Note 10 Pro و سامسونگ Galaxy A72

تا اینجا به مقایسه Redmi Note 10 Pro با Galaxy A72 از نظر کیفیت دوربین، صفحه نمایش، قدرت سخت افزاری، طراحی و باتری پرداختیم. هر دو گوشی از گوشی‌های مطرح و خوب در بخش میانی بازار است، اما تفاوت‌هایی در بخش مختلف بین این دو گوشی وجود دارد.

صفحه‌نمایش روان‌تر با روشنایی بیشتر، جنس بدنه شیشه‌ای و متریال باکیفیت‌تر و سخت‌افزاری به نسبت قوی‌تر در کنار قیمت مناسب‌تر از جمله مزایای Redmi Note 10 Pro نسبت به Galaxy A72 است؛ نماینده سامسونگ نیز در بخش‌هایی نسبت به Redmi Note 10 Pro برتری دارد، اما در نهایت این شما هستید که با توجه به مزایا و معایبی که از دو گوشی در این مقایسه به آن‌ها اشاره شد باید تصمیم خود را برای انتخاب یکی از آن‌ها با توجه به نیازتان بگیرید.

کد خبر 519803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.