قطر؛ پلی میان غرب و طالبان

مهم‌ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز در منطقه غرب آسیا را در بسته خبری ایمنا (خاورمیانه) بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

حمله موشک‌های بالستیک به شرق و جنوب عربستان

منابع خبری شنبه شب از حمله موشک‌های بالستیک به شرق و جنوب عربستان خبر دادند.

شبکه الاخباریه عربستان سعودی از شلیک موشک بالستیک به منطقه شرق عربستان خبر داده است.

در همین حال، برخی منابع خبری از شنیده شدن صدای انفجار در منطقه نفت خیز دمام واقع در شرق عربستان خبر داده‌اند.

همچنین تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که حاکی از اصابت موشک و وقوع انفجار در شرق عربستان است این در حالی است که ائتلاف سعودی اعلام کرده که با حمله موشکی بالستیک به منطقه شرق عربستان مقابله کرده است.

در همین حال رویترز به نقل از یک مقام آگاه سعودی گزارش داد، تأسیسات نفتی آرامکو در حمله موشکی به منطقه شرق عربستان آسیب ندیده است. ائتلاف سعودی همچنین مدعی شد که با حمله موشکی دیگری به سمت منطقه نجران واقع در جنوب عربستان نیز مقابله کرده است. هنوز جنبش انصارالله یمن واکنشی به حمله موشکی ادعایی ائتلاف سعودی نداشته است.

عربستان از فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور غربی و عربی و با کمک آمریکا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، حملات گسترده‌ای را علیه یمن -فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد.

بر اثر این تجاوز، تاکنون هزاران یمنی کشته شده‌اند و بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، قحطی در این کشور به بزرگ‌ترین فاجعه انسانی در جهان تبدیل شده است.

دیدار مخفیانه رئیس رژیم صهیونیستی و پادشاه اردن

رسانه‌های رژیم صهیونیستی خبر دادند، «اسحاق هرتزوگ» رئیس اسرائیل هفته پیش، مخفیانه با «عبدالله دوم» در قصر وی در «امان» پایتخت اردن دیدار داشته است. این دیدار در حالی صورت گرفته که هفته پیش نیز «بنی گانتز»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در رام الله با «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کرد. این دیدار میان صهیونیست‌ها و فلسطینی‌ها با واکنش‌هایی همراه بوده است.

یک منبع نزدیک به «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، روز دوشنبه گذشته گفت که در دیدار گانتز با عباس، مساله فرایند سیاسی با فلسطینی‌ها مطرح نشده است.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، به روزنامه «هاآرتص» توضیح داد: «هیچ فرایند سیاسی با فلسطینی‌ها وجود نداشته و نخواهد داشت. دیدار بین گانتز و ابومازن، از پیش توسط نخست‌وزیر (بنت) تأیید شده بود. این دیدار، مشکلات بین نهاد نظامی اسرائیل و تشکیلات خودگردان را پوشش داد.»

یک منبع دیپلماتیک صهیونیست نیز درباره شروط تل‌آویو برای بازسازی غزه گفت، فقط در صورتی که این شرایط محقق شود، اجازه بازسازی غزه را می‌دهند. این در حالی است که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با نخست‌وزیر رژیم کودک‌کش اسرائیل، خواستار بازسازی نوار غزه شده بود اما بنت سه شرط را برای او مطرح کرد: راکتی از غزه شلیک نشود، موشک به این باریکه قاچاق نشود و بحران مفقودان صهیونیست در غزه حل شود.

به نوشته هاآرتص، این منبع آگاه گفت، تشکیلات خودگردان، کابینه بنت و دولت آمریکا معتقد هستند در حال حاضر نمی‌توانند مذاکرات سیاسی ملموس و علنی بین تل‌آویو و رام‌الله برگزار کنند ولی همزمان امکان کار مخفیانه روی طرح‌های تشکیلات بدون اینکه افکار عمومی متشنج شود وجود دارد.

کشته شدن ۴۵۰ تن از نیروهای طالبان در درگیری با جبهه مقاومت پنجشیر

سخنگوی نیروهای جبهه مقاومت افغانستان به رهبری احمد مسعود جمعه شب اعلام کرد، در درگیری‌های مقاومت با طالبان ۴۵۰ تن از نیروهای طالبان کشته و ۱۳۰ تن اسیر شدند.

فهیم دشتی در پیام توییتری نوشت: در نتیجه حمله شبانه هشت هزار نیروی طالبان با ۳۵۰ خودروی نظامی پس از چهار ساعت درگیری به عقب رانده شدند.

سخنگوی نیروهای جبهه مقاومت نوشت: آنها متحمل تلفات سنگینی شدند زیرا ۴۵۰ تروریست از بین رفتند و ۱۳۰ نفر دیگر اسیر شدند.

دشتی تاکید کرد که نیروهای مقاومت به ولایت‌های بدخشان، کاپیسا و بغلان نزدیک می‌شوند.

به دنبال ادامه دار بودن روند درگیری‌ها، حامد کرزی رئیس جمهوری پیشین افغانستان، روز جمعه طالبان و مقاومت در منطقه پنجشیر را به گفت و گو و مذاکره تشویق کرده است.

کرزی در پیام توییتری نوشت: متأسفانه به رغم تلاش اصلاح طلبان [سیاستمداران افغان] در روزهای اخیر، دشمنی‌ها و عملیات نظامی در پنجشیر آغاز شد که نگرانی‌های عمیقی را برانگیخته است و من فکر نمی‌کنم که پیامدهای آنها به نفع کشور و مردم باشد.

کرزی نوشت: من از هر دو طرف می‌خواهم بپذیرند که جنگ نه تنها راه حل نیست بلکه زخم‌های رنج دیده افغانستان را تازه‌تر می‌کند و بدبختی به همراه دارد.

رئیس جمهوری پیشین افغانستان همچنین ابراز امیدواری کرد که طرفین به دشمنی‌ها پایان دهند و برای رسیدن به صلح و خوشبختی کامل وارد گفت‌وگوی صریح شوند.

شرط احمد مسعود برای زمین گذاشتن سلاح

احمد مسعود فرمانده جبهه مقاومت افغان مستقر در ولایت پنجشیر گفت، در صورتی فعالیتش را متوقف کرده و از سیاست کناره‌گیری می‌کند که طالبان دولت فراگیر تشکیل دهند و آزادی و برابری بین شهروندان را تضمین کنند.

احمد مسعود، فرمانده جبهه مقاومت در ولایت پنجشیر در گفت‌وگو با فارن پالسی گفت: اگر طالبان تصمیم داشته باشند، قدرت را با همه تقسیم کرده و عدالت را برقرار کنند و به همه در افغانستان آزادی و برابری بدهند، در آن زمان از موضعم عقب‌نشینی کرده و از سیاست کناره‌گیری می‌کنم.

رهبر مخالفان جنبش طالبان تصریح کرد: حل و فصل مورد قبول با طالبان تنها در صورتی قابل تحقق است که جنبش طالبان دولت فراگیر و غیرمتمرکز در افغانستان تشکیل دهد.

او همه راه‌حل‌های دیگر را از نظر نمایندگان مقاومت غیرقابل قبول برشمرد و گفت: در غیر این صورت، تقابل با طالبان ادامه می‌یابد.

مسعود اشاره کرد: هیچ حمایت خارجی دریافت نمی‌کنم. او مدعی شد بسیاری از کشورهای منطقه در کنار طالبان هستند.

رهبر مقاومت علیه طالبان دراین‌باره گفت، دولت رئیس‌جمهوری فراری بسیاری از کشورهای منطقه را وادار کرد در کنار طالبان قرار بگیرند. از سخنرانی‌های نژادی و قومی تا سیاست‌هایشان در زمینه آبی همه اینها دشمنی با همسایگان ما را برانگیخت.

او اضافه کرد: دلیل دیگر نزدیکی آنها با طالبان حضور آمریکا بود، زیرا آنها نیز ممکن بود از طریق حمایت از افراد مسلح به آمریکا و ائتلاف ناتو ضربه بزنند.

مسعود تأیید می‌کند: طالبان از من خواسته‌اند که "بیعت" کنم و به آنها بپیوندم اما خواست ما "کلان و به خاطر کل افغانستان" است. باور ما این است که "ساختار حکومت به گونه‌ای باشد که همه مردم افغانستان خود را در آن ببینند".

پنجشیر، تنها ولایت افغانستان است که خارج از تصرف طالبان باقی مانده است. طالبان تاکید کرده‌اند که مشکل پنجشیر را با گفت‌وگو حل می‌کنند.

احمد مسعود، در روزهای اخیر به نماد مقاومت علیه گروه طالبان تبدیل شده است. او ۳۲ سال دارد و در بریتانیا تحصیل کرده است اما سابقه جنگی مانند پدرش ندارد.

احمدشاه مسعود که فرمانده نیروهای مقاومت علیه طالبان معروف به جبهه شمال بود در دهه ۹۰ میلادی مانع تسلط کامل گروه طالبان بر افغانستان شد این در حالی است که ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان امروز در فرودگاه کابل گفت در مذاکرات با نیروهای مقاومت در دره پنجشیر پیشرفت‌هایی حاصل شده و امیدوار است که از جنگ اجتناب شود.

مجاهد افزود: مساله پنجشیر در دست بررسی است. ما روزانه چند گزارش دریافت می‌کنیم. امیدواریم جنگی رخ ندهد و مساله با تفاهم حل خواهد شد.

بررسی همکاری قطر با سازمان ملل در امور انسانی افغانستان

محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر در دیدار با مارتین گریفیث، نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور انسانی که در حال حاضر در قطر است، گفت: قطر به مشارکت مثمر ثمر با دفتر سازمان ملل در امور انسانی امیدوار است و این به دلیل نقش مهمی است که دفتر امور انسانی سازمان ملل در سطح جهانی برای تضمین پاسخگویی سریع به فجایع و موارد فوق‌العاده بین‌المللی دارد.

طبق گزارش خبرگزاری رسمی قطر "قنا"، دو طرف همکاری بین قطر و سازمان ملل درباره اوضاع انسانی افغانستان را بررسی کردند.

در این نشست هماهنگی کنونی بین قطر و دفتر امور انسانی سازمان ملل بررسی شد.

کد خبر 519755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.