تعرفه برق فقط سالی یکبار افزایش می‌یابد

مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر گفت: تعرفه برق بر اساس قوانین ابلاغی تنها سالی یکبار تغییر می‌کند که از سال ۹۶ به بعد این میزان برای همه مشترکان سالانه ۷ درصد بوده است.

به گزارش ایمنا و به نقل از توانیر، عبدالامیر یاقوتی اظهار کرد: بر اساس مجوزهای قانونی از سال ۹۶ به بعد، سالانه تنها ۷ درصد به قیمت برق اضافه می‌شود.

به گفته وی، مشترکانی که الگوی مصرف را رعایت نکنند ۱۶ درصد به تعرفه آنها اضافه می‌شود.

مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر با بیان این که الگوی مصرف در هر منطقه بر اساس شرایط جغرافیایی و دمایی متفاوت بوده و در مجموع مبنایی است که میزان مصرف، بر اساس آن تنظیم می‌شود، افزود: الگوی مصرف برق در مناطق عادی کشور ۳۰۰ کیلووات ساعت است که این میزان برای استفاده از وسایلی مانند یخچال و فریزر، روشنایی، صوتی و تصویری و سیستم سرمایشی کافی است.

یاقوتی با اشاره به این که ۴۰ درصد از برق خانوارها در بخش سرمایشی و ۳۰ درصد توسط یخچال و فریزر مصرف می‌شود، گفت: الباقی برق در یک منزل مسکونی در بخش روشنایی، سیستم‌های صوتی و تصویری و… مصرف می‌شود.

وی با بیان این که ۸۶ درصد از مشترکان برق الگوهای تعیین شده را رعایت می‌کنند، افزود: ۱۴ درصد از مشترکان جز گروه‌های پر مصرف هستند، اما از این میان نیز تنها ۲ درصد مشترکان دو برابر الگو مصرف برق دارند.

مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر گفت: راه‌های ساده ای برای کاهش مصرف برق وجود دارد که به طور مثال قرار دادن کولرهای گازی روی دمای ۲۵ درجه و یا استفاده از دور کند کولرهای آبی می‌تواند مصرف را به شدت کاهش دهد، همچنین خاموش کردن سیستم‌های صوتی و تصویری به جای قراردادن آنها در حالت آماده به‌کار (استندبای) و تنظیم زمان پخت و پز به زمان‌های خنک شبانه روز که باعث کاهش تولید گرمایش در منزل می‌شود، می‌تواند مصرف را کمتر کند.

یاقوتی در خصوص بیمه مشترکان نیز با بیان اینکه ماهانه ۱۰۰ تومان از مشترکان (شهری)، ۵۰ تومان از مشترکان روستایی و یکهزار تومان از مشترکان تجاری به عنوان بیمه دریافت می‌شود، اظهار داشت: انتخاب شرکت بیمه‌گر بر اساس قانون به صورت مناقصه انجام می‌شود که فرایند تعریف شده‌ای دارد و در سال جاری یکبار مناقصه انتخاب شرکت بیمه‌گر برگزار شد که برنده‌ای نداشت، اما برای بار دوم این مناقصه برگزار شده است که پاکات آن در هفته جاری بازگشایی می‌شود و امیدواریم که با انتخاب شرکت بیمه‌گر، روند پرداخت‌ها آغاز و تا پیش از آبان ماه همه خسارت‌ها به مشترکان پرداخت شود.

وی تصریح کرد: شرکت توانیر به منظور ثبت و نگهداری سوابق مشترکانی که دچار خسارت شده‌اند، اقدام به راه اندازی سامانه‌ای به نام بیمه حوادث مشترکین کرده است که مشترکان می‌توانند از طریق آن اقدام به ثبت موارد نمایند.

برپایه این گزارش ، دسترسی به این سامانه از طریق آدرس https://bime.tavanir.org.ir امکان‌پذیر است.

کد خبر 519748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.