بورس امروز یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

در این روزها بیشتر شاهد اصلاح سهم‌های شاخص ساز بازار هستیم و یکی از دلایل آن هم رشد بیشتر آنها نسبت به سایر سهم‌های بازار بود، البته همیشه بازار سرمایه به همین صورت بوده به طوری که در یک مقطع سهم‌های شاخص ساز رشد کرده و سپس به دنبال آن سایر سهم‌ها رشد می‌کند.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _ یکشنبه ۱۴ شهریورماه_ را اینگونه تحلیل می‌کند: در این روزها بیشتر شاهد اصلاح سهم‌های شاخص ساز بازار هستیم و یکی از دلایل آن هم رشد بیشتر آنها نسبت به سایر سهم‌های بازار بود، این موضوع را نیز می‌توان از تغییرات مثبت شاخص هم وزن نسبت به شاخص کل هم متوجه شد، البته همیشه بازار سرمایه به همین صورت بوده به طوری که در یک مقطع سهم‌های شاخص ساز رشد کرده و سپس به دنبال آن سایر سهم‌ها رشد می‌کند.

نمای کلی بازار بورس اوراق بهادار تهران

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با کاهش سه هزار و ۷۸۰ واحدی به سطح یک میلیون و ۵۳۷ هزار واحد رسید و شاخص کل هم وزن با رشد دو هزار و ۵۸۵ واحدی در سطح ۴۶۷ هزار و ۱۶ واحد قرار گرفت.

شاخص کل بازار کاهش ۰.۲۵ درصدی و شاخص هم وزن رشد ۰.۵۶ درصدی را تجربه کردند.

بورس امروز یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

‌نمای کلی فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با کاهش ۴۸ واحدی به سطح ۲۲ هزار و ۶۹۳ واحد رسید.

بورس امروز یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۸۶ هزار و ۴۷۹ و ۱۷۷ هزار و ۱۰ میلیارد ریال بود. (حاصل ضرب حجم معاملات انجام شده در قیمت‌ها)

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۱۰ میلیارد و ۷۶۶ میلیون و پنج میلیارد و ۴۲۱ میلیون برگه سهم بود. (به تعداد سهام معامله شده حجم معاملات گفته می‌شود)

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

شاخص کل

شاخص کل توانست با یک کندل بسیار خوب بالای محدوده یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد تثبیت کند، احتمال روند مثبت برای روزهای آتی بیشتر است.

بورس امروز یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

اخبار مهم

موافقت رئیس جمهور با اختصاص سهام عدالت برای جاماندگان

پور ابراهیمی؛ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد: رئیس جمهور با اختصاص سهام برای جاماندگان سهام عدالت تا پایان سال و ارجاع موضوع به سازمان برنامه و بودجه موافقت اولیه داشته است.

دهقان دهنوی: گفت به زودی در طرحی جامع که با مشارکت همه فعالان بازار سهام تدوین خواهد شد، ابزار محدودکننده بازار یعنی دامنه نوسان دستخوش تغییرات جدی می‌شود و در عمل افزایش دامنه نوسان روزانه سهام را شاهد خواهیم بود.

نرخ سود بازار بین بانکی با ۰.۱۱ درصد رشد نسبت به آخرین نرخ هفتگی این بازار، به ۱۸.۴ درصد رسید.

جهرمی، معاون عملیات و نظارت بازار بورس کالا گفت: وزارت صمت بر اساس موارد حاکمیتی با شرکت‌هایی که از عرضه سیمان در بورس خودداری می‌کنند، برخورد می‌کند.

عضو هیئت‌مدیره بانک تخصصی بخش مسکن از واریز دو هزار و ۸۴۰ میلیارد تومان از محل آورده متقاضیان به حساب سازندگان در راستای اجرای طرح اقدام ملی مسکن خبر داد.

اخبار شرکت‌ها

مرقام: ایران ارقام موفق به اخذ پشتیبانی کلیه دستگاه‌های خودپرداز برند Wincore منصوب در شعب بانک اقتصاد نوین گردید. همچنین پشتیبانی کلیه خودپردازهای برند NCR شرکت پرداخت نوین آرین (وابسته به بانک اقتصاد نوین) نیز بر عهده مرقام خواهد بود.

وصنعت: پیشنهاد هیأت مدیره به مجمع فوق‌العاده برای افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی از محل سود انباشته

کطبس: پیشنهاد هیأت مدیره به مجمع فوق‌العاده برای افزایش سرمایه ۳۲۴٪ از محل آورده

غشصفا: افزایش ۲۱ درصدی نرخ برخی از محصولات لبنی

دارو: کارخانجات دارو پخش جهت ارتقا و تکمیل سبد محصولات دارویی خود، محصولات جدید ویال مروپنم ۵۰۰ میلی گرم و ا گرمی و همینطور قرص بوپرونورفین دو و هشت میلی گرمی را تولید و در ماه جاری به بازار دارویی کشور عرضه می‌نماید.

واحیا: افزایش سرمایه ۷۰۰ درصدی از محل سود انباشته مورد تأیید حسابرس قرار گرفت.

بازارهای جهانی

سنگ آهن: قیمت سنگ آهن ۶۲ درصد چین بعد از کاهش شدید چند هفته اخیر، در هفته گذشته با ثبات بود و با کاهش اندک چهار دلاری به ۱۴۵ دلار رسید.

درخواست سیاست گذاران پکن برای کاهش بیشتر تولید و مهار انتشار گازهای گلخانه‌ای با محدودیت شدیدتر تولید در استان شاندونگ به واقعیت پیوسته است. علیرغم ورود بازار به فصل پیک ساخت و سازهای سنتی، فعالان بازار انتظار دارند محدودیت‌های بیشتری برای تولید فولاد اجرا شود.

در همین حال، برخی فعالان تجاری معتقدند که تولید بیشتر به حداقل می‌رسد یا تقریباً در حدود سطح تولید فولاد خام روزانه در اواخر آگوست برای پاسخگویی به تقاضای فولاد در طول فصل اوج باقی خواهد ماند. برخی منابع تجاری کاهش تولید را به عنوان آغاز کاهش بیشتر تولید در سایر کارخانه‌ها با مهلت مشابه تفسیر کرده‌اند.

از این رو، فعالیت‌های ذخیره سازی مجدد سنگ آهن با آسیب مواجه شده در حالی که نگرانی‌هایی در مورد ازدحام بنادر در چین وجود دارد که حمل و نقل را به تأخیر انداخته و زنجیره لجستیک را مختل کرده است. علیرغم کاهش مداوم تولید، مصرف فولاد چین کاهش شدید نیافته اما در یک روند کاهشی آهسته در حرکت است. حجم اندک موجودی فولاد نیز در آستانه فصل اوج تقاضای فولاد در بین کارخانه‌های چینی وجود دارد.

مس: قیمت مس در هفته گذشته با افزایش همراه شد و به ۹ هزار و ۴۶۸ دلار رسید. در بازار داخلی چین، قیمت مس در بازار نقدی و آتی با افت اندکی مواجه شد. تولید مس پرو در جولای با افزایش ۴.۲ درصد افزایش به ۱۹۰ هزار و ۲۹۶ تن رسید. اما نسبت به جولای سال گذشته، ۴.۳ درصد کاهش پیدا کرده است. دلیل کاهش تولید، توقف فعالیت‌ها به خاطر عملیات تعمیر و نگهداری بوده است.

براساس ارزیابی فست مارکتز نسبت TC/RC به ۵۷.۹ دلار در ماه آگوست رسیده است که بالاترین سطح از آوریل ۲۰۲۰ تاکنون است. افزایش این نسبت نشان می‌دهد که سطح تولید افزایش پیدا کرده است. ضعف دلار آمریکا در واکنش به داده‌های ضعیف اشتغال آمریکا و صبحت‌های فدرال رزرو، عامل حمایت از قیمت کالاها شد.

پلی اتیلن: قیمت‌های پلی اتیلن سبک خطی آسیایی در هفته گذشته در جنوب شرقی آسیا افزایش یافت. صادرکنندگان به دلیل افزایش چالش‌های حمل و نقل ناشی از طوفان آمریکا و افزایش سرسام‌آور نرخ‌های بار، قیمت‌های بالایی را ارائه می‌دادند.

در جنوب آسیا(هند) ، قیمت LLDPE در هفته منتهی گذشته در بازار تغییر نکرد. احساسات کلی "بسیار نامشخص و غیر قطعی" باقی ماند زیرا شرکت کنندگان منتظر بودند تا اثرات طوفان ایدا را در ایالات متحده مشاهده کنند. در همین حال، نگرانی‌هایی در مورد مهلت مقرر برای سفارشات کنترل کیفیت پلی اتیلن در هند وجود دارد.

در آوریل، دپارتمان مواد شیمیایی و پتروشیمی هند اطلاعیه‌ای مبنی بر رعایت استانداردهای هند و استفاده اجباری از علامت استاندارد برای پلی اتیلن سنگین ، پلی اتیلن سبک صادر کرده بود. این فرمان ،که دفتر استانداردهای هند (BIS) مرجع صدور گواهینامه و اجرای آن خواهد بود ، از ۱۲ اکتبر به اجرا گذاشته می‌شود. قیمت‌ها در شورای همکاری خلیج (GCC) و شرق مدیترانه (East Med) رشد ۲۰ تا ۳۰ دلاری ناشی از اختلالات برنامه‌ریزی نشده تولید داشت.

ال پی جی شخارک: ال پی جی تولیدی شخارک بعد از عبور از کف قیمتی ۲۲۸ دلار روند صعودی در پیش گرفت. قیمت این محصول در چند ماه گذشته از مرز ۵۰۰ دلار هم عبور کرده و در هفته اخیر ۶۵۳ دلار را ثبت کرده است. متانول هم بعد از عبور از کف ۱۶۲ دلار شیب صعودی داشته و در چند هفته گذشته از مرز ۳۰۰ دلار هم عبور کرده است. متانول سی اف ار چین در هفته گذشته بازهم افزایش داشته و قیمت ۳۲۰ دلار را ثبت کرده است.

نقشه بازار بورس

بورس امروز یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

کد خبر 519725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.