۳ ضلع مثلث طلایی توسعه بیرجند

"هر شهری برای توسعه، سه ضلع مثلث طلایی فضا، فکر و امکانات را نیاز دارد و شهروندان با مشارکت و انتخاب‌های درستشان می‌توانند این مثلث طلایی را بسازند و به فردای شهر امید داشته باشند."

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیرجند شهری رو به آینده است و می‌تواند به یکی از الگوهای شهرنشینی در شرق کشور تبدیل شود. دروازه‌های ورود به چنین الگوی شهری به دست شهروندان و مدیریت شهری رقم خواهد خورد به شرطی که با انتخاب الگوی درست و فرصت سازی در جهت توسعه حرکت کنند.

لازمه رسیدن به توسعه پایدار، درآمدهای پایدار، جذب مشارکت‌های مردمی و توزیع عادلانه امکانات شهری در بیرجند است. چیزی که تا حدودی در این شهر، به عنوان قطب شهری خراسان جنوبی تا به امروز کمرنگ بوده است. در این خصوص با عضو شورای اسلامی این شهر گفت‌وگو کردیم تا از برنامه‌ها و راهکارهای مدیریت ششم شهری بپرسیم.

فاطمه زهرا هلال بیرجندی، عضو شورای اسلامی شهر بیرجند و مدیر کل اسبق امور بانوان و خانواده استان خراسان جنوبی است. مشروح گفت و گوی خبرنگار ایمنا با او را در ادامه می‌خوانید:

مردم بیرجند چه انتظاراتی از منتخبان خود در شورای اسلامی شهر دارند؟

برای انجام کارهای بزرگ و دقیق باید برنامه‌های بزرگ و دقیق داشت و هر برنامه دقیقی از شناخت مناسب و به موقع حاصل می‌شود. شهر بیرجند شهر فرهیختگان والا مقام، ارزش‌ها و اندیشه‌هاست. بیرجند منتخبی می‌خواهد که شهر را خوب بشناسد و مردم را از خود بداند. به دردها و مشکلات آشنا باشد و در شورا از تجربه‌های گذشته استفاده کند و با تکیه بر تجربه‌ها با محوریت اندیشه‌های طلایی ارزش محور شهر را بسازد.

یک منتخب خوب در شورای شهر باید متخصص، متعهد، با تجربه، اهل تعامل و مشاور باشد. در سنگر جهاد برای گرفتن حق مردم و تبدیل خواستن به توانستن باشد. مردم به منتخبی نیاز دارند که صداقت و تعهد در کنار تجربه و تفکر از ویژگی‌های بارز وی باشد.

مهمترین دغدغه و مشکل شهر بیرجند از دیدگاه شما چیست و چه نیازمندی‌های ویژه‌ای در آن حس می‌شود؟

دغدغه همه دلسوزان شهر و نه فقط اعضای شورای اسلامی، فراموشی مشکلات و رنج‌های مردم پس از انتخاب‌های سرنوشت ساز است. ما باید در مدیریت شهری به یکدیگر اعتماد کنیم تا مردم شهر طعم شیرین صداقت را بچشند.

اکنون که جمعیت شهر بیرجند نسبت به گذشته افزایش داشته است، این شهر نیازمندی‌های ویژه‌تری دارد. مطالبات مردم و به ویژه جوانان افزایش یافته و آن‌ها این حق را دارند که بهتر زیستن خود را در شهر مطالبه کنند. مدیریت شهری علاوه بر تصمیمات مناسب نیازمند قدم‌های محکم است. جمعیت، درصد افزایش یا کاهش آن در شهر، نیازمندی اقشار، سنین، طبقات اقتصادی و اجتماعی و جنسیت‌های مختلف باید در اولویت شورای شهر باشد.

آیا شورای شهر می‌تواند دغدغه‌های اصلی جوانان مانند معیشت، کار و ازدواج را رفع کند؟

شاید نتواند همه این مشکلات را رفع کند اما با ساز و کارهایی که در حوزه مجوزها، نظارت‌ها، اعتبارات، تصویب برنامه‌ها و ارائه الگوهای خدمات شهری و انتخاب شهردار ایجاد می‌کند می‌تواند طیف‌های وسیعی از جوانان شهر را به عرصه اشتغال وارد کند.

شورا می‌تواند ساز و کارهای مختلف تسهیلات خدمات شهری، حضور سرمایه گذاران و مشارکت آنان و محور شدن برای ایجاد هماهنگی و هم افزایی با سایر دستگاه‌ها بخش‌های مهمی از موانع ازدواج را از سر راه آنان بردارد.

توسعه و آبادانی بیرجند چه مولفه‌هایی را لازم دارد؟

هر شهری برای توسعه، سه ضلع مثلث طلایی فضا، فکر و امکانات را نیاز دارد. حال باید دید بیرجند کدامیک از این سه ضلع را دارد و کدام را ندارد. بیرجند، مردان و زنان متفکر و دارای برنامه‌ای دارد که متعهد و مسئولیت پذیرند اما آیا امکانات و فضا برای توسعه را هم دارد؟ چه کسی باید این فضا و امکانات را ایجاد و زمینه به‌کارگیری آن‌ها را فراهم کند؟

برای توسعه، پیشرفت و آبادانی همه جانبه شهر باید چندبعدی فکر کرد زیرا اگر جز این باشد فضا، فکرها را خواهد خورد و امکانات به تباهی خواهد رفت. شهروندان با مشارکت و انتخاب‌های درستشان می‌توانند این مثلث طلایی را بسازند و به فردای شهر امید داشته باشند. انتخاب شورای شهر فرصتی برای هر شهروند است که امیدواریم بتوانیم در این راستا پاسخگوی اعتماد مردم باشیم.

شورای اسلامی شهر بیرجند چگونه تغییر و تحول را در یک شهر ایجاد می‌کند و مشارکت مردم تا چه میزان در این تحول دخیل است؟

امکانات، ابزارهای خدمات رسانی و نوع نگاه مدیران شهری به بیرجند به دلیل گستردگی‌های جدید جغرافیایی و جمعیتی قطعاً نیازمند تغییر و تحول است. چنین نگاهی منتخبینی متخصص، دارای شناخت و تجربه و با دیدگاه آینده‌نگری وسیع می‌خواهد. مدیریت شهری علاوه بر تصمیم‌های مناسب نیازمند قدم‌های مناسب و محکم هم خواهد بود. جمعیت، درصد کاهش یا افزایش آن در شهر و نیازمندی‌های ویژه افراد مختلف هیچگاه از منظر چشم و ذهن یک منتخب دقیق کنار نمی‌رود.

ایجاد درآمدهای پایدار در یک شهر برای شهروندان، علاوه بر انگیزه بخشی به آنان و اثرگذاری بر دو مؤلفه مهم میزان مشارکت و همچنین رضایت‌مندی مردم ایجاد می‌شود. درآمدهای پایدار از مسیر ارائه طرح‌های متنوع بررسی و ارائه مجوز به طرح‌های خلاقانه شهروندان و به ویژه جوانان ایجاد خواهد شد.

سرمایه‌های انسانی و مادی چگونه جذب یک شهر می‌شوند؟ آیا مدیریت شهری بیرجند برای جذب این سرمایه‌ها راهکاری دارد؟

زیبایی شهر یکی از مؤلفه‌های مهم برای ماندگاری جمعیت، جذب سرمایه‌های مادی و انسانی و ایجاد ارزش‌های معنوی و لذت آفرین برای حضور شهروندان در عرصه‌های مختلف است. یک شهروند ایمانی، اسلامی و ایرانی، چه بومی یک شهر باشد چه غیر بومی آن حق حیات همراه با شأن و عزت زندگی و پویایی در شهر را دارد.

بیرجند برای تبلور طلایی شاخصه‌های فرهنگی، اجتماعی و معنوی خود نیازمند تحول در مبلمان شهری، پارک‌ها، المان‌های شهری و مراکز بازی است. ایجاد مراکز تفریحی، رفاهی و پرطراوت طبیعی تنها بخشی از پروسه زیبا سازی شهر است که فضای آرامش بخش شهری را رقم می‌زند.

بیرجند اکنون نیازمند امکاناتی برای پاسخگویی به نیازهای رفاهی شهروندان خود است زیرا غفلت از آن، آمار افسردگی‌های پنهان را بالا می‌برد و زخم‌های فراوانی بر پیکره شهروندان و شهر باقی می‌گذارد.

از یاد نبریم که شورای شهر بیرجند، شورای شهر مرکز استان خراسان جنوبی است. در این شهر علاوه بر مردم بومی تعداد زیادی از شهروندان، کارکنان و کارمندان غیربومی نیز حضور و سکونت دارند. پیشانی استان برای ورود و حضور هر مقام مسئول و مجسمه و نماد استان برای حضور سرمایه گذار داخلی و خارجی و توریست داخلی و خارجی بیرجند است. هر چه شورای شهر قوی‌تری داشته باشیم شهر زیباتری داریم و شهر زیباتر جذب کننده سرمایه‌های مالی و انسانی است.

مشکل نبود تعادل منطقه‌ای در شهر بیرجند را چگونه رفع می‌کنید؟

سالهاست به دلیل نبود تعادل‌های منطقه‌ای در شهر، شمال و جنوب بیرجند در توسعه و برخورداری‌ها متفاوت از هم هستند. مردم شمال و جنوب بیرجند هر دو به یک اندازه در شورای ششم سهم دارند. هر منتخب مردم در شورا نیز وظیفه و تعهد دارد با شناسایی نقاط عطف این نبود تعادل‌ها، پیدا کردن دلایل و علت‌ها و از بین بردن بسترهای ظهور و بروز آن به ایجاد تعادل نسبی در خدمات رسانی، امکانات دهی، توجه و برخورداری مناطق مختلف شهر از آن چه همه باید داشته باشند کمک کند. ما همه شهر را به یک چشم خواهیم دید.

در پایان اگر سخنی با مردم شهر بیرجند دارید بفرمائید؟

شهر متعلق به همه شما مردم است، با نگاه‌ها و سلیقه‌های مختلف با رویکردها، سنت‌ها، آئین و رسوم و آداب مخصوص به خود، با شما مردمی که همه یک جور نمی‌بینید و یک جور نمی‌گویید. شهر متعلق به زن و مرد، پیر و جوان، دارا و ندار، مرفه و فقیر، بزرگ و کوچک، کارگر و کارفرما، شاغل و بیکار و بومی و غیربومی است.

شهر مجموعه‌ای از همه شهروندان است که در کنار هم حضور دارند و با هم زندگی می‌کنند همان‌هایی که از هر قشر دغدغه‌مند دیروز و امیدواران به فردای شهر هستند. ما برای شنیدن، تصمیم گرفتن و رفع نگرانی‌های قشرهای مختلف و بر اساس یک تکلیف و تعهد با خدا و مردم وارد صحنه شده‌ایم.

ما دردها را می‌شناسیم چون از جنس خود شماییم و رنج‌ها و مشکلات این شهر چشیده‌ایم. اولویت‌ها را می‌دانیم چون شهروند همین شهر هستیم. در کنار شما بودن توفیقی بزرگ است و امیدواریم با همراهی شما در رفع مشکلات و ساختن شهر موفق عمل کنیم.

کد خبر 519711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.