پالی گان و رمز ارز متیک (ماتیک) + تحلیل، قیمت، استخراج و آینده

پالی گان یک شبکه دارای ارز دیجیتال ماتیک یا متیک (MATIC)، اولین پلتفرم دارای ساختار مناسب برای افزایش مقیاس پذیری و توسعه زیرساخت اتریوم و قابل استفاده برای یکپارچه کردن تمامی محصولات و خدمات غیر متمرکز است.

به گزارش ایمنا، پالی گان (Polygon) در ابتدا با نام ماتیک نتورک (Matic Network) شناخته می‌شد و از جمله پلتفرم‌های کاربردی برای مقیاس پذیری و توسعه زیرساخت‌های اتریوم است. شبکه ماتیک و یا پالی گان یک راه حل مقیاس پذیر برای شبکه اتریوم است و این امکان ایجاد می‌شود که معاملات مبتنی بر اتریوم طی چند ثانیه با استفاده از پروتکل‌های نوآورانه انجام شود تا تجربه کاربر را در طیف وسیعی از برنامه‌های غیرمتمرکز یا Dapp ها بهبود ببخشد.

پالی‌گان ماتیک چیست؟

رمز ارز MATIC یک توکن ERC-۲۰ است که بر روی بلاکچین اتریوم اجرا می‌شود، پالی‌گان پلتفرمی است که به تمام توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا شبکه بلاک چین اختصاصی خود را ایجاد کنند. پالی گان جدید می‌تواند ترکیبی از ویژگی‌های یک بلاک چین مستقل مانند انعطاف‌پذیری، مقیاس‌پذیری در کنار ویژگی‌های شبکه اتریوم مانند امنیت و قابلیت همکاری است. هدف اصلی پالی‌گان ارائه چارچوبی برای ایجاد شبکه‌های بلاک چین است که می‌توانند به هم متصل شوند. در این شبکه ویژگی‌های نوآورانه‌ای وجود دارد مانند ZK Roll-Ups و Optimistic Roll-Ups. با استفاده از ZK Roll-Ups می‌توانید تعداد زیادی از تراکنش‌های خارج از زنجیره را به یک تراکنش تبدیل کنید. همچنین Optimistic Roll-Ups می‌تواند در لایه‌ای بالاتر از شبکه اتریوم اجرا شود تا تراکنش‌ها در کوتاه‌ترین زمان، اجرا شوند. این ویژگی‌ها به پالی‌گان در رقابت برای توسعه شبکه اتریوم و حل مشکل ازدحام و کارمزد بالای تراکنش‌ها، برتری منحصر به فردی می‌دهند.

بنیانگذاران پالی‌گان ماتیک

پالی گان یک پروژه متن باز با تیمی بین‌المللی و غیر متمرکز از توسعه‌دهندگان است. در حقیقت پالی‌گان، تکامل یافته پروژه موفق شبکه ماتیک (Matic Network) است. شبکه ماتیک در ابتدا راه‌حلی برای مشکل مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم بود که همکاری با پروژه‌هایی مانند Decentraland و MakerDAO و حمایت رهبران صنعت مانند بایننس و کوین بیس به ادامه گسترش آن کمک کرد.

جانتی کانانی (Janti Kanani) هم بنیانگذار و مدیر عامل پالی‌گان یک معمار فناوری خلاق و باتجربه است. او قبل از این پروژه به عنوان دانشمند ارشد داده در Housing.com، بزرگترین پلتفرم جستجو خانه در هندوستان مشغول به کار بوده است.

سندیپ نیلوال (Sandeep Nailwal) دیگر هم بنیانگذار و مدیر ارشد اجرایی پالی‌گان ماتیک است. او در گذشته مشاور مدیر شرکت Deloitte و مدیر عامل سابق Scopeweaver.com، بزرگترین مارکت پلیس خدماتی هندوستان بوده است.

پالی گان و رمز ارز متیک (ماتیک) + تحلیل، قیمت، استخراج و آینده

آنوراگ آرجون (Anurag Arjun) مدیر ارشد محصول در پالی‌گان و از هم بنیانگذاران این پروژه است. او یک مدیر پروژه با تجربه است که نقشه راه شبکه ماتیک را طراحی و اجرا کرده است.

میهایلو بیلیچ (Mihailo Bjelic) آخرین هم بنیانگذار پروژه پالی‌گان خود را یک آدم مذهبی و افراطی نسبت به تکنولوژی معرفی می‌کند.

اعضای تیم مشاوره Polygon نیز افرادی شگفت‌انگیز هستند. هادسون جیمسون مهندس توسعه و عملیات از بنیاد اتریوم؛ پیت کیم رئیس مهندسی کیف پول کوین بیس؛ آنتونی ساسانو، کارگزار در EthHub و کارآفرین و سرمایه‌گذار ارزهای دیجیتال رایان‌شان آدامز، که در حال حاضر در Bankless مشغول به کار است.

بررسی عملکرد پلتفرم پالی‌گان ماتیک

طراحی پلتفرم پلی گان به گونه‌ای است که از یک ساختار چهار لایه تشکیل شده است:

  • ۱. لایه اتریوم: این لایه شامل گروهی از قراردادهای هوشمند که در اتریوم اجرا می‌شوند، است. کنترل بخش‌های مختلفی از پلتفرم پلی گان همانند تراکنش‌ها، استیکینگ و ارتباط بین اتریوم و زنجیره‌های مختلف در پلی گان بر عهده این لایه است.
  • ۲. لایه امنیتی: این لایه امکان استفاده زنجیره‌ها از یک لایه امنیتی اضافی را می‌دهد.
  • ۳. لایه شبکه‌های پلی گان: این لایه شامل شبکه‌های مختلفی است که بر روی بلاکچین پلی گان ساخته شده‌اند. هر کدام از این شبکه‌ها موظفند تا به اجماع و تولید بلاک A در شبکه رسیدگی کنند.
  • ۴. لایه اجرا: این لایه به عنوان لایه پیاده سازی ماشین مجازی اتریوم و یا EVM شناخته می‌شود که برای اجرای قراردادهای هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پالی گان و رمز ارز متیک (ماتیک) + تحلیل، قیمت، استخراج و آینده

ویژگی‌های پالی‌گان ماتیک

  • مقیاس پذیری: پلتفرم پالی گان Polygon به گونه‌ای طراحی شده است که از آن می‌توان برای حل مشکلات مقیاس پذیری استفاده کرد همچنین می‌توانید با استفاده از آن مقیاس پذیری را به دست آورد.
  • توان و قدرت عملیاتی بالا: پلتفرم پالی گان می‌تواند با استفاده از ساختار زنجیره جانبی خود میلیون‌ها تراکنش را انجام دهد. یک زنجیره در پلتفرم پالی گان می‌تواند تا ۶۵۰۰۰ تراکنش در ثانیه را پردازش کند.
  • امنیت: این پلتفرم در ساختار خود از الگوریتم اثبات سهام یا PoS استفاده می‌کند. استفاده از این الگوریتم سبب شده است تا امنیت این پلتفرم افزایش یابد.
  • قابلیت همکاری: در حال حاضر پالی گان در حال کار بر روی قابلیت همکاری دارایی‌های دیجیتال بین زنجیره‌های مختلف و بلاکچین است. این پلتفرم قصد دارد به زودی ارزهای رمز پایه مبتنی بر ERC-۲۰ و NFTهای مبتنی بر ERC-۷۲۱ را نیز در برگیرد.
مشخصات توضیحات
نماد پروژه Matic
سال عرضه ۲۰۱۹
رتبه کوین مارکت کپ ماتیک (در زمان انتشار این مطلب) ۱۷
حجم معاملات ۲۴ ساعته $۷۳۴,۵۰۸,۱۲۶.۹۱
حجم مارکت $۶,۷۷۳,۰۲۳,۸۵۵.۰۰
عرضه کل Total Supply ۱۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
عرضه شده تا الان ۱۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
قیمت فعلی (در لحظه نگارش این مطلب) ۱,۳۵$
ATH ماتیک ۲.۴۵$

استخراج ارز دیجیتال پالی‌گان ماتیک

بر خلاف بسیاری از رمز ارزها که در ساختار خود از الگوریتم اثبات کار PoW استفاده می‌کنند و قابلیت استخراج دارند، رمز ارز ماتیک اینگونه نیست. به دلیل استفاده این رمز ارز از الگوریتم اثبات سهام و یا PoS می‌توان گفت ارز دیجیتال ماتیک قابلیت استخراج ندارد و برای سرمایه گذاری در بستر این ارز دیجیتال نیاز است تا از صرافی‌ها خریداری شود.

پالی گان و رمز ارز متیک (ماتیک) + تحلیل، قیمت، استخراج و آینده

امنیت شبکه پالی‌گان ماتیک

در هر مرحله که تراکنش‌ها تأیید می‌شود و در صورت مشاهده‌ی خطا فرد خاطی جریمه می‌شود و مبلغ جریمه بین افراد گروه تقسیم می‌شود که این امر باعث انگیزه برای کارکرد صحیح توسط افراد می‌شود.

همچنین برای رسیدن به امنیت بیشتر در شبکه در صورت مشاهده‌ی تخلف، سهام گذاران نیز می‌توانند این تخلف را گزارش کننده و پاداش بالایی که از جریمه‌ی فرد خاطی تأمین می‌شود را دریافت کنند این باعث انگیزه برای پیدا کردن اشتباهات توسط تمام افراد مجموعه می‌شود.

شبکه ماتیک برای تمرکز زدایی بیشتر پس از برسی صحت تراکنش‌ها توسط لایه‌ی اجرایی، این تراکنش را به بلاکچین اصلی (در حال حاضر بلاکچین اصلی اتریوم است) منتقل می‌کند.

مشکلات و راه حل‌های شبکه پالی‌گان ماتیک

مشکلات عموم بلاکچین‌های دارای قراردادهای هوشمند عبارتند از:

  • سرعت پایین تراکنش‌ها
  • توان پردازشی پایین
  • مقیاس پذیری
  • اندازه‌ی بلوک‌ها
  • پیچیدگی مدیریت دارایی‌ها در چندین کانال متفاوت
  • هزینه‌ی بالای معاملات
  • رابط کاربری نامطلوب

نوآوری شبکه پالی‌گان ماتیک

عموم بلاکچین‌ها که با مکانیسم POW (اثبات کار) فعالیت می‌کنند با سرعت پایین ثبت تراکنش‌ها مواجه‌اند زیرا یک تراکنش باید توسط تمام افراد مجموعه تأیید شود که این کار نیاز به صرف زمان دارد.

بلاکچین‌ها با مکانیسم POS نیز برای افزایش سرعت به سمت متمرکز شدن پیش روی کردند که خود باعث کاهش امینت می‌شود.

تیم ماتیک با ارائه‌ی مکانیسم POS و همچنین برخورداری از لایه اجرایی می‌تواند علاوه بر سرعت بالای ثبت تراکنش‌ها به غیرمتمرکز بودن بسیار بالایی دست پیدا کند.

پالی گان و رمز ارز متیک (ماتیک) + تحلیل، قیمت، استخراج و آینده

ماتیک‌های در گردش

توکن های ماتیک به صورت ماهانه منتشر می‌شوند. در حال حاضر MATIC دارای ۴،۸۷۷،۸۳۰،۷۷۴ توکن و حداکثر ۱۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ توکن ماتیک در گردش است.

در فروش اولین آن در سال ۲۰۱۷، ۳.۸ درصد از حداکثر میزان عرضه ماتیک صادر شد. در آپریل ۲۰۱۹، ۱۹ درصد از کل عرضه با ۰.۰۰۲۶۳ دلار به ازای هر توکن فروخته شد تا ۵ میلیون دلار تولید شود.

توزیع توکن های پالی‌گان ماتیک

  • توکن های اختصاص داده شده به تیم: ۱۶% از کل عرضه
  • توکن های اختصاص داده شده به مشاوران: ۴% از کل عرضه
  • توکن های عملیات شبکه: ۱۲% از کل عرضه
  • توکن های اکوسیستم: ۲۳.۳۳ درصد از کل عرضه

طبق زمان بندی انجام شده، تمام توکن ها تا دسامبر ۲۰۲۲ منتشر می‌شوند.

کیف پول‌های پالی‌گان ماتیک

برای نگهداری توکن ماتیک می‌توان از کیف پول‌های مختلف استفاده شود:

  • کیف پول تراست والت
  • کیف پول اتمیک والت
  • کیف پول متاتسک
  • کیف پول والت کانکت

صرافی‌های متمرکز پالی‌گان ماتیک

  • صرافی کوین بیس
  • صرافی بایننس
  • صرافی هوبی
  • صرافی کراکن
  • صرافی FTX

صرافی‌های غیر متمرکز پالی‌گان ماتیک

  • صرافی یونی سواپ
  • صرافی سوشی سواپ
  • صرافی DFNY

پالی گان و رمز ارز متیک (ماتیک) + تحلیل، قیمت، استخراج و آینده

رقبای پالی گان و ارز دیجیتال ماتیک

شبکه Polygon دو رقیب دارد: پولکادات و کازموس. تیم پالی گان در تلاش است تا با معرفی سازگاری با ماشین مجازی اتریوم (EVM)، بر محدودیت‌های رقابتی غلبه کرده و این شبکه را به یک موضوع جذاب برای توسعه‌دهندگانی که هم‌اکنون با زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی (Solidity) مشغول به کار هستند، تبدیل کند.

پلی گان کاملاً منعطف است و در قلب خود مقیاس‌پذیری دارد. بسیاری از پروژه‌های بلاک چینی در حال حاضر برای غلبه بر محدودیت‌های اتریوم، بلاک چین‌های سازگار با آن را مد نظر قرار داده‌اند. پروتکل پیام‌رسانی هم کارانه Polygon و چارچوب ویژه آن فرصت‌های منحصربه‌فردی را برای ارتقا اکوسیستم محبوب اتریوم ارائه کرده‌اند. چندین پروژه من‌جمله EasyFi (یک پلتفرم دیفای)، Polymarket (یک بازار پیش‌بینی محبوب) و Aavegotchi (بازی کالکتیبل توکن NFT) هم‌اکنون از مزایای پالی گان و رمز ارز ماتیک به‌عنوان یک راه‌حل مقیاس پذیری بهره برده‌اند.

آینده ماتیک پالی گان

با توجه به راه‌کارهای پیشنهادی از تیم ماتیک می‌توان انتظار گسترش هرچه بیشتر این شبکه را داشت اما باید به این نکته نیز توجه شود که این شبکه نیز دارای رقبایی بسیار قوی است که می‌تواند بر عملکرد این تیم در آینده تأثیر بگذارد.

کد خبر 519706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.