پشت پرده روابط طالبان با عربستان سعودی چیست؟

یک کارشناس مسائل افغانستان گفت: عربستان سعودی با فرستادن ترکی الفیصل به کابل سعی کرده است به صورت غیر مستقیم روابط خود را با طالبان آغاز کند و شاید اولین کشوری است که آن را به رسمیت بشناسد.

پیرمحمد ملازهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص نقش عربستان در بروز وضعیت امروز افغانستان اظهار کرد: با توجه به تسلط طالبان بر افغانستان، به نظر می‌رسد به لحاظ نزدیکی ایدئولوژی‌های سیاسی و اعتقادی که بین طالبان و ریاض وجود دارد، حضور شخصیت‌هایی از طرف سعودی‌ها در کابل مانند ترکی الفیصل موضوع غیرطبیعی نیست.

وی افزود: ترکی الفیصل یکی از شخصیت‌های امنیتی عربستان سعودی بوده که از سال‌ها پیش روابط بسیار مناسبی با گروهک طالبان و مقامات ارشد امنیتی پاکستان داشته است بر همین اساس عربستان سعودی تمام توان خود را جهت به رسمیت شناخته شدن طالبان در عرصه بین‌المللی به کار خواهد گرفت.

این کارشناس مسائل افغانستان تاکید کرد: عربستان سعودی با فرستادن ترکی الفیصل به کابل سعی کرده به صورت غیر مستقیم روابط خود را با طالبان آغاز کند و شاید اولین کشوری باشد که آن را به رسمیت خواهد شناخت.

ملازهی خاطرنشان کرد: در صورتی که ایران و عربستان در مذاکرات بغداد به نتیجه‌ای نرسند و روابط بین ریاض و تهران کمرنگ بماند، بعید نیست که افغانستان به جبهه عربستان در مقابل ایران تبدیل شود.

کد خبر 519695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.