افزایش بهره‌وری یا تعدیل نیرو؛ شورای شهر اصفهان کدام را انتخاب می‌کند؟

"تعدیل نیرو شاید بدترین گزینه باشد بنابراین به نظر می‌رسد می‌توان به جای آن از نیروی انسانی فوق‌العاده‌ای که در شهرداری مانند دیگر نهادها و ارگان‌ها وجود دارد با بهره‌وری بهتری استفاده کرد."

به گزارش خبرنگار ایمنا، خانواده چند هزار نفری شهرداری اصفهان، آغاز ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر را نیز به چشم دید و بیم و امیدهایی که کارکنان شهرداری ابتدای فعالیت اعضای شورا دارند بازهم تکرار می‌شود. بیم و امیدی که با سیاستگذاری درست و مناسب شورا می‌تواند به ساحل سکون و آرامش در بدنه مدیریت شهری ختم شود.

هوشمندسازی اقدامات شهرداری برای مقابله با کندی فرآیندها، افزایش بهره‌وری نیروی انسانی برای جلوگیری از هدر رفت هزینه‌ها، ارتباط تنگاتنگ میان سیاست‌گذاران و عوامل اجرایی مدیریت شهری و جسارت برای تغییر، مواردی است که می‌تواند مردم را به اعضای شورا و آنچه تصمیم می‌گیرند امیدوار کرده و از سوی دیگر شرایط را برای ادامه فعالیت کارکنان شهرداری در فضای مطلوب و شایسته‌سالار فراهم کند.‌

فرزانه کلاهدوزان، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با حضور در خبرگزاری ایمنا، در قسمت دوم گفت‌وگوی خود با سرویس پارلمان شهری خبرگزاری شهر و شهروندی ایران این موارد را یادآور شده که متن آن را در ادامه می‌خوانید:

با توجه به اینکه حدود یک ماه پیش از آغاز رسمی فعالیت شورای ششم زمان برای ارزیابی شهرداری داشتید، به طور کلی وضعیت شهرداری اصفهان را چگونه دیدید؟

از آن جایی که من از خارج از شهرداری به عضویت شورای شهر درآمده‌ام نگاهم به موضوعات شهری از خارج است. از روزهای اولی که لیست شورا رأی آورد، جلسات فشرده‌ای با اعضا داشتیم و از معاونت‌ها و پروژه‌های مختلف بازدید کردیم. با این حال حقیقتاً هنوز نمی‌توانم بگویم شهرداری در چه جایگاهی قرار دارد و وضعیت موجود چگونه است. این موارد باید با شاخص‌ها و آمارها سنجیده شود، اما به‌طور کلی به نظر می‌رسد وضعیت به حد مطلوبی بوده و کارهایی انجام شده که نیاز به ادامه راه دارد.

طی چندین جلسه‌ای که با اعضای شورای پنجم و شهردار سابق داشتیم از آنان درخواست کردیم تمامی کارها تا جایی که انجام شده است، به شورای ششم تحویل داده شود تا ما ادامه مسیر دهیم. حتی در مورد بدهی‌ها صحبت و آخرین وضعیت پروژه‌های شهری تبیین شد.

افزایش بهره‌وری یا تعدیل نیرو؛ شورای شهر اصفهان کدام را انتخاب می‌کند؟

در زمینه موضوعات فنی و هوشمندسازی گاهی دیده می‌شود که اصفهان از برخی مراکز استان‌ها به نسبت شاخص‌های کلی ضعیف‌تر و نسبت به بعضی دیگر نسبتاً موفق عمل کرده است. در شاخص‌های جزئی‌تر مثل حمل و نقل هوشمند نیز چندان پیشرو نیست. به نظر شما اگر قرار باشد اصفهان در زمینه هوشمندسازی پیشرفت کند اولویت با چه کارهایی است؟

هوشمندسازی از جمله اصطلاحاتی است که امروزه ترند شده و اگر چه مفهوم آن ارزشمند است، اما به سمت شعار پیش می‌رود. به نظرم اینجا رسانه وظیفه دارد این کلمه را جزئی‌تر برای مردم و مخاطبان معنی کند. هوشمندسازی ادعای بزرگی است که به نظر می‌آید صرف نظر از القای لغت باید در مسیر آن حرکت کرد.

به نظر من اولویت اول در این زمینه این است که به سمت الکترونیکی شدن فرآیندها پیش برویم. در نتیجه پایش‌هایی که از ابتدای فعالیت شورا داشتیم متوجه بعضی مشکلات در بدنه مدیریتی شدیم مانند وجود دلال‌ها و واسطه‌هایی که در عملکرد شهرداری اختلال ایجاد می‌کند و آسیب‌های آن متوجه مردم می‌شود. اولین قدم در اجرای هوشمندسازی این است که فرآیندهای خدمت رسان که در مواجهه مستقیم با مردم است الکترونیکی شود. البته این الکترونیکی شدن فقط جز کوچکی از هوشمندسازی است چرا که هوشمندسازی اصلی زمانی اتفاق خواهد افتاد که در تمام دستگاه‌های مرتبط ایجاد شده و فقط در شهرداری خلاصه نشود.

فکر می‌کنم هوشمندسازی از عملکرد اصلی خود خارج شده است و همه شعارگونه به سمت آن می‌روند و شفاف‌سازی این موضوع وظیفه رسانه است. به طور کلی الکترونیکی شدن فرآیندهای خدمت رسان اولین قدمی است که در جهت هوشمندسازی می‌توان برداشت.

گاهی شورا سیاست گذاری‌هایی در بدنه مدیریت شهری انجام می‌دهد، اما به واسطه بعضی از رویکردهای سنتی مقاومت‌های زیادی در برابر آن می‌شود. برای تغییرات اساسی چگونه باید عمل شود که این مقاومت شکسته شود؟

بعضی کارها نیاز به جسارت دارد. بعضی معتقدند انسان چون ریشه در انس دارد، عادت می‌کند و به شرایط موجود انس می‌گیرد. بنابراین هر تغییری سخت است اینکه کسی جسارت داشته باشد و تغییرات را قبول کند و مقابل تغییر عادت و مقاومت‌ها بایستد بسیار مهم است. الان زمانی است که باید بتوان این کار را انجام داد.

شما سابقه حضور در مجموعه‌های بزرگ اقتصادی و مواجهه با نیروی انسانی در آن را داشته‌اید. وضعیت نیروهای شهرداری را چگونه می‌بینید؟ آیا بهره‌وری کافی وجود دارد؟

الان برای قضاوت کردن زود است و ما هنوز آنقدر وارد ارتباط تنگاتنگ با نیروهای انسانی نشده‌ایم اما در نگاه اولیه به نظر می‌رسد که نیرو در شهرداری زیاد است و البته این آفت‌ها و مشکلات در همه مراکز دولتی و عمومی وجود دارد. از آنجا که شهرداری یک نهاد خودگردان است، می‌شود تدابیری اندیشید که بهره‌وری بالاتر رفته و مدیریت نیروها درست‌تر انجام شود.

افزایش بهره‌وری یا تعدیل نیرو؛ شورای شهر اصفهان کدام را انتخاب می‌کند؟

آیا معنی این حرف شما تعدیل نیروهاست؟ چون در هر دوره جدید مدیریتی هراس تعدیل برای نیروهای قدیم وجود دارد.

خیر. تعدیل نیرو شاید بدترین گزینه باشد، بنابراین به نظر می‌رسد می‌توان به جای آن از نیروی انسانی فوق‌العاده‌ای که در شهرداری مانند دیگر نهادها و ارگان‌ها وجود دارد با بهره‌وری بهتری استفاده کرد. مشکل ما این است که خیلی زود دچار روزمرگی می‌شویم، اما گاهی با پایش اساسی می‌توان چند نیرو را با یکدیگر تلفیق کرد و بهترین بهره خدمت را از آن گرفت. نیروی انسانی هم اگر بهره‌وری بالا را ببیند قطعاً همکاری خواهد کرد چرا که همه با هم سوار یک کشتی هستند. از سوی دیگر نیرو وقتی توجیه شود و نگاه از بالا به پایین وجود نداشته باشد و همه هم‌سطح باشند همکاری خواهد کرد.

در این زمینه مدیریت‌های میانی شهرداری تأثیر بسزایی دارند. مدیریت فراجناحی شعاری بود که دولت و به تبعیت از آن مدیریت‌های شهری آن را مطرح کردند. رویکرد شورای ششم برای انتصاب مدیران جناحی است یا مدیران بر اساس عملکردشان انتخاب خواهند شد؟

این که من در این رابطه نظر بدهم درست نیست. در وظایف یک عضو شورا تنها نظارت وجود دارد و هیچ دخل و تصرفی در ابقاء، اخراج و یا حتی تهدید نیرو وجود ندارد. صرف پیشنهاد درست است اما این که کسی بخواهد نظر خود را بر شهردار تحمیل کند درست نیست. من در این حوزه قطعاً دخالت نخواهم کرد، اما توصیه‌های لازم را می‌کنم.

شهردار در ارائه برنامه‌های خود همیشه بر این موضوع که شهردار همه مردم است نه یک گروه خاص تاکید کرده است. همچنین تاکید کرده که با همه ارتباط خواهم داشت و از تجارب همه گروه‌ها و تجارب شهرداران قبلی استفاده خواهم کرد. امیدواریم قول و فعل دکتر قاسم زاده یکی باشد و گفته‌هایش عملی شود.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 519654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.