آخرین اخبار از واردات واکسن کرونا/افزایش سرعت واکسیناسیون در روزهای آتی

سخنگوی سازمان غذا و دارو آخرین اخبار پیرامون روند واکسیناسیون کرونا در کشور را تشریح کرد.

به گزارش ایمنا، کیانوش جهانپور با اشاره به تأخیر چند روزه در روند انجام واکسیناسیون، اظهار کرد: در دو روز گذشته دو محموله حدود شش میلیون و ۴۰۰ هزار دوزی واکسن آسترازنکا و سینوفارم وارد کشور شد و به زودی در مراکز واکسیناسیون توزیع می‌شود.

وی افزود: روند واردات واکسیناسیون در روزهای اخیر افزایش یافته است و پیش‌بینی می‌شود در روزهای آتی تا پایان شهریور با سرعت بیشتری محموله‌های بزرگی از واکسن را عموماً از کشور چین و بعضاً از محل کووکس و برخی دیگر از نواحی جهان داشته باشیم. با افزایش واردات واکسن، تولید واکسن کوو ایران برکت و ورود به تولید صنعتی واکسن پاستوکووک انستیتو پاستور ایران را تا پایان شهریور خواهیم داشت.

سخنگوی غذا و دارو تصریح کرد: از طرفی واکسن اسپایکوژن در میانه فاز سوم کارآزمایی بالینی است. همچنین واکسن کووپارس رازی هم در آستانه آغاز فاز سوم کارآزمایی بالینی است. با این روند پیش‌بینی می‌شود در شهریور و مهر شتاب گسترده‌ای در واکسیناسیون داشته باشیم. طبق مواردی که اعلام کردم حتی امکان اینکه قبل از دهه فجر امسال هم واکسیناسیون انجام شود وجود دارد.

وی ادامه داد: با توجه به کمبود و کندی تولید این واکسن در کشور روسیه، عملاً صادرات قابل توجهی نداشته است. یک میلیون و ۲۰ هزار دوز از محل ۶۰ میلیون قرارداد به کشور ما آمده است که شاید برخی افراد که دوز اول این واکسن را دریافت کرده‌اند در لیست انتظار دوز دوم باشند که تا چند روز آینده تأمین می‌شود و در غیر این صورت با مطالعات صورت گرفته در دنیا و امکان تزریق واکسن جایگزین به عنوان دوز دوم از میان واکسن‌های موجود از آن‌ها استفاده خواهد شد.

جهانپور درباره تولید داخلی اسپوتنیک وی، تاکید کرد: محموله آزمایشی آن تولید شده است و جهت تأیید و تکمیل مدارک به کشور روسیه ارسال شده است. در صورت تأیید و ارسال همه مدارک موید از سمت کشور روسیه، سازمان غذا و دارو ظرف ۶ یا ۷ روز تاییدیه نهایی برای تولید واکسن تک دوزی اسپوتنیک لایت در کشور را صادر خواهد کرد. در حال حاضر این واکسن هیچ گونه تولید انبوه، توزیع و یا صادراتی ندارد و مطالب مطرح شده در فضای مجازی صحت ندارد، تا به امروز ۳۰ درصد جمعیت هدف، حداقل یک دوز واکسن را دریافت کرده‌اند و در روزهای آتی هم سرعت واکسیناسیون شتاب بیشتری خواهد یافت.

منبع: ایسنا

کد خبر 519645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.