وقوع جنگ داخلی در افغانستان؛ پیش بینی جدید ارتش آمریکا

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با اشاره به قدرت گرفتن طالبان در افغانستان از امکان وقوع جنگ داخلی در این کشور خبر داد.

به گزارش ایمنا، وب‌گاه شبکه الجزیره نوشت: در حالی که پیکان انتقادات جهانی از نحوه فرار عجولانه و بی‌برنامه آمریکا از افغانستان، که منجر به سقوط دولت کابل و تسلط طالبان بر قدرت شد، هر روز تندتر می‌شود، اما مقام‌های واشنگتن همچنان برای این اقدام بهانه‌تراشی می‌کنند.

مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز همانند سایر مقامات کشورش هرز چندگاهی برای شکستی در افغانستان نصیبشان شد، بهانه تراشی می‌کند و این بار مدعی شده است که امکان دارد وضعیت افغانستان به یک جنگ داخلی تبدیل شود.

وی در این راستا اظهار کرد: این امکان تا حد بسیار زیادی وجود دارد که وضعیت افغانستان به یک جنگ داخلی تبدیل شود و این امر می‌تواند سبب تشکیل مجدد گروه‌های تروریستی در این کشور شود.

مارک میلی ادامه داد: این امکان وجود دارد که دولت جدید افغانستان به ریاست طالبان تشکیل شود، اما من نمی‌دانم که آیا طالبان این قدرت را دارد که ود را تثبیت کند و حکومت خود را تشکیل دهد یا خیر.

عملیات خروج نظامی آمریکا از افغانستان دو هفته به طول انجامید و خسارات و هزینه بسیار سنگینی علاوه بر دو سال حضور نظامی در این کشور برجای گذاشت.

بسیاری از نظامیان فعلی و سابق آمریکایی در چند هفته اخیر از چگونگی پایان جنگ ۲۰ ساله افغانستان ابراز ناامیدی و یاس کرده اند، موضوعی که موجب افزایش افسردگی و مشکلات مربوط به سلامت روان در آن‌ها شده است.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با اشاره به این موضوع گفت: ماه سپتامبر به دلیل حوادث زیادی که در آن رقم خورده است ماه پیشگیری از خودکشی در وزارت دفاع تعیین شده است. ما باید برای درمان و حمایت روانی همه جانبه از نظامیان خود برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشیم.

وی ادامه داد: سلامت، ایمنی و رفاه نیروهای نظامی ما برای آمادگی کلیه نیروهای آمریکا ضروری است. همه ما به خوبی می‌دانیم که اتفاق‌های ماه‌های اخیر بر روی سلامت روان جامعه نظامیان ما تأثیرات زیادی گذاشته که البته اگر برای آن برنامه‌ریزی مشخصی نداشته باشیم این تأثیرات روز به روز بیشتر خود را نمایان خواهد کرد.

پس از به دست گرفتن کنترل افغانستان توسط طالبان، مقامات آمریکایی می‌گویند تماس‌های تلفنی کهنه سربازان این کشور با واحدهای سلامت روان وزارت دفاع چندین برابر شده است.

مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا هم دراین‌باره گفت: همه ما از درد و خشم حوادث ۲۰ سال گذشته در افغانستان به ویژه ۲۰ روز آخر حضور ما در این کشور رنج می‌بریم. من تمام احساسات و ناراحتی‌های این روزهای نظامیان را در مورد خشم از حوادث افغانستان درک می‌کنم. من هم مانند آن‌ها از آنچه به ویژه در چند هفته اخیر در این کشور رخ داد متأسفم.

کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا از بیان هرگونه جزئیات بیشتر در مورد نحوه ارائه خدمات روانی و روان درمانی به نظامیان بازگشته از افغانستان و نیز کهنه سربازان خودداری کرد.

«مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا همچنین در اولین اظهارات خود بعد از خروج کامل نظامیان آمریکا از افغانستان همکاری با طالبان در آینده را رد نکرد.

او در این خصوص گفت: ممکن است آمریکا در عملیات‌های ضد تروریسم در آینده با طالبان همکاری داشته باشد و هر اقدامی که بخواهیم علیه داعش انجام دهیم را با طالبان هماهنگ کنیم چرا که آن‌ها گروهی هستند که هفته گذشته به فرودگاه کابل حمله کرده و ۱۷۰ تن را کشتند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

کد خبر 519625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.