نابودی آمازون ویرانی زمین است

روز جهانی آمازون، روزی است برای اقدام در راستای بهبود وضعیت این جنگل‌های ارزشمند که به‌عنوان ریه‌های زمین شناخته می‌شوند و نابودی آن‌ها برابر است با حرکت هستی سیاره زمین به سمت مرگ و نیستی.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آمازون، یکی از متنوع‌ترین اکوسیستم‌های بیولوژیکی در سیاره زمین و خانه هزاران پستاندار، حشره، پرنده، ماهی و انواع گیاهان است. این جنگل‌های بارانی همچنین یک سینک کربنی عظیم است که در کل ۹۰ تا ۱۴۰ میلیارد تن کربن دارد. سینک کربنی عبارت است از هر چیزی مثل گیاهان، اقیانوس و خاک که کربن را بیشتر از اتمسفر جذب کند و آمازون با ترسیب (جداسازی) کربن به تثبیت آب و هوای محلی و جهانی کمک می‌کند. از سوی دیگر جنگل‌های بارانی آمازون محل زندگی بیش از ۳۴ میلیون انسان است، افرادی که در این جنگل‌ها ساکن و برای بقا به منابع آن‌ها متکی هستند.

اهمیت جنگل‌های بارانی آمازون

آمازون، این میراث ارزشمند زیست‌محیطی که لازمه بقای حیات زمین است به‌طرز نگران کننده‌ای در معرض تهدید جدی فعالیت‌های شکارچیان انسانی قرار دارد که با قطع درختان، معدن‌کاری، تغییر کاربری جنگل به مناطق مرتعی یا زراعی و ایجاد زیرساخت‌های مسکونی، حیات این جنگل‌های بارانی ۵۵ میلیون ساله را در معرض خطر قرار می‌دهند، جنگل‌هایی که تخمین زده می‌شود بیش از ۱۰ درصد از همه گونه‌های گیاهی و جانوری شناخته شده در سراسر زمین را در بردارد و علی‌رغم اهمیت زیست‌محیطی غیرقابل انکار و قابل توجهش برای کره زمین، محل زندگی گونه‌های جانوری، گیاهی، علفی و درختی بی‌نهایت فراوانی است که بعضاً هنوز توسط علم کشف و شناخته نشده است. صندوق جهانی طبیعت تخمین می‌زند که آمازون محل زندگی یک از هر ۱۰ گونه شناخته شده روی زمین است و حفاظت از منابع غنی آن بسیار اهمیت دارد.

آمازون با مساحتی بالغ بر ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار کیلومترمربع که بیش از پنج میلیون آن پوشیده از جنگل است امروزه یکی از ارزشمندترین میراث طبیعی بشریت محسوب می‌شود. این حوزه زیست‌جغرافیایی بیش از ۶۰ درصد از کل سطح برزیل را در بر می‌گیرد و بخش‌هایی از آن به هشت کشور آمریکای جنوبی و یک سرزمین خارج از آن یعنی برزیل، بولیوی، پرو، کلمبیا، اکوادور، گویان، سورینام، ونزوئلا و گویان فرانسه گسترش می‌یابد. این میراث عظیم تنظیم کننده بسیار مهم الگوهای آب و هوایی است و به‌عنوان یک منبع غنی از مواد خام غذایی، دارویی، معدنی و دیگر مواد اولیه مبتنی بر جنگل شناخته می‌شود.

عواقب تخریب آمازون

تخریب آمازون کربن هوا را تا حد زیادی افزایش می‌دهد و خانه بسیاری از گونه‌های ساکن در آن را ویران می‌کند. افول آمازون نشان می‌دهد که فعالیت‌های فعلی بشر تأثیراتی عمده بر حیاتی‌ترین اکوسیستم‌های زمین دارد. این افول همچنین به معنای از دست رفتن مناطق بومی با بیش از ۱۱ هزار سال قدمت است.

علاوه بر این، جنگل‌زدایی نه تنها زیستگاه‌ها را از بین می‌برد آب‌وهوای آمازون و آمریکای جنوبی همچنین کل جهان را تغییر می‌دهد. تخریب درختان در جنگل‌های بارانی آمازون منجر به افزایش دما و کاهش بارندگی می‌شود. رطوبت کمتر در هوا، بهره‌وری جنگل‌های بارانی را دچار مشکل می‌کند و ادامه این روند به احتمال زیاد باعث می‌شود جنگل‌های بارانی آمازون که در گذشته گرمسیری بود به یک ساوانای خشک تبدیل شود.

آمازون دارای بیش از ۳۹۰ میلیارد اصله درخت مجزا از بیش از ۱۶ هزار گونه مختلف است. با این حال میزان هشدار دهنده جنگل‌زدایی و سایر تهدیدات مرتبط با تغییرات آب‌وهوایی موجود در این منطقه، باعث شده این ارقام تا میزان چشمگیری کاهش یابند. در حال حاضر ۲۰ درصد از زیست‌بوم آمازون تخریب شده است و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ حدود ۳۰ درصد از درختان آن کاملاً از بین بروند.

با وجود چنین طیف وسیعی از تهدیدها، در راستای تحقق اهداف مشترک برای حفاظت و توسعه پایدار جنگل‌های آمازون، صندوق جهانی طبیعت با بررسی کلی زیست‌شناسی آمازون برای گرد هم آوردن دولت‌ها، مردم محلی، صاحبان مشاغل، مؤسسات مالی و جوامع مدنی در کنار هم تلاش کرد. رویکردی نوآورانه برای ترویج تغییرات تحول‌آفرین در فرآیندها که با تأثیرات مثبت همراه است چرا که الگوی قدیمی "آمازون منزوی" و در نتیجه محافظت منفعلانه از این میراث گران‌بها بیش از این مفید و معتبر نیست.

از سوی دیگر تخریب محیط زیست بر سلامت و اقتصاد محلی آمازون تأثیر می‌گذارد و عامل درگیری‌های موجود در این منطقه است لذا لازم بود طرحی جدید میدان حفاظت از این جنگل‌های ارزشمند را به دست گیرد، طرحی با عنوان "آمازون زنده" چرا که بسیار مهم است فعالیت‌های اقتصادی نه به عنوان تهدید که به صورت فرصت‌هایی برای توسعه پایدار دیده شوند و در این راه دستیابی به اجماع نظر همه گروه‌های کوچک و بزرگی که در استخراج منابع از آمازون دست دارند، در مورد بهترین شیوه‌های پایداری این جنگل‌ها بسیار حائز اهمیت و کلیدی است.

میراث آمازون در آتش جهل بشر

سالانه حجم زیادی از جنگل‌های آمازون در آتش می‌سوزد. آتش‌سوزی‌های بی‌سابقه‌ای که بخش عمده آن‌ها توسط کشاورزان و دامدارانی ایجاد می‌شود که تحت تأثیر رئیس‌جمهور افراط‌گرای برزیل، ژائیر بولسونارو، اقدام به تخریب این جنگل‌ها می‌کنند. بولسونارو چه به لحاظ فن بیان و چه سیاست، مروج گشایش آمازون در راستای توسعه تجارت و کشاورزی است و حفاظت از جنگل‌ها و حقوق بشر را مانع رشد اقتصادی برزیل می‌داند.

در راستای آتش‌سوزی‌های عمدی ایجاد شده که سهم بسزایی در تغییرات آب‌وهوایی مخرب دارند، بسیاری از قبایل بومی منطقه در تلاش برای حفاظت از زیستگاه طبیعی‌شان که در اصل ریه‌های زمین نیز محسوب می‌شود، جان خود و عزیزان‌شان را از دست می‌دهند. این مدافعان بومی خواستار همبستگی بین‌المللی شده‌اند و به دنبال این خواسته، روز جهانی اقدام برای آمازون شکل گرفت که به‌عنوان روز آمازون نیز شناخته می‌شود.

روز جهانی آمازون

روز آمازون در پنجم سپتامبر هر سال و به یاد درختان این منطقه ارزشمند گرامی داشته می‌شود. این تاریخ در سال ۱۸۵۰ و به منظور ایجاد استان آمازوناس تعیین شد محلی که به آمازوناس امروزی تبدیل شده است. روز آمازون در همکاری میان آمازون واچ، بیانیه ملی مردم بومی برزیل (APIB) و طغیان علیه انقراض شکل گرفت و در طول آن مردم سراسر جهان تشویق می‌شوند تا با اعتراضات مسالمت‌آمیز در برابر تمامی ارگان‌های مسئول در برابر نابودی آمازون ایستادگی کنند.

حفاظت از جنگل‌ها و حمایت از حقوق مردم بومی آمازون یکی از مؤثرترین راهکارهای دفاعی بشریت در برابر تغییرات آب‌وهوایی مخرب است. در این مسیر هر صدایی مهم تلقی می‌شود. باید در نظر داشت که بشر نمی‌تواند وظیفه حفاظت از سیاره خود و مقابله با تغییرات آب‌و هوایی را به دیگران واگذار کند. اکنون زمان اقدام است، اکنون که هنوز جنگل‌هایی برای حفاظت باقی مانده و هنوز دیر نشده است. تا فرصت هست، کاری باید کرد.

کد خبر 519593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.