قطعی شدن واردات ۴۰ میلیون واکسن تا پایان شهریور ماه/ ابایی از مذاکره نداریم

آیت الله رئیسی با بیان اینکه تا آخر شهریور ماه واردات ۴۰ میلیون واکسن قطعی شده، گفت: هر نوع اقدام مانند بازگشایی مدارس در گرو این است که ما واکسیناسیون را دنبال کنیم تا به حد قابل قبولی برسد که واردات واکسن برای رسیدن به این هدف لازم است.

به گزارش ایمنا، آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور در اولین گفتگوی تلویزیونی خود پس از تشکیل دولت سیزدهم طی سخنانی ضمن تقدیر از زحمات کادر درمان و تمامی دست اندرکاران مقابله با ویروس کرونا در کشور گفت: از ابتدای کار در دولت مسئله بیماری کرونا از اولویت‌های ما بوده و به دنبال راهکار دقیقی برای مقابله با این ویروس بودیم. بحث تولید داخلی واکسن که کار خوبی از سوی دانشمندان داخلی شده است مورد حمایت ما بوده و خواهد بود ولی محاسباتی که بود نشان داد که برای اینکه بتوانیم گام دقیقی در راستای مقابله با کرونا برداریم به ۱۰۰ میلیون واکسن نیازمندیم که تولید داخلی جوابگویی این هدفگذاری نبود.

وی افزود: بنابراین در صحبت‌هایی که با سران کشورها در این مدت داشتم مسئله تأمین واکسن مورد نیاز کشور را جزو اولویت‌ها قرار دادم که تا کنون ۴۰ میلیون واکسن به شکل قطعی تأمین شده است و پیش بینی این است که تا ۱۰۰ میلیون واکسن نیز در آینده‌ای نزدیک وارد کشور شود. ما برای بازگشایی مدارس و کسب و کارها نیازمند واکسیناسیون عمومی هستیم که در برنامه‌های اولیه دولت نیز مورد تاکید قرار گرفته بود و با قوت این کار دنبال خواهد شد.

رئیس جمهور گفت: هر نوع اقدام مانند بازگشایی مدارس در گرو این است که ما واکسیناسیون را دنبال کنیم تا به حد قابل قبولی برسد که واردات واکسن برای رسیدن به این هدف لازم است. البته اقدامات پیشگیرانه از سوی مردم از جمله رعایت فاصله‌های اجتماعی باید رعایت شود و ارتباطات در کوچه و بازار باید به حدی که لازم است مورد نظر مردم قرار گیرد و ما نیز به عنوان دولت و خدمتگذار مردم تلاش می‌کنیم که دغدغه‌های مردم در این زمینه را مرتفع کنیم.

آیت الله رئیسی تاکید کرد: تا آخر شهریور ماه واردات ۴۰ میلیون واکسن قطعی شده است و بعد از آن نیز وعده‌هایی که داده شده که البته وعده‌های قطعی است حتماً موجب ایجاد گشایش در این حوزه خواهد شد که برای تحقق این هدف وزارت خارجی و دیگر سازمان‌ها پای کار آمده اند تا مسئله کرونا که اولویت اصلی دولت بوده به دقت اجرایی شود.

وی همچنین درباره وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال و همچنین مبارزه با فساد و افزایش شفافیت و مبارزه با تعارض منافع در دستگاه‌های اجرایی گفت: بنا ما این است که با مردم با فعل ماضی سخن بگوییم نه با فعل مستقل و بگوییم که این کارها شده است و انشاالله همین طور خواهد بود. درباره مسکن وعده‌ای که داده شده باید اجرایی شود چرا که ما نیازمند قریب به یک میلیون مسکن حداقل در هر سال هستیم که این مسئله نیز به شکل مطالعه شده و کارشناسی دنبال می‌شود. ضمن اینکه قانونی که اخیراً از سوی مجلس به تصویب رسید دولت را ملزم به ساخت یک میلیون مسکن کرده است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دولت یک جاهایی خودش مسکن می‌سازد و یک جاهایی نیز تسهیلات برای ساخت مسکن اختصاص می‌دهد بویژه در بافت‌های فرسوده و دولت در این حوزه تسهیلات را در اختیار مردم قرار خواهد داد. همچنین مسکن روستایی که دولت در قانون مکلف شده تا حدود ۲۰۰ هزار مسکن را بازسازی و مقاوم سازی کند. البته ما وقتی می‌گوئیم مسکن ساخته شود یعنی با مشارکت خود مردم ساخت وساز مسکن صورت خواهد گرفت.

در سفرهای اخیر مواجه شدیم با شرایطی که حتماً باید اقدام فوری و جدی در حوزه ساخت مسکن صورت گیرد. پروژه ساخت مسکن که به عنوان موارد پیشتاز اقتصاد است باید با جدیت دنبال شود و این از برنامه‌های اصلی ما است. ما قول داده بودیم که روز اول دولت اعلام کنیم که پروژه ساخت تولید مسکن در دستور کار دولت قرار گیرد که این کار را انجام دادیم و اساساً شرط ما برای وزارت راه و شهرسازی تحقق همین وعده بوده است و ایشان هم با قدرت و حساسیت تحقق این هدف را دنبال می‌کند.

رئیسی با اشاره به عزم جدی دولت برای مبارزه با فاسد تصریح کرد: من در روز اول دولت به همه همکاران گفتم منافذ و بسترهای فساد را در دولت شناسایی کنند. قبل از شروع دولت هم به کارگروهی گفته بودم که این موضوع را پیگیری کنند و منشوری در این باره ایجاد شود که این منشور آماده خواهد شد.

وی با تاکید براینکه شرط ما در دولت فسادستیزی همه مدیران است، گفت: همه مدیران باید خود را پاسخگو بدانند. یکی از آسیب‌ها در این مدت اعتماد مردم است و ما باید اعتماد آسیب دیده را اصلاح کنیم و در راه آن صادق الوعده باشیم.

رئیس جمهور با یادآوری این نکته که به همکاری مردم سخت امیدوار است، عنوان کرد: برای من بسیار نامه نوشته شده است و گفته شده است که اصلاً صحبت از پست و مقام نیست و ما هر کاری از دستمان بر بیاید انجام می‌دهیم.

آیت الله رئیسی ادامه داد: مردمی بودن محوری است که همواره باید مورد توجه دولت و مسئولین در کشور باشد. مردم باید دولت را از خودشان بدانند. من سعی کرده‌ام در هر جایی که بودم ارتباط خودم با مردم را حفظ کنم. من در این دو استانی که رفتم سعی کردم در بخشی از سفر با مردم ارتباط داشته باشم. این از حیث این بود که مسئولان در هر سطحی بدانند باید با مردم ارتباط داشته باشند.

رئیس جمهور درباره چاره جویی برای رفع مشکلات سیستان و بلوچستان و خوزستان تاکید کرد: من نشستم با مدیران تا ببینم چه راهکاری می‌توان انجام داد و بی اطلاع از شرایط این استان‌ها نیستم. ما در خدمت وزرا در این سفرها بودیم. وزرا و مدیران استانی با هم نشستند و به راهکار رسیدند و اقدامات شروع می‌شود. مردم باید امیدوار شوند. یکسری راهکارها را پیدا کردیم و یکسری راهکارها در مرکز باید دنبال شود و زمان بر است. یقین داریم اینکار جواب می‌دهد. اینها زمینه‌ای است که می‌تواند ارتباط دولت را با مردم و نخبگان داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که دولت در شرایط بدی کشور را تحویل گرفت، خاطرنشان کرد: روحیه من گله گذاری نیست. همه شرایط را می‌دانند من با همه این مسائل به عنایت خداوند و مشارکت مردم به دولت امیدوارم و بدون تردید گشایش‌هایی هم انجام می‌شود. من نمی‌خواستم اول کار مردم را در مورد کالاهای اساسی نگران کنم و الان با اقداماتی که انجام شده است دیگر نگرانی برای کالای اساسی نداریم.

رئیسی گفت: مردم وضعیت تورم و گرانی را می‌دانند که این بر می‌گردد به تصمیماتی که از قبل گرفته شده و به تورم و رشد نقدینگی و… برمی‌گردد اما تیم اقتصادی دولت شبانه روز کار می‌کند تا آرامش به بازار برگردد. وزرا مشغول بکار شدند تا با کارهایی که انجام می شودگام هایی برداشته شود که به افزایش تولید و پایان دادن به رکود و کاهش تورم بینجامد.

رئیس جمهور در ادامه یادآور شد: ما یک ظرفیت معطل به طور مثال ۴۰ درصدی کارخانجات را داریم که به دلایل مختلفی این ظرفیت بیکار مانده است که در جهت فعال سازی این ظرفیت از کار افتاده افزایش تولید در دستور کارمان است. بنابراین از همینجا به تولید کنندگان میگویم تولید را افزایش دهید که زمینه برای افزایش صادرات دارد مهیا می‌شود.

رئیسی اظهار کرد: قوه عاقله که دارد اندیشه می‌کند از درون دولت و بیرون دولت هستند. معاون اول دولت مسئول هماهنگی تیم اقتصادی دولت هستند تا یک آهنگ مشخصی داشته باشد. تمامی بخش‌ها بدلیل جایگاه معاون اول با هماهنگی کار می‌کند.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: به ایرانیان خارج از کشور می‌گویم ایران امن و قابل پیش بینی مهیا شده و سواحل مکران آمادگی برای سرمایه گذاری دارد. اینجا زمینه برای سرمایه گذاری فراهم است. دستگاه‌های دولتی هم آماده دریافت سرمایه هستند.

وی درباره وضعیت افغانستان عنوان کرد: افغانستان با ظلم آمریکایی‌ها جراحت بزرگی برداشته است. امروز مجامع بین المللی اعلام می‌کنند بیش از ۳۰ هزار کودک افغانستانی دچار مجروحیت شده اند. امروز ۳ میلیون افغانستانی در ایران مهمان هستند که دچار آسیب شده‌اند. حضور آمریکایی‌ها موجب تضییع حقوق بسیاری از افغانستانی‌ها شده است.

رئیسی با بیان اینکه راهکار افغانستان این است که دولتی در این کشور حاکم شود که با رأی و اراده مردم افغانستان باشد، خاطرنشان کرد: ما از دولتی که برخاسته از مردم افغانستان باشد حمایت می‌کنیم. امنیت افغانستان امنیت ماست و اولویت ما ارتباط با همسایگان است.

رئیس جمهور با بیان اینکه در این مدت با بیش از ۵۰ مسئول کشورهای مختلف ارتباط و گفتگو داشته ام و این تعامل ادامه خواهد داشت، گفت: دولت‌های دیگر اجازه دهند مردم افغانستان برای خودشان تصمیم بگیرند.

وی همچنین درباره مذاکرات وین تاکید کرد: ما ابایی از مذاکره نداریم اما گفت‌وگو با فشار چه نوع گفت‌وگویی است؟ من قبلاً گفته ام گفت و گو و مذاکره در دستور کار دولت است اما در عین حال آنچه ما دنبال آن هستیم رفع تحریم‌هاست و ما از منافع ملت یک قدم عقب‌نشینی نخواهیم کرد. مذاکره، باید نتیجه‌محور باشد، نه «گفت‌وگو برای گفت‌وگو» و نه «مذاکره برای مذاکره».

آیت الله رئیسی در پاسخ به درخواست مجری برنامه برای گفتگوی ماهانه رئیسی و گزارش کار به مردم خاطرنشان کرد: من آمادگی دارم که انشالله مردم عزیز را در جریان اقدامات دولت قرار دهم و دوست دارم که مردم در جریان کار دولت قرار گیرد چرا که گزارش دادن به مردم به شکل نوبه‌ای را نه تنها یک وظیفه بلکه به عنوان یک افتخار برای خود می دانم. مردم عزیز حتماً بدانند که مشارکت آنها در مسائل کشور و همراهی آنها با دولت و اعتمادشان به دولت حتماً سرمایه ارزشمند برای دولت است و امیدوارم در آینده‌ای نزدیک نسبت به اقداماتی که دولت در دستور کار قرار داده، خبرهای خوبی را برای آنها داشته باشیم.

کد خبر 519578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.