۱۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۰
استاندار جدید اصفهان چه کسی است؟

پس از روی کارآمدن دولت سیزدهم و شروع روند تغییر مدیران، گمانه‌زنی‌ها در مورد استاندار جدید اصفهان نیز آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، استان پهناور اصفهان با توجه موقعیت استراتژیک خود همینطور فشار مشکلات و خصوصیت‌های حساس خود انتظار هوایی تازه در مدیریت کلان دارد؛ هوایی که با جاری شدن دائمی زاینده‌رود و حل مشکلات این استان جان می‌گیرد. این استان حساس در تمامی برهه‌های سرنوشت‌ساز و حوادث غیر مترقبه کشور همواره به عنوان خط‌شکن و کلیدی ظاهر شده و نقش مهمی را در همه مقاطع زمانی انقلاب اسلامی ایفا کرده است.

استان اصفهان همواره به دلیل موقعیت استراتژیک و ویژگی‌های منحصربه‌فردش در بسیاری از امور به عنوان استان معین چند استان کشور شناخته می‌شود و استانداری آن نیز همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در مراتب سیاسی و اهمیت اجرایی حتی با مدیریت برخی از وزارتخانه‌ها برابری می‌کند.

در سال‌های اخیر استان اصفهان با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم کرده و دو استاندار سابق آن یعنی محسن مهرعلیزاده و رسول زرگرپور اگر چه تلاش فراوانی برای رفع این معضلات کردند، اما توفیق چندانی حاصل نشد و ادامه این راه چند سالی است به عباس رضایی رسیده تا در کنار بزرگ‌ترین چالش اصفهان یعنی بی‌آبی و خشکی زاینده‌رود، با شیوع بیماری کرونا نیز دست و پنجه نرم کند.

به هر تقدیر بر روال گذشته، اکنون دوران مدیریت عباس رضایی در استانداری اصفهان رو به پایان بوده و با توجه به پیروزی رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری و با توجه به این موضوع که هر دولتی برای اجرای بهتر وعده‌ها نیاز به چینش نیروهای همسو و همفکر دارد احتمال تغییر استاندار را بیش از پیش تقویت کرده است البته اگرچه این موضوع عن‌قریب نیست و کابینه و تغییرات دولت هنوز به صورت کامل شکل نگرفته، ولی گمانه‌زنی‌ها نشان از مطرح‌شدن گزینه‌های جدیدی برای استانداری اصفهان دارد.

واضح است که با توجه به انتقادات فراوانی که به دولت روحانی برای همفکر و هم خط نبودن بسیاری از استانداران و فرمانداران در دولت یازدهم و دوازدهم مطرح شد، این نوید را می‌دهد که احتمالاً گزینه بعدی استانداری اصفهان هم خط دولت خواهد بود.

تاکنون گزینه‌های زیادی برای نشستن بر کرسی استانداری اصفهان مطرح شده است؛ محمد علی احمدی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی اصفهان، سید رضا مرتضوی رئیس ستاد انتخاباتی سید ابراهیم رئیسی در استان اصفهان، هوشنگ فلاحتیان معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت، حمیدرضا فولادگر نماینده چهار دوره اصفهان در مجلس شورای اسلامی، مهدی جمالی نژاد شهردار اسبق اصفهان و معاون عمرانی وزیر کشور، اسماعیل خانیان رئیس ستاد محسن رضایی در استان اصفهان، حبیب الله بهرامی مدیرعامل شرکت سیمان اصفهان، سید احمد عبودتیان مدیر عامل بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیا (عج) و مشاور عالی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و عباس مقتدایی نماینده فعلی اصفهان در مجلس از جمله گزینه‌های جدی و مطرح برای استانداری اصفهان هستند.

طی ماه‌های گذشته با قوت گرفتن خبر تغییر استاندار اصفهان، نمایندگان این استان نیز در مجلس شورای اسلامی جلساتی را برای بحث و بررسی گزینه‌های پیشنهادی برگزار کردند اند و شاخصه‌های استاندار جدید اصفهان را به صورت دقیق طبقه بندی کرده‌اند اما بارها تاکید کرده‌اند که هنوز وارد جزئیات و همچنین تعیین مصادیق برای انتخاب استاندار اصفهان نشده‌اند.

سمت استانداری اصفهان را هرکسی که به دست بگیرد قطعاً با چالش‌های فروانی از جمله خشکسالی، بی‌آبی زاینده‌رود، کاستی معیشت کشاورزان همچنین سایه شیوع بیماری کرونا بر مشاغل استان دست‌وپنجه نرم خواهد کرد و قطعاً باید فردی توانمند و کارآمد بر این کرسی بنشیند تا بتواند مشکلات را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشته و رضایت مردم اصفهان که همیشه در تمامی برهه‌ها پیش قدم دفاع از انقلاب و نظام بوده‌اند را به دست بیاورد.

چهار نفر به عنوان گزینه پیشنهادی استانداری به وزارت کشور معرفی می‌شوند

رحمت الله فیروزی پوربادی، نایب رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: مجمع نمایندگان استان امروز میزبان فرمانده سپاه صاحب‌الزمان (ع) بود که گزارشی در خصوص عملکرد سازمان بسیج سازندگی استان مطرح کرد.

به گفته وی، در ادامه نشست امروز مجمع، بررسی مسائل مربوط به مدیریت استان در دستور کار قرار گرفت و در این راستا نمایندگان استان، شاخصه‌های استاندار بعدی استان اصفهان را بررسی کردند.

به گفته نایب رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان، بر اساس شاخصه‌های مطرح شده، استاندار بعدی اصفهان باید شخصیتی متدین، انقلابی و ملی باشد.

فیروزی درادامه تاکید می‌کند که علی‌رغم اینکه تا امروز گمانه زنی‌های متعددی در خصوص استاندار جدید اصفهان مطرح شده، اما هنوز مجمع نمایندگان به مصادیق استاندار جدید ورود نکرده است.

وی خاطرنشان می‌کند: مجمع نمایندگان تصمیم دارد سه یا چهار نفر را به عنوان گزینه پیشنهادی استانداری اصفهان به وزارت کشور معرفی کند.

لارگانی با وزیر کشور در خصوص استاندار جدید مذاکره می‌کند

حجت الاسلام حسین میرزایی، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: دستور جلسه اخیر مجمع نمایندگان استان اصفهان در خصوص انتخاب استاندار جدید این استان بود و نمایندگان نیز نظرات خود را در این خصوص مطرح کردند.

به گفته وی، بر اساس جمع بندی جلسه مجمع نمایندگان قرار شد آقای موسوی لارگانی به عنوان رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان در خصوص استاندار جدید مذاکراتی را با وزیر کشور انجام دهند و نتیجه آن و تصمیمات نهایی پس از بحث و بررسی نتایج مذاکرات اخذ خواهد شد.

هنوز مصادیقی برای استانداری اصفهان مشخص نشده است

سید مسعود خاتمی، نماینده گلپایگان در مجلس شورای اسلامی معتقد است که استاندار جدید اصفهان باید بر تمام موضوعات استان به ویژه مسائل مربوط به زاینده‌رود اشراف کامل داشته باشد بر همین اساس به دلیل پهناور بودن استان اصفهان بهتر است استاندار آینده جامعیت و توان اداره یکی از استان‌های پهناور کشور را داشته باشد.

به گفته وی، ظاهراً رئیس جمهور برای انتخاب مسئولان استانی نظر موافقی نسبت به به‌کارگیری افراد بازنشسته ندارد بر همین اساس گزینه‌های پیشنهادی استاندار اصفهان باید از بین افراد شاغل معرفی شود.

به گفته نماینده گلپایگان در مجلس شورای اسلامی، تصمیم گیر اصلی انتخاب استاندار وزارت کشور است، اما سردار وحیدی تاکید کردند که نمایندگان مجلس باید به عنوان کارشناس اظهار نظر کنند در همین راستا نمایندگان می‌توانند گزینه‌هایی مورد نظر و مطلوب خود را برای جایگاه استانداری به وزارت کشور معرفی کنند.

خاتمی در ادامه تاکید می‌کند که هنوز مجمع نمایندگان استان به مصادیق گزینه‌های پیشنهاد استانداری اصفهان ورود نکرده و اسامی که این روزها به عنوان استاندار اصفهان مطرح می‌شود تنها در حد شایعه بوده و در حال حاضر چندین جریان سیاسی دلسوز استان فقط چهره‌های نزدیک به خود را اعلام می‌کنند در صورتی که وزیر کشور و نمایندگان استان اصفهان به مصداق استانداری این استان نرسیده‌اند.

استاندار جدید باید سوابق اجرایی داشته باشد

حسین محمد صالحی، نماینده فریدونشهر در مجلس شورای اسلامی هم به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در مجمع نمایندگان استان اصفهان تا کنون فقط کلیات انتخاب استاندار جدید بررسی شده و قرار است به هیچ عنوان روی مصادیق خاص صحبت نشود بر همین اساس اشخاصی که بعضاً به عنوان گزینه استاندار جدید مطرح می‌شوند در جلسه مجمع نمایندگان در مورد آنها صحبتی نشده و بسیاری از این افراد برای ما ناشناس هستند. به نظر می‌رسد برخی از این اشخاص برای مطرح شدن اذهان عمومی شایعاتی را در این خصوص مطرح می‌کنند.

به گفته وی، ویژگی‌های استاندار جدید در جلسه مجمع نمایندگان بررسی شد و نمایندگان استان نظرات خود را در این خصوص ارائه کردند. نهایتاً قرار شد طی گفت‌وگوهایی با وزیر کشور، پیشنهادات این وزارتخانه برای استانداری اصفهان با پیشنهادات مجمع نمایندگان جمع بندی شده و نهایتاً گزینه‌های مطلوب به وزارت کشور معرفی شوند.

به عقیده نماینده فریدونشهر در مجلس شورای اسلامی، استاندار اصفهان باید چهره‌ای ملی و تأثیرگذار باشد زیرا مدیریت این استان در سرنوشت چندین استان دیگر کشور نیز تأثیرگذار است همچنین لازم است استاندار سوابق اجرایی داشته باشد و نباید تنها به دلیل ارتباطات سیاسی در این پست قرار بگیرد.

کد خبر 519537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • کارشناس .... IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    0 0
    با سلام استاندار اصفهان حتما باید چهره ملی و از روحیه جهادی برخوردار باشد باشد .مشکلات اصفهان زیاد است .استانداری رامی طلبد که از تفویض اختیارات بدور باشد وخود را تافته جدا بافته از مردم نداند .مردم ما انتظار مردم سالاری دینی را دارند نه انحصار گرایی قدرت ......