انتشار فصلنامه ای با رویکرد «اخلاق دانش و حرفه‌های جدید»

سردبیر فصلنامه علمی ترویجی اخلاق وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، گفت: شماره ۶۲ فصلنامه علمی ترویجی اخلاق منتشر شده و در دسترس عموم علاقمندان قرار گرفته است.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین اصغر هادی اظهار کرد: گستردگی دانش بشر، پیچیدگی هرچه بیشتر تمدن‌ها و رشد روزافزون دانش‌های جدید بر هیچ آگاه صاحب خردی پوشیده نیست به‌گونه‌ای که امروزه کسی نمی‌تواند ادعا کند که در همه علوم و فنون روز تخصص دارد.

وی با بیان این که از آغاز زندگی بشر و شکل‌گیری تمدن‌ها و دانش‌های گوناگون، هیچ دانشی از اصول اخلاق بی‌نیاز نبوده است، افزود: اخلاق، هر دانشی را در مسیر درست دستیابی به اهداف جامعه، موجودات دیگر و طبیعت قرار داده و غایت خلقت انسان و قرب الهی را در فراروی آن مسیر ترسیم می‌کند و بدیهی است که دانش‌های جدید با این گوناگونی و ژرفا، مانند دانش‌های پیشین به دانش اخلاق نیازمند است.

عضو هیئت علمی پژوهشکده الهیات و خانواده دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، تصریح کرد: تعامل دانش اخلاق با دیگر علوم و فنون در گذشته و محدود بودن این علوم، موجب می‌شد عالم اخلاقی بتواند همه این علوم را با نگاه اخلاقی بنگرد و متخصصان علوم دیگر را در مسیر اخلاقی تخصص خود قرار دهد.

هادی افزود: امروزه به‌دلیل گستردگی دانش‌ها، دانشمند اخلاقی قادر نیست با نگاه اخلاقی خود به همه دانش‌های امروزی بپردازد، بلکه دانش اخلاق نیز باید در مواجهه با دیگر علوم، تخصصی شود و هر دانشمند اخلاقی تنها به بخشی از علوم هم‌جوار بپردازد؛ برای مثال، متخصص اخلاق پزشکی نمی‌تواند یا برایش بسیار دشوار است که در علوم دیگری مانند: اخلاق مدیریت، اخلاق سیاست‌مداران، اخلاق کسب‌وکار و اخلاق خانواده نیز تخصص داشته باشد.

وی اضافه کرد: در این شماره، مقالاتی را مطالعه می‌کنید که شماری از آن‌ها به اخلاق دانش و حرفه‌های جدید اشاره دارد؛ مانند: مقاله‌های «فرآیند شکل‌گیری رفتار غیراخلاقی در کسب‌وکار؛ مطالعه موردی بر مبنای نظریه داده‌بنیاد در بازار اصفهان»، «درآمدی بر مبانی رابطه حقوق و اخلاق در سنجه منطق فازی؛ تعامل یا تعارض»، «مؤلفه‌های اخلاق حرفه ای در معماری سنتی از منظر استادکار بهرام الیکی» و «راهکارهای ایجاد استحکام در خانواده از چشم‌انداز آموزه‌های اخلاقی- اسلامی و روان‌شناسی».

عضو هیئت علمی پژوهشکده الهیات و خانواده دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، در پایان گفت: در هریک از این مقاله‌ها، نویسندگان کوشیده‌اند نمایی تخصصی از اخلاق را فراروی فرهیختگان و مخاطبان فصلنامه اخلاق قرار دهند.

علاقمندان برای تهیه و مطالعه نسخه الکترونیک این شماره از فصلنامه می‌توانند به پایگاه اینترنتی فصلنامه به نشانی www.Aakhlagh.Morsalat.ir و پایگاه اینترنتی مرسلات به نشانی www.Morsalat.ir مراجعه کنند.

کد خبر 519486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.