چشم‌انداز فرهنگی همدان به کدام سو می‌رود؟

"شورای پنجم شهر همدان اقدامات خوبی در حوزه مباحث فرهنگی و اجتماعی انجام داد و در شورای ششم نیز سعی بر این است که این اقدامات با جدیت ادامه یابد."

به گزارش خبرنگار ایمنا، فرهنگ از مؤلفه‌های مهم و تأثیرگذار بر جوامع انسانی از جمله شهرها است و دستیابی به یک توسعه متوازن شهری بدون توجه به این مؤلفه امکانپذیر نخواهد بود. از آنجا که همدان شهری تاریخی و گردشگری است ضرورت دارد پیشرفت و توسعه این کلانشهر در قالب برنامه‌های فرهنگی نیز دیده شود.

شورای شهر همدان در چهار سال گذشته با در نظر داشتن این نیاز اقداماتی را در راستای اعتلای فرهنگی و اجتماعی شهر و شهروندان انجام داده و این مسیر در بعضی حوزه‌ها قابل ادامه دادن است. اکبر کاووسی امید، عضو شورای شهر همدان در دوره پنجم و ششم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا این اقدامات را تشریح کرده که متن آن را در ادامه می‌خوانید:

نقش شهرداری در ارتقای فرهنگ شهری تا چه اندازه پررنگ است؟

شهرهای ما باید به سمت مدیریت یکپارچه حرکت کند؛ قانون مدیریت یکپارچه حدود ۱۰ سالی است میان مجلس و دولت در حال رد و بدل شدن است و انتظار ما این است که مجلس انقلابی این نوع مدیریت را به ثمر برساند زیرا در صورت تحقق مدیریت یکپارچه امکان مدیریت هزینه‌های شهر و تمام دستگاه‌های خدمات‌رسان وجود دارد تا ما با کمترین هزینه شهر را مدیریت کنیم. نقطه ثقل در مدیریت یکپارچه، شهرداری است و مدیریت شهر در ابعاد مختلف در اختیار شهردار خواهد بود و در این راستا به ظرفیت‌سازی نیاز داریم.

در شهرداری‌های مختلف کشور، در کلانشهرها و مراکز استان‌ها جهت‌گیری‌های خوبی شده است و شهرداری‌ها از یک دستگاه خدمات‌رسان صرف به سمت ارائه دهنده خدمات اجتماعی و فرهنگی در حرکت هستند و در تلاشند به فرهنگ و مباحث اجتماعی به عنوان اولویت اول نگاه کنند.

اطلس و سند جامع فرهنگی همدان با چه هدفی تدوین شده است؟

در شورای پنجم تمامی سعی کردیم به این سمت و سو حرکت کنیم و مسائل اجتماعی و فرهنگی را در اولویت خود قرار دهیم اما آنچه که انتظار می‌رفت، اتفاق نیفتاد. من هر چهار سال شورای پنجم در کمیسیون فرهنگی بودم و سال آخر نیز مسئولیت آن را بر عهده داشتم و در کنار سایر اقدامات دو اتفاق مهم را در سال آخر شورای پنجم رقم زدیم.

تدوین اطلس فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و گردشگری از جمله اقدامات شورای پنجم بود که دو موضوع کلان سخت افزاری و فیزیکی و مباحث نرم افزاری مربوط به فرهنگ را مورد توجه قرار می‌دهد؛ در بخش سخت افزار این اطلس جایگاه‌های فرهنگی، ورزشی، درمانی، مذهبی، آموزشی و همه مساجد و مدارس را در پهنه جغرافیایی شهر همدان شناسایی کرده و اطلاعات مربوط به آن را در قالب لایه‌های جی آی اس مشخص و دسته بندی کردیم تا ظرفیت‌ها و بهره مندی‌ها مشخص شود. گام دوم مربوط به شناسایی نیروی انسانی بود تا فعالان فرهنگی را در ۷۲ محله شهر همدان شناسایی کنیم و مشخص شود هرکدام در کدام محله و در باب چه موضوعی در حال فعالیت هستند و در این خصوص در حال عقد قرارداد با قرارگاه خاتم‌الاوصیا(ص) هستیم.

پس از آن استانداردهای شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر مراکز فرهنگ سازی کلان کشور که در راستای فرهنگ سندسازی می‌کنند، کمبودها از منظر نرم افزاری (نیروی انسانی) و از منظر سخت افزاری (مکان‌ها و محلات شهری) مشخص می‌شود تا در نقاط مختلف شهر وجود داشته باشد و چنانچه سازمان فرهنگی اجتماعی شهر همدان همت لازم را داشته باشد ما تا آخر سال ۱۴۰۰ این اقدام را به نتیجه می‌رسانیم و در این صورت شهرداری همدان و ۲۷ دستگاهی که در بخش فرهنگ نقش آفرینی می‌کنند، ظرفیت‌ها در محلات مختلف شهر را خواهند دانست و می‌دانند چه ظرفیت سازی‌هایی باید اتفاق بیفتد تا مشخص شود طی ۱۰ سال آینده در سند راهبردی شهرداری همدان باید به چه جایگاه فرهنگی برسیم.

در سال آخر شورای پنجم، تدوین سند جامع فرهنگی را در دستور کار قرار دادیم تا با استفاده از ظرفیت شورای فرهنگ عمومی که شامل رئیس شورا، نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهر همدان است، این سند را تدوین کنیم. در این سند مشخص می‌شود که هر دستگاهی برای رسیدن به اهداف والایی که در اطلس فرهنگی به صورت یک ساله مشخص شده است، باید چه نقش آفرینی داشته باشد. این سند با هماهنگی شورای فرهنگی و با هدایت‌های آیت الله شعبانی امام جمعه شهر همدان، در حال تدوین است تا با مصوبه‌ای که شورای فرهنگ عمومی خواهد داد، وظایف هر دستگاهی برای حل مسائل فرهنگی مشخص شود. این دو اتفاق مهم در سال آخر شورای پنجم رقم خورد و انتظار من این است که شورای ششم این دو موضوع را پیگیری کند.

سایر اقدامات شورای شهر همدان در حوزه فرهنگی و اجتماعی چه بوده است؟

شورای پنجم همدان اقدامات بسیار خوبی در حوزه فرهنگ انجام داده که از آن جمله می‌توان به «طرح شهروندان برگزیده» اشاره کرد که شورای پنجم پس از سال‌ها دوباره آن را احیا کرد و در شورای ششم پس از بازنگری که در اساسنامه و شیوه‌نامه برگزاری رویداد شهروندان برگزیده خواهیم داشت، برگزاری این رویداد را با قوت ادامه خواهیم داد. قصد ما اگر اعضای شورای شهر بپذیرند این است که از پایین‌ترین سطح تقسیماتی یک شهر یعنی از کوچه تا سطح محله، ناحیه و منطقه، شهروند برگزیده داشته باشیم و آنها را به عنوان الگو معرفی کنیم تا ما را در راستای ارتقای سطح فرهنگ شهروندی کمک کند.

طرح همیاران محلات نیز که در شهر همدان پیاده سازی شد، الگویی برای سایر کلانشهرها بود و بسیاری از سازمان‌های فرهنگی شهرداری‌های کشور از این طرح استفاده کردند و لازم است که همه دستگاه‌ها در اجرای این طرح کمک کنند زیرا شهرداری به تنهایی نمی‌تواند آن را به سرانجام برساند.

راه اندازی مرکز جامع آموزش شهروندی که به همت اعضای شورای پنجم انجام شد تا شهروندان از محلات مختلف شهر، با اولویت دانش آموزان در پایه‌های تحصیلی مختلف، اردوهای یک روزه مستمر داشته باشند و در این راستا پارک همجوار این مرکز نیز برای انجام اقدامات میدانی در اختیار قرار گرفته است.

بودجه فرهنگی شهر همدان چند درصد از کل بودجه را شامل می‌شود؟

ما در شهرداری همدان قبلاً معاونت فرهنگی داشتیم اما در دوره چهارم شورا معاونت فرهنگی حذف شده و به سازمان فرهنگی، اجتماعی و گردشگری تبدیل شد که اتفاق خوبی نبود و جایگاه فرهنگ را در ساختار شهرداری همدان تقلیل داد. زمانی که معاونت حذف شده و به سازمان تبدیل می‌شود باید بتواند به طور مستقل درآمدزایی داشته باشد و نظام درآمد و هزینه باید توسط رئیس سازمان مدیریت شود چرا که فرهنگ عنصر و سرمایه‌ای است که از تحمیل سایر هزینه‌ها جلوگیری می‌کند.

شورای ششم پیگیر خواهد بود تا سازمان فرهنگی را به معاونت فرهنگی تبدیل کند؛ طی دو سال اخیر که ما با شیوع کرونا مواجه بودیم، درآمدهای سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری همدان که منبع آن از زیرساخت‌های ورزشی بود، به صفر رسید و شهردار سابق همدان، در طول این دو سال کمبودهای سازمان فرهنگی را با افزایش ماده ۱۶ تا حد زیادی جبران کرد.

شورای پنجم تلاش کرد سهم بودجه سازمان فرهنگی را افزایش دهد اما از آنجایی که ساختار سازمانی بود، نتوانستیم اقدامات بیشتری انجام دهیم. سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰ میلیارد تومان از یک‌هزار و ۶۸۵ میلیارد تومان به بحث فرهنگ و مباحث اجتماعی، ورزشی و گردشگری تعلق گرفت که سهم آن از بودجه بسیار اندک است و نیمی از این بودجه نیز هزینه‌های جاری سازمان و دستمزد کارکنان این سازمان است.

سعی ما بر این است تا در شورای ششم ارقام را به نحوی تعریف کنیم که قابل بیان باشد اما مشکل ما ساختار است که باید اصلاح شود و نیاز است سازمان فرهنگی همانند گذشته به معاونت فرهنگی تغییر ساختار دهد. در شورای ششم ادامه ارزیابی فرهنگی اجتماعی پروژه‌های شهرداری و سرمایه گذاری را که ابتکار شورای پنجم و خانم سلماسی در دوره پنجم بود را ادامه داده و کار را به صورت جامع در بحث فرهنگ، به پیش خواهیم برد.

کد خبر 519386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.