هزینه تمام شده تولید میوه باید کاهش یابد

استاندار اردبیل گفت: هزینه تمام شده تولید محصولات سردرختی در سطح ملی و استانی باید پایین بیاید تا میوه به قیمت مناسب به دست مردم برسد.

به گزارش ایمنا، اکبر بهنام‌جو عصر امروز (جمعه) در نشست با معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی، اظهار کرد: ما باید به کشت فراسرزمینی در کشور آذربایجان با برنامه‌ریزی مناسب اقدام کنیم تا بازارهای منطقه‌ای را در دست خود نگه داریم.

وی ضرورت حمایت وزارت جهاد کشاورزی از تولید محصولات باغی را با رویکرد خرید داخلی و صادرات‌محور یادآور شد و تصریح کرد: اگر مردم امروز خرید کمتری را نسبت به گذشته در محصولات سردرختی دارند، به دلیل شرایط کرونا و همچنین قیمت بالای میوه است که بهتر است با راهکارهای مناسب به حل این مشکل کمک کنیم.

استاندار اردبیل افزایش هزینه‌های تمام شده برای باغداران را زمینه بالا بردن نرخ میوه در بازار اعلام کرد و گفت: باید هزینه تمام شده تولید محصولات سردرختی پایین بیاید تا در کنار آن مصرف‌کننده نیز به قیمت مناسب میوه و محصولات سردرختی را تأمین کند.

بهنام‌جو به طرح‌های زیربنایی در استان برای کمک به بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: اجرای پایاب سد گیوی با سرمایه‌گذاری بیش از ۲۰۰ میلیارد تومانی بانک کشاورزی قطعاً افزایش تولید برای زارعین و باغداران منطقه کوثر و خلخال را فراهم می‌آورد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در کنار این امر توسعه کشت و فرآوری گیاهان دارویی جز رویکردهای اصلی جهاد کشاورزی استان اردبیل است تا زنجیره کاملی از کشت، تولید و فرآوری محصولات با ارزش افزوده را فراهم کند.

بهنام‌جو ترغیب و تشویق کشاورزان به کشت گیاهان دارویی را با توجه به راه‌اندازی کارخانه داروسازی در شهرک صنعتی شماره دو یادآور شد و اضافه کرد: ما تلاشمان بر این است تا با خرید تضمینی این محصولات به کشاورزان اطمینان خاطر دهیم تا تولید را در این بخش تقویت کنند.

وی به توسعه صنایع تبدیلی در استان اشاره کرد و ادامه داد: جهش خوبی را در سال‌های اخیر در این بخش شاهد هستیم به طوری که ظرفیت صنایع تبدیلی استان از ۴۵۰ هزار تن به بیش از دو میلیون تن رسیده که همچنان سرمایه‌گذارانی در این بخش فعالیت می‌کنند.

بهنام‌جو به توسعه سردخانه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: ظرفیت سردخانه‌های استان تا ۲۵۰ هزار تن افزایش یافته در حالی که در سال‌های گذشته این ظرفیت کمتر از ۷۰ هزار تن بوده اما در چهار سال اخیر با سرمایه‌گذاری انجام شده توان توسعه سردخانه‌ها برای نگهداری محصولات باغی و همچنین سیب‌زمینی افزایش یافته است.

وی اظهار کرد: باید وزارت جهاد کشاورزی بخش صادرات را نیز فعال کند تا با راه‌اندازی رایزنی‌های اقتصادی در کشورهای مختلف به صورت ویژه با کشورهای همسایه ارتباط نزدیکی برقرار کند تا امکان صادرات محصولات سردرختی به ویژه سیب درختی از استان اردبیل فراهم آید.

استاندار اردبیل به طرح خوب سرشاخه گردو و همچنین توسعه گلخانه‌ها در استان با پرداخت تسهیلات مناسب از سوی بانک کشاورزی اشاره کرد و افزود: در همه این طرح‌ها هدف‌گذاری اصلی توجه به افزایش درآمد کشاورزان و بهره‌برداران بوده است.

منبع: مهر

کد خبر 519270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.