۱۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۰
ماجرای عجیب " خون خورده "

بعد از ساخته شدن سریال "زخم کاری" بر اساس رمانی با عنوان "بیست زخم کاری "،بار دیگر رابطه میان سینما و ادبیات و اقتباس از آثار ادبی در سینما بر سر زبان ها افتاد. شاید بتوان سریال "دایی جان ناپلئون"، ساخته ماندگار ناصر تقوایی را تنها نمونه موفق اقتباس ادبی دانست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هفته گذشته خبری مبنی بر ساخت سریالی بر اساس رمان "خون خورده " نوشته مهدی یزدانی خرم منتشر شد. در این خبر آمده بود: "پیش تولید سریال خون خورده به تازگی شروع شده است. فیلمنامه سریال خون خورده توسط مهدی یزدانی خرم، طلا معتضدی و کریم نیکو نظر نوشته شده است. کارگردانی این سریال به عهده مهدی جعفری است و تهیه کنندگی آن را علی سرتیپی بر عهده دارد. "

درباره خون خورده و مهدی یزدانی خرم

خون خورده، چهارمین رمان مهدی یزدانی خرم و قصه پنج برادر است در سال‌های دهه شصت ایران. از تهران تا اصفهان، از بیروت تا آبادان و از مشهد تا کلیسایی کوچک در محله نارمک که دو روح بر صلیب لقش نشسته‌اند. قصه برادران سوخته، برادرانی که گم شده‌اند...

خون خورده، قصه پنج برادر را روایت می‌کند که در شهرهای تهران، آبادان، مشهد و بیروت زندگی می‌کنند. قصه متلاشی شدن برادران سوخته‌ای که سرنوشتی عجیب و غریب برایشان رقم می‌خورد و جسم هر کدام روایتی تلخ را پشت سر می‌گذارد. قصه ارواح و انسان‌هایی که پیرامون زندگی چند برادر پرسه می‌زنند. بستر زمانی این روایت در دهه ۶۰ اتفاق می‌افتد. این رمان با استقبال کم نظیری رو به رو شد و تاکنون ۱۸ بار توسط نشر چشمه به چاپ رسیده است.

مهدی یزدانی خرم متولد سال ۱۳۵۸ و فارغ‌التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران است. او از اواسط دهه ۷۰، در صفحات ادبی مطبوعات ایران مقالات، گفتگوها و یادداشت‌هایی را منتشر می‌کرد، اما عمده شهرتش در این حوزه به نقدهای ادبی‌اش باز می‌گردد. اعتماد، شرق، همشهری، هم میهن، کارگزاران، صدا، ایران دخت و آسمان، از جمله نشریاتی است که یزدانی خرم با آنها همکاری داشته و برایشان قلم می‌زد. این نویسنده هم اکنون در نشر چشمه، مسئولیت انتخاب داستان‌های ایرانی برای چاپ را بر عهده دارد و مشاور بخش ادبیات ایران این انتشارات به شمار می‌رود. او همچنین داوری دهمین دوره جایزه نویسندگان و منتقدان مطبوعات را بر عهده داشته است.

"به گزارش اداره هواشناسی: این خورشید لعنتی" اولین رمان یزدانی خرم است که در سال ۸۴ توسط نشر ققنوس منتشر شد و جایزه ادبی واو در سال ۱۳۸۵ را به دست آورد. دومین کتاب این نویسنده، "من منچستر یونایتد را دوست دارم" نام دارد که در سال ۹۱، نشر گیسا آن را روانه بازار کتاب ایران کرد. این کتاب، جایزه بهترین رمان سال‌های ۹۱ و ۹۲ از جایزه ادبی بوشهر و بهترین رمان سال ۹۱ کتاب سال هفت اقلیم را از آن خود کرد. این کتاب اولین جلد از سه گانه‌ای است که دو جلد بعدی آن با نام‌های " سرخ سپید " و " خون خورده " در سال‌های بعد منتشر شد. در حال حاضر انتشارات چشمه، امتیاز آثار یزدانی خرم را خریده و کارهای او را تجدید چاپ می‌کند.

مهدی جعفری کیست؟

طبق اخبار منتشر شده، سریال خون خورده قرار است توسط مهدی جعفری کارگردانی شود، فیلمسازی که ساخت دو فیلم موفق ۲۳ نفر و یدو را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد. جعفری که بیش‌تر به عنوان فیلمبردار در سینمای ایران شناخته می‌شود، فارغ‌التحصیل کارگردانی سینما از دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر تهران است. او از سال ۱۳۷۳، ساخت فیلم‌های کوتاه داستانی را آغاز کرد و همچنین کارگردانی چندین مستند کوتاه و بلند نیز از دیگر فعالیت‌های حرفه‌ای این سینماگر است.

جعفری از سال ۱۳۸۳ به عنوان مدیر فیلمبرداری در سینمای ایران مشغول به کار شد. آثاری همچون اتوبوس شب، بی خداحافظی، به خاطر پونه، دهلیز، مردن به وقت شهریور، خط ویژه، عصر یخبندان، بارکد، خشکسالی و دروغ، خجالت نکش، به وقت شام و آبادان یازده ۶۰ در طول این سال‌ها جلوی دوربین او رفتند.

ماجرای عجیب " خون خورده "

اگرچه جعفری کارگردانی را برای نخستین بار با فیلم تلویزیونی نقش و نقاش در سال ۱۳۸۷ تجربه کرد، اما با ساخت فیلم سینمایی ۲۳ نفر به عنوان کارگردانی مهم و صاحب سبک شناخته شد. این فیلم سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر و پروانه زرین بهترین فیلمنامه و بهترین فیلم را از بخش ملی و جایزه بهترین کارگردانی از بخش بین‌الملل سی و دومین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان را از آن خود کرد.

او در سال ۱۳۹۹، فیلم سینمایی یدو را کارگردانی کرد که توانست سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی از سی و نهمین جشنواره فیلم فجر را به دست آورد.

خون خورده، نخستین تجربه جعفری در ساخت سریال به شمار می‌رود که با توجه به فضای دوران جنگ حاکم بر قصه و تجربه‌ای که این کارگردان در ساخت آثار جنگی دارد، به نظر می‌رسد انتخاب مناسبی برای ساخت این اثر باشد.

ماجرا چگونه پیچیده شد؟

اما این همه ماجرا درباره ساخت سریال خون خورده نیست، داستان وقتی کامل می‌شود که بدانید نزدیک به دو سال پیش، خبری مبنی بر ساخت سریال خون خورده توسط علی سرابی منتشر شد. در این خبر آمده بود: "علی سرابی، رمان مهدی یزدانی خرم را به تهیه کنندگی علی سرتیپی، تبدیل به سریال نمایش خانگی می‌کند. حق ساخت این رمان از نشر چشمه خریداری شده و نوشتن فیلمنامه آن توسط تیمی به سرپرستی یزدانی خرم از هفته‌ی آینده آغاز می‌شود. بنا بر توضیح تهیه کننده، کار تولید اثر نیز از نیمه سال ۱۳۹۹ آغاز می‌شود. علی سرابی، کارگردان و بازیگر نام آشنای تئاتر ایران در سال‌های گذشته، در اولین تجربه‌ی تصویری‌اش این پروژه بزرگ را کارگردانی خواهد کرد. "

ماجرای عجیب " خون خورده "

این خبر را سرابی نیز در قالب یک پست در اینستاگرام خود منتشر کرد. اما اکنون که بدون هیچ توضیحی از سوی تهیه کننده، کارگردان این مجموعه تغییر کرده است، بار دیگر سرابی با اشاره به پست مذکور در صفحه خود در اینستاگرام نوشت: "بیست و چهار ساعت دیگر این پست را پاک خواهم کرد. پستی که هجده ماه قبل به اصرار آقایان علی سرتیپی و محمدرضا تخت کشیان کار شد. پروژه‌ای که ده ماه، تمام وقت و انرژی و خلاقیتم را برایش گذاشتم. آیا سینما، حرفه‌ای آغشته به راستگویی و درستکاری است؟ "

حال باید منتظر ماند و دید آیا ادعای سرابی، واکنشی را از سوی تهیه کنندگان این سریال به دنبال خواهد داشت یا با چشم پوشی از آن خون خورده را به کارگردانی مهدی جعفری کلید خواهند زد.

کد خبر 519253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.