هوشمندسازی شهر فرآیندی همه جانبه است

یک دکترای شهرسازی گفت: وجود تعدادی از فناوری‌ها و زیرساخت‌ها تنها برای هوشمندسازی شهر کافی نیست زیرا یک شهر باید در تمام جوانب هوشمند باشد و در این راستا نیاز است ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و محیط زیستی شهر و وجود نیروی متخصص نیز مدنظر قرار بگیرد.

امیرحسین شبانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: از جمله نتایج پیشرفت فناوری و ورود تکنولوژی توسعه شهرها و افزایش جمعیت آنها بوده است به نحوی که امروزه سیستم‌های شهری از جمله پیچیده‌ترین سیستم‌های انسانی است و مدیریت این سیستم نیازمند به‌کارگیری روش‌های نوآورانه و خلاقانه است.

وی افزود: لذا کنترل، نظارت و اداره شهرها با استفاده از روش‌های سنتی امکان پذیر نیست و حتماً نیاز است نرم افزارها و امکانات جدیدی برای مدیریت بهینه و به صرفه شهرها در نظر گرفته‌ شود.

این دکترای شهرسازی خاطرنشان کرد: در شهرهای هوشمند معمولاً اطلاعات حوزه‌های مختلف به صورت آنلاین و به صورت سیستمی در اختیار مدیران بخش‌های مختلف است تا آنان با تحلیل این اطلاعات به نتایج کاربردی دست یافته و از این اطلاعات برای حل مشکلات شهری و مدیریت صحیح مسائل شهر استفاده کنند.

شبانی اضافه کرد: هوشمندسازی امروزه از رویکردهای مطرح مدیریت شهری است اما همانند هر رویکرد دیگری به منظور مدیریت صحیح و افزایش کیفیت محیط شهری لازم است درک درستی از مسئله وجود داشته باشد و همه جوانب در فرآیند هوشمندسازی شهرها مدنظر قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: طی فرآیند هوشمند کردن شهر، برنامه ریزان و مدیران باید سیستم‌ها و نظام‌هایی را طراحی و مدیریت کنند که با ویژگی‌های آن شهر و جامعه شهری مطابقت داشته باشد و بدین منظور نیاز است حتماً خصلت‌های انسانی و ظرفیت‌های ساختاری مدنظر قرار بگیرد و بسترهای مورد نیاز هوشمندسازی به تدریج فراهم شود.

این دکترای شهرسازی تاکید کرد: یک مدیر شهر باید درک درستی از هوشمندسازی داشته باشد و مسئولیت خود را در این راستا به خوبی انجام دهد به علاوه آگاهی رساندن به شهروندان نیز بسیار مهم است تا آن‌ها از فواید هوشمند کردن ساختارها اطلاع یافته و همکاری و مشارکت بهتری با مدیریت شهری داشته باشند.

شبانی گفت: وجود داشتن یا نداشتن تعدادی از فناوری‌ها و زیرساخت‌ها تنها برای هوشمندسازی شهر کافی نیست زیرا یک شهر باید در تمام جوانب هوشمند باشد و در این راستا نیاز است الزامات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و محیط زیست و وجود نیروی متخصص مدنظر قرار بگیرد.

کد خبر 518990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.