آیا اثر بخشی واکسن مدرنا نسبت به فایزر و بیونتک بیشتر است؟

پژوهشگران بلژیکی دریافته‌اند که واکسن کرونای از نوع mRNA شرکت مدرنا نسبت به واکسن مشابه شرکت‌های فایزر و بیونتک باعث ایجاد میزان‌های بالاتر آنتی‌بادی‌های بر ضد کروناویروس می‌شود.

به گزارش ایمنا، پژوهشگران می‌گویند معلوم نیست که این تفاوت در میزان آنتی‌بادی ها چه تفاوتی در اثربخشی این واکسن‌ها در دنیای واقعی ایجاد کند. در این بررسی، در ۶۸۸ نفر از کارکنان مراقبت بهداشتی که واکسن مدرنا دریافت کرده بودند، مدت کوتاهی پس از دریافت دوز دوم واکسن میزان‌های آنتی‌بادی بدون توجه به سن تقریباً دو برابر میزان آنتی‌بادی ایجاد شده در ۹۵۹ نفر بود که دو دوز واکسن فایزر دریافت کرده بودند.

این تفاوت حتی پس از آنکه عوامل خطرساز فردی برای کرونا در نظر گرفته شدند و بدون توجه به اینکه افراد شرکت‌کننده قبلاً دچار عفونت کرونا شده بودند یا نه، به قوت خود باقی بود.

این پژوهشگران در یک مرکز پزشکی در بلژیک نتایج کارشان را در ژورنال جاما منتشر کرده‌اند. آنتی‌بادی‌ها فقط یک جز دفاع‌های دستگاه ایمنی است و این بررسی نمی‌تواند تعیین کند یک واکسن در پیشگیری از عفونت یا بیماری در مؤثرتر است یا نه یا در کدام واکسن آنتی‌بادی‌های القا شده برای مدت طولانی‌تری در خون باقی می‌ماند؟ این پژوهشگران می‌گویند پاسخ به این پرسش‌ها و پرسش‌های دیگر نیاز به پژوهش بیشتر دارند.

منبع: همشهری آنلاین
کد خبر 518945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.