کیهان شاهد "بیشترین ارتفاع عطارد" در آسمان عصر است

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: سیاره عطارد امروز _پنجشنبه ۱۱ شهریورماه _ در بیشترین ارتفاع خود در آسمان عصر قرار خواهد گرفت.

فاطمه فخرایی فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سیاره عطارد در عصر امروز _پنجشنبه ۱۱ شهریورماه_ به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد، قدر این سیاره ۰.۱ خواهد بود. از مختصات رصدخانه لارستان، این پدیده به راحتی قابل مشاهده نخواهد بود زیرا سیاره عطارد هنگام غروب آفتاب فقط به ارتفاع ۱۳ درجه‌ای بالای افق می‌رسد.

وی افزود: رصد سیاره عطارد در روزهای قبل از رسیدن به اوج در آسمان آسان‌تر است زیرا پس از آن به فاز یک چهارم آخر خود می‌رسد و البته پیدا کردن این سیاره در شرایطی که هلال بسیار باریکی باشد دشوار است. مدار عطارد نسبت به مدار زمین به خورشید نزدیک‌تر است بدین معنا که همیشه در نزدیکی خورشید به نظر می‌رسد و در بیشتر مواقع در تابش خورشید غیرقابل رصد می‌شود. پنجشنبه شب این سیاره در صورت فلکی سنبله ساعت ۲۰:۱۸ حدوداً یک ساعت بعد از خورشید غروب می‌کند و نزدیک ۷۰ درصد روشنایی دارد.

وی اضافه کرد: سیاره عطارد هر بار که به بیشترین جدایی از خورشید می‌رسد یعنی در فازهای اول و چهارم به خوبی رصد می‌شود. این پدیده‌ها تقریباً هر سه یا چهار ماه یک بار تکرار می‌شود و به صورت متناوب در آسمان صبح و عصر پدیدار می‌شود. زمانی که سیاره عطارد در شرق خورشید قرار دارد مدت کوتاهی پس از خورشید طلوع و غروب می‌کند و در اولین ساعات عصر قابل مشاهده است اما زمانی که در غرب خورشید قرار دارد مدت کوتاهی قبل از خورشید طلوع و غروب می‌کند و اندکی قبل از خورشید در آسمان صبحگاهی قابل مشاهده است.

کد خبر 518707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.