گزارش روزهای بحرانی بهشت زهرا در نیم قرن اخیر

دو سازمان بهشت زهرا و مدیریت بحران امروز در صحن شورای شهر گزارش عملکرد ارائه کردند. به گفته مدیرعامل بهشت زهرا در سال‌های کرونایی این سازمان بحرانی‌ترین روزها را در نیم قرن گذشته سپری کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سعید خال، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) درجلسه امروز (سه شنبه) شورای شهر تهران با اشاره به شیوع بیماری کرونا، گفت: از ابتدای اسفند سال ۹۸ سازمان بهشت زهرا (س) درگیر بحرانی بی سابقه و غیرقابل تصوری شد که در طول ۵۰ سال گذشته نظیر این بحران را تجربه نکرده بود. این بحران چند ویژگی داشت. اول اینکه بی سابقه ترین بحرانی بود که بهشت زهرا (س) تا کنون تجربه کرده بود. دوم به لحاظ عدد و رقم غیرقابل تصور بود. ما در طول سال‌های دفاع مقدس، سیل تهران، زلزله‌های بم، رودبار و منجیل هیچگاه این عدد و رقم را نداشتیم.

وی گفت: ما در پیک پنجم کرونا برخی روزها فوتی‌های شهر تهران به عدد ۴۰۰ رسید که نیمی از آن فقط مربوط به کرونا بود. نکته بعدی طول مدت بحران بود. سخت‌ترین بحران بهشت زهرا (س) زلزله بم بود ۸ روزه جمع شد ولی این بحران ۱۹ ماه ادامه داشته و آخر این بحران نیز معلوم نیست. قبل از بحران کرونا بهشت زهرا (س) بحران H۱N۱ اما با عدد متوفای قلیل را تجربه کرده بود.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) ادامه داد: در گذشته قبول یک و دو طبقه داشتیم. با مصوبه شورای شهر تهران قبول سه طبقه نیز ایجاد شد. همچنین قبوری که بعد از ۳۰ سال قابل بازیابی دارد. این قبور به بستگان درجه یک متوفی داده می‌شود. این موضوع باعث شده که ظرفیتی بر ظرفیت‌های بهشت زهرا (س) افزوده شود و حدود تا سال ۷۰ قابلیت استفاده این قبور وجود دارد آن هم با قیمتی که همه اقشار از پس آن بر می‌آید. این موضوع نیز موجب رضایت خاطر شهروندان شده است.

سید محمد آقامیری از خدمات رسانی پرسنل بهشت زهرا در زمان پاندمی کرونا تشکر کرد و گفت: از مدیرعامل بهشت زهرا که یک کار جهادی و ایثارگرانه انجام می‌دهند تشکر می‌کنم. کار اینها بسیار ارزشمند است و بدون هیچ چشم داشتی پای کار هستند و زحمت کشیدند و از مدیر عامل و پرسنل بهشت زهرا، گروه‌های جهادی روحانیت و بسیج که در این مدت پای کار هستند تشکر می‌کنم.

سپس حبیب کاشانی، ضمن تشکر از اقدامات جهادی بهشت زهرا در دوران پاندمی کرونا گفت: ظرفیت بهشت زهرا رو به پایان است و ممکن است باعث نگرانی شود، توضیح دهید که چه تدابیری برای توسعه بهشت زهرا اندیشه شده است.
علیرضا نادعلی نیز در واکنش به ویدئو ارائه شده در صحن گفت: ارجاع دادن به رفرنس و مرجع و مأخذی فاسد مانند بی بی سی کار اشتباهی است و در حضور همکاران ما استدعا دارم از رسانه‌های فاسد به عنوان مرجع خبری استفاده نکنید و متناسب با سیاست‌های رسمی کشور از منابع استفاده کنید.

جعفر بندی شربیانی نیز پس از استماع گزارش خال گفت: ظرفیت بهشت زهرا در حال پر شدن است و باید فکری به این موضوع کرد و نباید اصرار کنیم تنها راه حل گسترش بهشت زهرا باشد.

پرویز سروری نیز با طرح سوالی گفت: با توجه به اینکه ۵۰ سال از قدمت بهشت زهرا می‌گذرد آیا برنامه‌ای برای استفاده مجدد از قبوری که ۳۰ سال از دفن در آن می‌گذرد دارید؟

میثم مظفر پیشنهاد ایجاد آرامستان های محل را مطرح کرد و گفت: امکان خوبی را ایجاد کنیم که بازماندگان بتوانند. در طول هفته در محلات بر سر مزار متوفیان خود حاضر شوند. پیشنهاد می‌کنم به عنوان یکی رویکرد تحولی کار نو و جدی انجام دهیم تا بتوانیم آرامستان های کوچک منطقه‌ای و محلی را با رعایت استانداردهایی که خللی در زیست شهری ایجاد نمی‌کند به وجود آوریم.

سوده نجفی نیز با اشاره به بازدید خود از بهشت زهرا گفت: بانوان تطهیرگر پس از شست و شوی اموات، چند نفری متوفی را بلند می‌کنند و متوجه شدم که چند نفر از آنها که سنی کمتر از ۳۰ سال هم دارند، جراحی دیسک کمر انجام دادند و باید راهکار علمی برای این مسأله وجود داشته باشد تا به این عارضه‌ها دچار نشوند.

در ادامه این جلسه رضا کرمی محمدی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، به ارائه گزارش عملکرد از این سازمان پرداخت.

وی در ابتدای این جلسه گفت: شهر تهران دارای مخاطرات طبیعی بسیاری مانند زلزله، فرو نشست، سیل و… است. میزان خطر این بلایا به گونه‌ای است که از نظر سازمان مدیریت بحران، دیگر ساختمان پلاسکو، بحران خوانده نمی‌شود بلکه فقط حادثه است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در خصوص بودجه سازمان مدیریت بحران بیان کرد: ارزش بودجه سازمان مدیریت بحران از سال ۸۸ تا ۹۳ مناسب بود که در حال حاضر بودجه قبلی به یک پنجم رسیده است.
کرمی محمدی عنوان کرد: مدیریت بحران باید بر مبنای تحلیل داده‌ها باشد، تا پیش بینی و هشدارها پیش از وقوع مخاطرات داده شود.

کرمی محمدی با اشاره به تجهیزات سازمان مدیریت بحران ذکر کرد: تجهیزات بسیاری نظیر، باران سنج، سد سنج و … برای سازمان مدیریت بحران خریداری شده است. مخاطراتی که در شهر تهران با آن مواجه هستیم نیاز به رصد دارد، که این رصد با استفاده از سامانه‌هایی نظیر هشدار سریع زلزله، تخمین خسارت و… است.

وی افزود: تجهیزات زیرساختی دیگری مانند دکل‌های خود ایستا، شش کواد کوپتر خریداری شد. همچنین تابلوهای هشدار هواشناسی جهت جلوگیری از بروز حوادث در مبادی کوهستانی نصب شد. تابلوهای راهنمایی اضطراری در شهر معرفی شد. دستگاه تولید ماسک بهداشتی خریداری و تجهیز شد، که این دستگاه برای بحران‌هایی مانند زلزله که می‌تواند موجب اپیدمی شود، قطعاً به کار خواهد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به تغییر ساختار تشکیلاتی سازمان مدیریت بحران عنوان کرد: بخش پایش و رصد به سازمان اضافه شده که حائز اهمیت است و به زودی چارت جدید ابلاغ خواهد شد.

وی در خصوص پایگاه‌های مدیریت بحران گفت: ۱۰۳ پایگاه بحران ساخته شده که در اختیار شهرداری تهران است. همچنین ۸ پایگاه دیگر در حال آماده سازی است که در صورت تزریق بودجه به بهره برداری خواهد رسید.

کرمی محمدی با اشاره به انجام مطالعات توسط دانشگاه صنعتی شریف درباره مخاطرات شهر تهران توضیح داد: مدل سازی ریسک لحظه‌ای ساختمان‌ها از مطالعات و بررسی‌های این دانشگاه است.

وی ادامه داد: دانشگاه تربیت مدرس نیز مطالعات خوبی در حوزه بحران و مقاوم سازی در شهر داشته که این مطالعات و بررسی‌ها نشان می‌دهد در هر کدام از مناطق زلزله‌ای که مورد انتظار است اتفاق می‌افتد.

به گفته رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران؛ پس از وقوع زلزله حدود ۶۰ درصد سازه‌ها در همه مناطق دچار آسیب می‌شوند که اگر مقاوم سازی انجام شود این آمار به ۲۰ درصد خواهد رسید.

کرمی محمدی درباره تلفات و مصدومیت‌های پس از زلزله در مناطق تهران اینگونه گفت: مناطق یک تا پنج با توجه به ساخت و ساز، بلند مرتبه سازی و گسل‌ها تلفات بیشتری خواهند داشت.

وی گفت: سامانه پایش و پیش بینی زلزله و سامانه مانیتورینگ ایستگاه‌های بادسنج در این دوره ایجاد شد که با استفاده از داده‌های این سامانه‌ها می‌توان از بحران‌ها جلوگیری کرد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از اقدامات سازمان مدیریت بحران در دوران کرونا گفت: از هفته اول شیوع ویروس کرونا ستاد مقابله با کرونا با ۴ کارگروه تشکیل شد، که شامل کار گروه پسماند و تدفین، کارگروه فرهنگ سازی و مشارکت‌های مردمی، کارگروه تأمین و توزیع اقلام و ارزاق عمومی، کارگروه اطلاع رسانی و کارگروه بودجه و پشتیبانی است.

کرمی محمدی اضافه کرد: ضدعفونی شهر، ذخیره سازی اقلام عمومی و مدیریتی، پسماند و مدیریت تدفین متوفیان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تعطیلی مراکز تجمعی پرخطر مطابق با دستورهای ابلاغی، مشارکت فعال در طرح شهید سلیمانی و … از اقدامات عملیاتی سازمان مدیریت بحران بوده است.

محمد آقامیری در واکنش به گزارش کرمی گفت: از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۸، حدود ۱۱۰۵ زمین‎لرزه به بزرگی ۵/۲ ریشتر داشتیم که تقریباً ۹۹ زمین لرزه در سال می‌شود. اگر به عقب‌تر باز گردیم، از سال ۷۴۳ میلادی تا ۲۰۱۸، ۱۵ زمین‎لرزه به بزرگی ۶ ریشتر در شعاع ۱۵۰ کیلومتری تهران داشتیم که فاصله زمانی آن می‌شود، ۱۲۷۵ سال و هر ۸۵ سال رخ می‌دهد و آخرین زمین‬ ‎لرزه شش‬ ریشتری در سال ۲۰۰۴ نزدیک تهران رخ داد و باید تقریباً در سال ۲۰۹۰ منتظر زمین لرزه شش ریشتری باشم. اما از سال ۷۴۳ میلادی تا ۲۰۱۸، ۸ زمین‏لرزه به بزرگی ۵/۷ ریشتر به بالا داشتیم که اگر تقسیم کنیم، دوره بازگشت آن ۱۵۹ سال می‌شود و آخرین زمین لرزه ۵/۷ ریشتری در سال ۱۸۳۰ بوده به فاصله صد کیلومتری فیروزکوه و دماوند. از ۱۸۳۰ تا ۲۰۲۰ می‌شود ۱۹۰ سال که یعنی ۳۰ سال هم در وقت اضافه هستیم.

وی ادامه داد: در تهران ساختمان‌های بلندمرتبه با عمر بالای ۴۰ سال داریم و هیچگاه ندیدیم سازمان مدیریت بحران تاریخ انقضای این ساختمان‌ها را اعلام نموده و درخواست تخریب کند. با توجه به اینکه استانداردهای زمین‎لرزه از زمان تأسیس سازمان نظام مهندسی تا حالا پنج بار تغییر کرده است.

حجت الاسلام آقامیری ادامه داد: در حال حاضر در خیابان‌های انقلاب و شریعتی ساختمان‌های بالای ۴۰ سال با چشم هم مشخص هستند و باید منتظر یک زمین لرزه بالا ۵/۷ ریشتر باشیم.

کرمی محمدی نیز در پاسخ گفت: بله کاملاً درست می‌فرمایید و علاوه‎ بر این، ۵۰ درصد بیمارستان‌های ما بالای ۶۰ سال سن دارند و اعلام می‌کنم که این‌ها باید نوسازی شوند. اما مشکل اینجاست که برای این کارها بودجه نیست.

کد خبر 518604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.