بیماری قارچ سیاه درمان دارد

فوق تخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: بیماری «موکورمایکوزیس» یا قارج سیاه که همزمان با شیوع موج پنجم کرونا با سویه دلتا وارد ایران شده، در صورت مراجعه زودهنگام بیماران قابل درمان است.

به گزارش ایمنا، مصطفی جوانیان اظهار کرد: بیماران اگر بعد از ابتلای به این بیماری بموقع به پزشک مراجعه کنند، با دریافت داروهای مورد نیاز و گاهی با جراحی های وسیع درمان خواهند شد.

وی از بیماران دیابتی به عنوان گروه هدف و آسیب پذیر در برابر قارچ سیاه نام برد و گفت: بیماران دیابتی شدید که قند آنها از کنترل خارج شود و یا بیمارانی که دچار نقص سیستم ایمنی باشند، مستعد ابتلا به قارچ سیاه هستند.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی افزود: با توجه به اینکه برای درمان بیماری کرونا، داروی کورتون استفاده می شود در نتیجه قند خون بیماران را افزایش می دهد و برای بیماران دیابتی اگر قند خون با تزریق کورتون کنترل نشود، در برابر قارچ سیاه آسیب پذیر خواهند شد چنان که مصرف آبمیوه‌های صنعتی هم قند بیماران کرونایی را افزایش می دهد و اگر بیمار کرونایی دیابتی باشد، باز هم از این طریق در معرض آسیب قارچ سیاه قرار می گیرد.

جوانیان گفت: پزشکان به طور جدی باید برای درمان بیماری کرونا زمان شروع مصرف داروی کورتون و طول مدت آن را با دقت نظارت داشته باشند و اگر طول مدت مصرف این دارو و دز تزریق آن مناسب باشد، قند بیمار کنترل می شود و مشکلی پیش نخواهد آمد.

وی افزود: اگر بیمار برای درمان قارچ سیاه بموقع مراجعه نکند و پزشک هم این بیماری را زود تشخیص ندهد و روند درمان را آغاز نکند، درمان قارچ سیاه سخت خواهد بود و کار ساده ای نیست.

این متخصص بیماری های عفونی اظهار کرد: بیماران کرونایی تحت هیچ شرایطی خودسرانه داروی کورتون مصرف نکنند و در مصرف آبمیوه ها هم حساسیت زیادی به خرج بدهند و بویژه افرادی که دیابت دارند بی رویه آبمیوه های صنعتی مصرف نکنند.

جوانیان افزود: بعضی از بیماران دیابتی ممکن است قندشان در حدی نباشد که نیازمند مصرف دارو باشند ولی باید بدانند با تزریق کورتون و همچنین مصرف انواع شیرینی ها حتی عسل و خرما میزان قند خونشان افزایش می یابد و از کنترل خارج می شود و باید در این مورد حساس باشند.

منبع: ایرنا

کد خبر 518568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.