شناسایی بیش از ۲۴۰ گونه گیاهی مرتعی بومی مشهد 

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد از شناسایی بیش از ۲۴۰ گونه از انواع گیاهان مرتعی بومی و روییده شده در نقاط مختلف شهر، در راستای افزایش کاشت گونه‌های بومی، کم نیاز و مقاوم به کم آبی در فضای سبز سطح شهر مشهد خبر داد.

مهدی یعقوبی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: فضای سبز شهری یکی از مهمترین تسهیلات و زیرساخت‌های شهری در کلانشهرها است و در حال حاضر بیش از شش هزار هکتار فضای سبز در سطح شهر مشهد وجود دارد که نقش بسیار مهمی در تلطیف هوا، کاهش گرد و غبار، کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت زیست محیطی شهر را بر عهده دارد.

وی افزود: اهمیت توسعه فضای سبز باعث شده تا در سال‌های اخیر با انجام تحقیقات فراوان با همکاری مجامع علمی و دانشگاهی در راستای شناسایی و کاشت انواع گونه‌های بومی، کم نیاز، کم آب طلب و سازگار با اقلیم شهر مشهد اقدامات گسترده‌ای صورت بگیرد و تاکنون بیش از ۲۴۰ گونه گیاهی مرتعی بومی کلانشهر مشهد شناسایی شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد ادامه داد: استفاده از گونه‌های بومی علاوه بر کاهش قابل توجه هزینه‌های نگهداری فضای سبز، نقش بسیار مهمی در ایجاد توسعه پایدار در فضاهای سبز شهری دارد و با توجه به اقلیم خشک کلان شهر مشهد و کاهش قابل توجه منابع آبی در سال‌های اخیر، استفاده از گونه‌های بومی می‌تواند گامی مثبت در راستای حفظ و توسعه فضای سبز شهری باشد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در حدود هفت درصد از فضای سبز شهر مشهد، گونه چمن کاشته شده و با توجه به زیبایی منحصر به فرد این گونه گیاهی در طراحی فضاهای سبز شهری، همواره یکی از گزینه‌های اصلی طراحان است اما نیاز آبی بالای آن باعث شد تا طی سال‌های اخیر با تلاش فراوان و با همکاری علمی با دانشگاه فردوسی مشهد، گونه چمن "Festuca arundinacea" شناسایی و تکثیر شود.

یعقوبی ادامه داد: این گونه کاملاً سازگار با شرایط اقلیمی کلان شهر مشهد است و نسبت به سایر گونه‌های چمن نیز نیاز آبی بسیار پایین‌تری دارد و می‌تواند علاوه بر زیبایی بصری لازم در محیط‌های شهری، نسبت به شرایط سخت محیطی تاب‌آوری بالایی داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: استفاده از گونه‌های بومی و کم آب طلب در راستای دستیابی به توسعه پایدار فضای سبز شهری در کلانشهر مشهد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و با اقداماتی که در حال انجام است در تلاشیم تا گام‌های مؤثری در زمینه دستیابی به این پایداری و تاب‌آوری فضای سبز برداشته شود.
 

کد خبر 518471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.