اگر یک روز صبح بساط حصر جمع شود!

تلاش فرانسه برای تکرار نقش خود در زمان انقلاب ایران، نبود استقبال مردمی نسبت به تزریق واکسن، روایت محمدعلی ابطحی از دیدار با مهدی کروبی، آینده سیاسی حسن روحانی و حواشی حضور وزیر امور خارجه در نشست بغداد از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز_ سه شنبه نهم شهریورماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نشست بغداد، یخ روابط ایران و کشورهای عربی را ذوب می‌کند؟» به بررسی تلاش فرانسه برای تکرار نقش خود در زمان انقلاب ایران پرداخت و نوشت: خلیل معتقد است که دستیابی به راه‌حلی در مورد تنش کشورهای حاشیه خلیج فارس با ایران در نشست بغداد دشوار است چرا که این دیدارها از دیدارهای پروتکلی عادی فراتر نمی‌رود در حالی که اختلاف کشورهای حاشیه خلیج فارس با ایران یک اختلاف عقیدتی محض است و هر طرفی تلاش می‌کند نقش رهبری را در جامعه اسلامی داشته باشد. خلیل می‌گوید: ممکن است تنش تا حدی کاهش یابد و این کاهش می‌تواند مرهون مهار حوثی‌ها در یمن باشد، چرا که آن‌ها منبع اول خطر برای منطقه عربی و بویژه برای عربستان هستند.

الخلیج آنلاین در مطلبی به قلم طه العانی نوشت: پس از گذشت چند هفته، هماهنگی‌های دولت عراق برای میزبانی از نشستی در زمینه همکاری به پایان رسید، نشستی که روز شنبه ۲۸ آگوست ۲۰۲۱ با مشارکت چشم‌گیری برگزار شد. در این نشست علاوه بر دولت‌های همسایه عراق، مصر، قطر و امارات، ایالات متحده، انگلیس و فرانسه نیز حاضر شدند.

به گزارش انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: به عقیده بها خلیل، نویسنده و تحلیلگر سیاسی عراقی، هدف واقعی از این نشست، دادن ضمانت‌های فرانسه، قطر و آمریکا در مورد دوران پس از خروج آمریکا از عراق است.

وی در گفت‌وگو با الخلیج آنلاین تصریح کرد نشست بغداد برای بهبود روابط عراق با دولت‌های منطقه، به ویژه عربستانی برگزار می‌شود که طی اخیراً حرکت خود به سمت عراق برای جلوگیری از بلعیده شدن آن توسط ایران را آغاز کرده است.

اگر یک روز صبح بساط حصر جمع شود!

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نتیجه واکسن هراسی؛ مخالفت با واکسن» به بررسی نبود استقبال مردمی نسبت به تزریق واکسن پرداخت و نوشت: شاید باور این موضوع مقداری سخت باشد که در شرایطی که ده‌ها میلیون نفر از شهروندان ایرانی در آرزوی تزریق یک دز واکسن کرونا به‌سر می‌برند، عده‌ای هستند که به روند واکسیناسیون در کشور اعتراض دارند. البته این موضوع تازه‌ای در کشور ما نیست و پیش از نیز و در زمانی‌که واکسن‌های کرونا در دنیا کشف شد برخی مسئولان ما واکسن‌های خارجی را ابزاری برای جاسوسی دشمنان می‌دانستند و طرفداران این عقیده نیز به تبع آن از این موضوع پیروی می‌کردند. حتی نامه ۲۵۰۰ پزشک و عضو هیأت علمی دانشگاه‌ها به رئیس جمهور وقت در ۲۳ دی ۱۳۹۹ مبنی بر اینکه ورود واکسن‌های خارجی به کشور، بازی با جان مردم تلقی می‌شود و حجت الاسلام حسن روحانی از ورود واکسن‌های خارجی به کشور امتناع کند، اما حالا که دنیا به این باور رسیده که واکسن تنها راه‌حال عبور از این بحران و پاندمی است و طرز تفکر جهانیان نسبت به واکسن‌های کرونا که تنها راه عبور از این ورطه مرگبار است تغییر کرده است حال برخی مردم در شهرهای مختلف ایران به‌دلیل مخالفت با واکسن، دست به‌تجمع اعتراضی می‌زنند.

صفحه اینستاگرام بابلسر نیوز، روز گذشته تصویری از تجمع گروهی از شهروندان در این شهر در اعتراض به اجباری شدن واکسیناسیون کرونا منتشر کرد. آنها تابلوهایی با شعار «نه به اجبار واکسن» در دست داشتند، اما شاید این عکس‌ها و تصاویر ساختگی باشد، چون ساعاتی بعد از صفحه اینستاگرامی پست خود را پاک کرد، اما در اظهار نظری از مقامات رسمی کشور، بیژن سلیمانپور، معاون استاندار قم، از استقبال پایین مردم از واکسیناسیون در این استان خبر داد و گفت: «ترس و دلهره، ضعف اعتماد عمومی، واکسن‌هراسی و ایجاد دو قطبی‌هایی مانند طب سنتی و نوین از جمله دلایل استقبال کم از واکسیناسیون در استان است.» او همچنین این موضوع را مرتبط با تبلیغات رسانه‌های بیگانه انداخت در جایی که معتقد است که آنها دو قطبی دین و علم را وسیله‌ای برای واکسن هراسی کرده و در ادامه صحبت‌هایش افزود: «تنها ۵۲ درصد از جامعه هدف بالای ۸۰ سال در استان هر ۲ دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و این در حالی است که ۹۰ درصد این گروه هدف در کشور هر ۲ دز واکسن را دریافت کرده‌اند.»

اگر یک روز صبح بساط حصر جمع شود!

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اگر یک روز صبح بساط حصر جمع شود!» به بررسی روایت محمدعلی ابطحی از دیدار با مهدی کروبی پرداخت و نوشت: مسئول دفتر رئیس دولت اصلاحات از دیدار خود با مهدی کروبی خبر داد و نوشت: حس مشورت دهی‌ام گل کرده بود، به برادران بالا هم گفتم امتیاز رفع حصر را به دولت روحانی نمی‌خواستید بدهید، اوکی. الان در مجموعه یکدست اگر یک روز صبح بساط حصر را جمع کنید و بروید، هیچ اتفاقی نمی‌افتد. محمدعلی ابطحی در صفحه اینستاگرام خود ضمن انتشار تصاویری از خود به همراه مهدی کروبی، نوشت: «بعد از ۱۱ سال، آقای کروبی را دیدم. هفته پیش برادران بالا زنگ زدند که دو، سه بار است آقای کروبی اسم شما را داده‌اند برای ملاقات اگر خودتان موافقید قرار بگذاریم خیلی ذوق کردم! دیروز وقت گذاشتند، رفتم، حاج‌خانم و حسین آقای کروبی هم بودند. مهربانانه و پدرانه اول گفت عینک و ماسک را بردار قیافه‌ات را ببینم. مثل آدم‌های دلتنگ شده. حال جسمی آقای کروبی خوب بود. ۲ ساعت گپ زدیم. از شب رحلت امام گفت و از فردای آن روز و اتفاقاتی را یادآوری کرد که البته می‌دانستم. اتفاقات سرنوشت‌ساز در تاریخ انقلاب. بعضی وقت‌ها می‌گفتم صدا نمی‌آید! می‌خندید و بحث عوض می‌شد. می‌گفت از شرایط فعلی بگو. آینده را چه می‌بینی. من با خوش‌بینی ذاتی‌ام کمی تحلیل کردم. صحبت به اتفاقات انتخابات ۸۴ کشید که من هم با آقای کروبی هم‌نظر بودم، استراتژیک‌ترین اشتباه اصلاح‌طلبان در آن تاریخ بود.»

ابطحی همچنین در ادامه نوشته است: «از دوران آقای روحانی هم صحبت به میان آمد. از آسیبی که دولت او به همه ماها زد حرف زدیم و از یأسی که به وجود آمد افسوس خوردیم. من به روش‌های اصلاحی که در دولت فعلی و سیستم قضائی پی گرفته شده اشاره داشتم. آقای کروبی به خوش‌بینی من نبود.

او ادامه داد: «آقای خاتمی هم که می‌دانست قرار است با آقای کروبی صحبت کنم، خیلی سلام رسانده بود. متقابلاً آقای کروبی هم سلام رساند. هم به آقای خاتمی و هم به اعضای مجمع روحانیون که اولین دبیرش بود. حس مشورت‌دهی‌ام گل کرده بود، به برادران بالا هم گفتم «امتیاز رفع حصر را به دولت روحانی نمی‌خواستید بدهید، اوکی. الان در مجموعه یک‌دست اگر یک روز صبح بساط حصر را جمع کنید و بروید، هیچ اتفاقی نمی‌افتد.» ابطحی ادامه داد: «حالا سیاست به کنار. دیدار پُرمهری بود. خیلی پُرحرفی کردم که روحیه آقای کروبی عوض شود. بامزه می‌گفت: خیلی از کسانی که مجوز ملاقات می‌گیرند و می‌آیند، نگاهی به دوربین گوشه حیاط می‌کنند و حتی توی اینجا با من حرف نمی‌زنند. فقط تعارفات به جا می‌آورند. من جبران کردم. از سیاست و خاطره و حتی جوک بهره گرفتم تا شیخ ۸۴ ساله ما که بعد از ۱۱ سال می‌دیدمش کمی شاد باشد؛ به امید روزی که کلاً این حصر طولانی برداشته شود. باورم نمی‌شد ۱۱ سال است در حصرند.

اگر یک روز صبح بساط حصر جمع شود!

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «روحانی در پرده آخر» به بررسی آینده سیاسی حسن روحانی پرداخت و نوشت: یک ماه از خداحافظی حسن روحانی از نهاد ریاست‌جمهوری گذشته است و بعد از حضور در مراسم تنفیذ و تحلیف دیگر از او خبری نیست. پرسشی که این روزها برای علاقه‌مندان به سیاست ایران مطرح است، این است که آیا او به دنیای سیاست بازخواهد گشت؟ یا حداقل دوباره عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهد شد؟

مقام معظم رهبری سنتی دارند که بعد از پایان دوره ریاست‌جمهوری افراد، آنها را به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام درمی‌آورند. اولین فردی که در دوره رهبری ایشان، دوره ریاست‌جمهوری خود را به پایان رساند، مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی بود. او البته از مرداد سال ۶۸ ریاست مجمع را با حکم مقام معظم رهبری برعهده داشت. ایشان یک سال قبل از پایان دوران هشت‌ ساله ریاست‌جمهوری هاشمی، حکم ریاست او را تمدید کرده بودند. مرحوم هاشمی بعد از خروج از پاستور بر مجمع تشخیص مصلحت نظام متمرکز شد و تا دی ماه سال ۹۵ که درگذشت در این سمت باقی ماند.

مرداد ۱۳۸۴، پایان دولت اصلاحات و خداحافظی سیدمحمد خاتمی از پاستور بود. از آن روز این مسئله مطرح بوده که او حضور در مجمع را به دلایل شخصی نپذیرفته و به‌همین‌دلیل مقام معظم رهبری حکمی برای خاتمی صادر نکرده است.

چندی‌پیش با محمد عطریانفر، عضو حزب کارگزاران سازندگی، دراین‌باره گفت‌وگویی انجام داده که او عنوان کرد عدم پذیرش عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی سیدمحمد خاتمی آن‌طور که مطرح شد، نبود. او دراین‌باره گفت: «اولین تجربه این موضوع به مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی برمی‌گردد؛ اگرچه زمانی که آقای هاشمی‌رفسنجانی رئیس‌جمهور بودند، هم‌زمان رئیس مجمع هم بودند (به‌عنوان یکی از رؤسا و اعضای قوای سه‌گانه) لیکن در سال ۱۳۷۶ که مسئولیت ایشان تمام شد، موقعیت ریاست مجمع ایشان ابقا شد که تجربه ارزشمندی بود و بیشتر به این موضوع برمی‌گشت که تجارب رؤسای جمهور که هشت سال در پست مدیریت اجرایی درنگ کرده‌اند، می‌تواند به نفع مدیریت بعدی مورد استفاده قرار گیرد و در اختیار مدیران جدیدی باشد که می‌خواهند مسئولیت خود را دنبال کنند».

اگر یک روز صبح بساط حصر جمع شود!

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «عصبانیت غربگرایان از دیپلماسی مقتدرانه ایران» به بررسی حواشی حضور وزیر امور خارجه در نشست بغداد پرداخت و نوشت: حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه دولت سیزدهم در اولین سفر خارجی خود به عراق رفت و در نشست بغداد شرکت کرد. امیر عبداللهیان همچنین در دومین سفر خود به سوریه رفت و با بشار اسد رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه نشست بغداد با تعدادی از سران کشورهای مختلف از جمله ترکیه، مصر، عراق، کویت و امارات دیدار کرده و به بحث و تبادل نظر پرداخت.

امیر عبداللهیان بیشتر به عنوانی دیپلمات شناخته می‌شود که دارای تسلط بر مسائل منطقه‌ای و غرب آسیا است. نکته قابل توجه اینجاست که سخنرانی ‎حسین امیر عبداللهیان در نشست ‎بغداد موج بسیار مثبتی در میان افکار عمومی و رسانه‌های ‎عراق و محور مقاومت ایجاد کرد، اما همزمان با سفر وزیر خارجه کشورمان به عراق و سوریه، رسانه‌های معاند به خط شده و مدعی شدند که نماینده ایران در نشست بغداد عرف دیپلماتیک را رعایت نکرده است.

اگر یک روز صبح بساط حصر جمع شود!

کد خبر 518417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.