چشم‌اندازهای آینده حمل و نقل شهری

وسایل حمل و نقل موتوری در قرن بیستم مالکیت معابر را به دست گرفت و به نظر می‌رسد که این روزها شیوه‌های تردد تغییرات قابل توجهی را تجربه می‌کند و آینده حمل و نقل را بسیار متفاوت با قبل رقم می‌زند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اگرچه امروزه همچنان شیوه‌های تردد حمل و نقل متفاوت نظیر استفاده از قطار، اتوبوس، تراموا، تاکسی، موتورسیکلت، دوچرخه، خودروهای شخصی و پیاده‌روی به عنوان یک ساختار هماهنگ با یکدیگر در سراسر دنیا رایج است با این حال پیش‌بینی می‌شود مقتضیات زمان نحوه رفت و آمد بشر را طی چند دهه آینده به طور قابل توجهی متحول کند. از مهم‌ترین مؤلفه‌های مؤثر در تغییر نحوه عبور و مرور مردم در آینده می‌توان به واکنش آن‌ها نسبت به تغییرات اقلیمی، شیوه‌های جدید طراحی شهری متناسب با رشد جمعیت، توسعه اقتصاد مشارکتی، افزایش بهره‌گیری از کلان‌داده‌ها و ظهور خودروهای بدون راننده اشاره کرد.

همه این عوامل می‌تواند دست در دست هم دهد تا آینده تردد داخل شهر را متحول کند. در ادامه به معرفی بعضی از شیوه‌های عبور و مرور پرداخته می‌شود که ممکن است آینده حمل و نقل شهری را در دست گیرد.

چشم‌اندازهای آینده حمل و نقل شهری

شاتل‌های اشتراکی

بسیاری از منتقدان شهری چنین پیش‌بینی کرده‌اند که در آینده وسیله‌های نقلیه اشتراکی نظیر تاکسی‌ها، مینی‌بوس‌ها، دوچرخه‌ها و موتورسیکلت‌ها در سراسر جهان ترویج یابد. بدیهی است که بهره‌گیری از این شیوه تردد بسیار راحت است و تنها از طریق ثبت نام و پرداخت مبلغی جزئی امکان‌پذیر می‌شود از سوی دیگر خرید خودروهای شخصی مستلزم پرداخت هزینه‌های بسیار بالا است ضمن اینکه امروزه تردد آن‌ها در بسیاری از مناطق شهری با محدودیت‌ها و قوانین ویژه‌ای مواجه می‌شود در نتیجه پیش‌بینی می‌شود در آینده استفاده از وسایل نقلیه اشتراکی به طور قابل توجهی در شهرهای سراسر جهان افزایش یابد و نرخ مالکیت خودروهای شخصی با کاهش مواجه باشد.

چشم‌اندازهای آینده حمل و نقل شهری

سیستم‌های بهم پیوسته

دنیای تکنولوژیک امروز را سیستم‌های بهم پیوسته در بر گرفته است و در آن، مردم دسترسی به اطلاعات شخصی خود را در عوض بهره‌گیری از سیستم‌های حمل و نقل کارآمد امکان‌پذیر کرده‌اند. امروزه به لطف خدماتی که مدیران شهرها در زمینه تردد برای ساکنان فراهم آورده‌اند مردم می‌توانند از یک شبکه بهم پیوسته برای رسیدن به مقصد نهایی خود بهره گیرند به عنوان مثال مسافران می‌توانند در آغاز سفر خود ابتدا از دوچرخه‌های اشتراکی یا پیاده‌روی بهره گیرند تا خود را به ایستگاه‌های وسایل حمل و نقل عمومی یا حتی پارکینگ‌های خودروهای شخصی خود برسانند سپس از طریق وسایل نقلیه عمومی مسیری نسبتاً طولانی را طی کنند تا به نزدیک‌ترین مکان به مقصد خود برسند و پس از پیاده شدن، مجدداً از شیوه دیگری مانند دوچرخه‌های الکتریکی اشتراکی برای رسیدن به مقصد نهایی خود بهره برند.

چشم‌اندازهای آینده حمل و نقل شهری

افزایش خودروهای الکتریکی بدون راننده

امروزه خودروهای الکتریکی بدون راننده به تدریج حضور خود را در نقاط مختلف جهان به تصویر کشیده است با این حال محققان پیش‌بینی کرده‌اند که در آینده‌ای نه چندان دور، این وسیله‌های حمل و نقل پوشش سه چهارم سفرها در مناطق کم‌جمعیت با بیشترین بهره از فناوری را از آن خود کند. در واقع، طی چند دهه آینده اغلب وسایل حمل و نقل عمومی با این نوع خودروها جایگزین خواهد شد که استفاده از آن‌ها کمترین زیان را بر محیط زیست وارد خواهد کرد. اگرچه گرایش مردم به دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی برای مسیرهای کوتاه افزایش یافته است با این حال راحتی خودروهای الکتریکی جدید به حدی بالا خواهد بود که مردم در آینده بیش از هر شیوه دیگری به استفاده از آن‌ها روی خواهند آورد.

چشم‌اندازهای آینده حمل و نقل شهری

ترویج سفر از طریق هایپرلوپ‌ها تا سال ۲۰۲۵

هایپرلوپ نسل جدیدی از حمل و نقل تندرو به شمار می‌رود که می‌تواند با سرعتی باور نکردنی مسافران را به مقصد برساند. مخترعان این شیوه تردد ادعا کرده‌اند که تا سال ۲۰۲۵ استفاده از هایپرلوپ‌ها را در بسیاری از نقاط دنیا با صرف کمترین هزینه از سوی کاربران و بیشترین ایمنی و راحتی برای آنان فراهم خواهند آورد. این وسیله نقلیه همچون کپسول‌هایی است که در یک محفظه آلومینیومی قرار می‌گیرد و می‌تواند با سرعتی بیش از هزار کیلومتر بر ساعت حرکت کند بدون اینکه مسافران آن، شتاب حرکت را احساس کنند و دچار اضطراب شوند.

چشم‌اندازهای آینده حمل و نقل شهری

بازار حمل و نقل

امروزه همچنان استفاده از خودروهای شخصی بیش از هر شیوه دیگری بر عبور و مرور شهری حاکم است چرا که بسیاری از مردم به زندگی در حومه‌های شهری روی آورده‌اند و برای رفت و آمد به محل کار خود در مراکز شهری چاره‌ای جز بهره‌گیری از وسایل نقلیه شخصی خود را ندارند. این در حالی است که در بسیاری از شهرهای جهان، دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی به علت وجود فاصله زیاد بین محل سکونت و کار به ندرت انجام می‌شود. شواهد حاکی است که اخیراً تردد از طریق وسایل حمل و نقل عمومی کاهش یافته که همین امر کاهش در مسیرهای سفر این خودروها را نیز در پی داشته و به کاهش بیشتر گرایش مردم به سفر با آن‌ها منجر شده است.

در بعضی نقاط دنیا، استفاده از خودروهای شخصی با کاهش چشمگیری مواجه بوده است که بسیاری از منتقدان علت این امر را هزینه‌های بالای عوارض‌های عبور و مرور در جاده‌ها تلقی کرده‌اند.

چشم‌اندازهای آینده حمل و نقل شهری

کد خبر 518132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.