توانایی دولت برای احداث سالانه یک میلیون مسکن

وزیر راه و شهرسازی گفت: تمام مولفه‌های مورد نیاز برای احداث ۴میلیون واحد مسکن طی ۴ سال در کشور وجود دارد.

به گزارش ایمنا و به نقل از شبکه خبر، رستم قاسمی با حضور در برنامه‌ی تیتر امشب با بیان اینکه مسکن یکی از مهمترین موضوعات امروز جامعه است، گفت: هزینه‌ی مسکن در سبد خانوار در متوسط کشور بالای ۳۷ درصد و در شهرهای بزرگ مانند تهران بالای ۵۰ درصد است.

وی افزود: موضوع مسکن دغدغه‌ی اصلی حاکمیت و رئیس جمهور است که در زمان انتخابات و پس از آن به صورت جدی پیگیری می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان اینکه سه قشر از جامعه نیازمند مسکن هستند، افزود: یکی از این اقشار طبقات بالای جامعه هستند که نیازی به خدمات و کمک مالی دولت ندارند. بخش دوم متوسطین جامعه هستند که نیاز به حمایت دولت دارند که بسته‌های حمایتی برای آن‌ها پیش بینی شده است و بخش سوم هم تنها با حمایت مشکلشان مرتفع نمی‌شود بلکه نیاز به کمک مالی دولت دارند.

وجود همه ی مؤلفه‌های اصلی ساخت مسکن در کشور

قاسمی در بخش دوم صحبت‌های خود ۵ مولفه‌ی اصلی زمین، خدمات دولتی، منابع، مواد و مصالح ساختمانی و توان مهندسی فنی و کارگری برای احداث مسکن را مهمترین عوامل برای تحقق شعار یک میلیون مسکن در سال برشمرد و افزود: تمامی این مولفه‌ها در کشور وجود دارد و می‌توان طی چهار سال چهار میلیون مسکن دولتی برای نیازمندان احداث کرد.

وی افزود: یکی از راه‌های دولت برای نیل به این هدف راه اندازی بانک زمین است که بر اساس قانون جهش تولید مسکن، همه‌ی بخش‌های دولتی موظفند سند زمین‌های درون و جوار شهرها و شهرک‌های جدید را به وزارت راه و شهرسازی منتقل کنند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هم اکنون بیش از یک میلیون هکتار زمین دولتی در شهرها، جوار شهرها و شهرک‌های جدید شناسایی شده است، گفت: طبق قانون این زمین‌ها طی دو ماه به تملک وزارت راه و شهرسازی درآمده و این وزارتخانه زمین‌های درون شهری را به بافت تبدیل کرده و زمین‌های جوار شهرها را به شهرها الحاق می‌کند. این زمین‌ها به صورت ارزان قیمت و با اقساط بلند مدت با بهره‌ی کم به نیازمندان تعلق می‌گیرد.

۲۰ درصد تسهیلات بانک‌ها به بحث مسکن تعلق می‌گیرد

قاسمی گفت: درباره بحث خدمات تصمیم گرفته شد بسیاری از این خدمات به کسانی که جز طبقات یک و دو هستند و امکان صاحبخانه شدن آن‌ها پایین است به صورت مجانی بدهیم و بخشی دیگر را به صورت ۵۰ درصد در اختیار متقاضیان قرار دهیم.

وی با بیان اینکه در جاهایی که انبوه سازی انجام می‌شود زیرساخت‌ها مانند مساجد، مدارس، مراکز درمانی، فضای سبز و پارک و … به دوش مردم نهاده نمی‌شود، افزود: با تهاتر از محل همین زمین‌ها با انبوه سازان، زیرساخت‌های مورد نیاز برای زندگی را تأمین می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در سال ۹۹ حدود یک درصد از تسهیلات بانک‌ها به مسکن اختصاص داده شده است، گفت: امروز مصوب شد که ۲۰ درصد تسهیلات بانک‌ها به بحث مسکن تعلق بگیرد. پیش بینی می‌کنیم سود بازپرداخت تسهیلات به صورت پلکانی محاسبه شود و سهم مواد و مصالح یک میلیون مسکن بدون واسطه به مردم ارائه شود.

قاسمی گفت: بر اساس طبقه بندی گرو های طالب مسکن، برنامه‌هایی پیش بینی شده است تا آورده ی اقشار ضعیف کم در نظر گرفته شود تا رغبت برای شرکت در طرح‌های مسکن ایجاد شود.

وی افزود: در بحث مواد اولیه قرار شد جلساتی برای بررسی مواد و مصالح ساختمانی بخصوص بخش نهضت مسکن برگزار شود تا بتوانیم مواد اولیه را به صورت متعادل در اختیار مصرف کننده ها قرار دهیم.

از ظرفیت‌های سرمایه گذاری خارجی برای ترمیم ناوگان حمل و نقل کشور استقبال می‌کنیم

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هم اکنون مشکلات زیادی در زمینه جاده‌ای داریم، افزود: هم اکنون ۲۰۰ هزار کیلومتر جاده در کشور داریم که متأسفانه در چند سال اخیر از آن‌ها به خوبی مراقبت نشده است و نگهداری این جاده‌ها هزینه‌ی زیادی دارد. با وجود حدود ۱۲ هزار کیلومتر راه آهن ریلی در کشور، کمتر از ۱۰ درصد حمل و نقل بار کشور و به همین میزان مسافر بر عهده‌ی حمل و نقل ریلی است که بسیار کم و ناچیز است.

قاسمی افزود: فرسوده بودن زیرساخت‌ها و وجود ایستگاه‌های فراوان، باعث کندی رفت و آمد در این بخش شده است که باید با استفاده از منابع سرمایه گذاران بخش خصوصی نسبت به بهینه سازی و ترمیم جاده‌ها و خطوط ریلی اقدام کنیم.

وی افزود: از سرمایه گذاری ایرانیان خارج از کشور برای مشارکت در حمل و نقل کشور دعوت به عمل می‌آوریم. به دلیل بالا بود متوسط سن ناوگان حمل و نقل جاده‌ای و هوایی کشور و نیاز به ترمیم و بازسازی آن، با کمک صنوف مرتبط در این بخش اقدام خواهیم کرد.

کد خبر 518131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.