چتر دولت برای اهالی فرهنگ و هنر به اندازه کافی جا دارد/هنر را از انحصار خارج می‌کنیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آخرین روز از هفته دولت با حضور در گلزار شهدای اصفهان با آرمان‌های والای شهدا تجدید میثاق کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدمهدی اسماعیلی امروز دوشنبه _هشتم شهریور ماه ۱۴۰۰_ در گلزار شهدای اصفهان در جمع مقامات استان و خانواده معظم شهدا اظهار کرد: دولت سیزدهم رویکرد خود را با مشی شهیدان رجایی و باهنر انتخاب کرده و هویت این دولت مردم باوری، عدالت، مبارزه با فساد و خدمت خالصانه و بی منت به مردم در همه اقشار است. چتر انقلاب باز است و همه گروه‌ها جریان‌ها و بخش‌های مختلف مردمی زیر چتر قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه اکثر مردم عنوان انقلابی و همراهی با دولت و نظام اسلامی را با خود یدک می‌کشند، افزود: ما معتقدیم بدون ایجاد دوقطبی‌های کاذب و قشربندی و جداسازی بین مردم باید برای آحاد جامعه خدمتگزاری صورت گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در این شرایط کشور که دشمن تلاش دارد مردم را از روند اصلاح امور ناامید کند، باید بدون تفرقه در کنار هم بایستیم و این مسیر نورانی را تا رسیدن به قله ادامه دهیم. در حوزه فرهنگ و هنر نیز برنامه دولت تلاش همگانی برای احیای ارزش‌های فرهنگی و تاریخی کشور است.

هنر را از انحصار خارج می‌کنیم

اسماعیلی با بیان اینکه هنر را از انحصار خارج خواهیم کرد، ادامه داد: هنر در وجود تک تک ایرانیان نهفته است و تاریخ غنی هفت هزار ساله پشتیبان کشور است. تمام تلاش دولت در حوزه فرهنگ ادامه رویکرد مردمی گرایی و توجه به بخش‌های مردمی، دوری از انحصار طلبی و توجه به تمام بخش‌های عمومی فرهنگ و هنر در جامعه خواهد بود و این رویکرد را در برنامه‌های دولت به طور جدی دنبال خواهیم کرد، چرا که چتر دولت برای اهالی فرهنگ و هنر به اندازه کافی جا دارد.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی دفاع مقدس و مدافعان حرم و یاد و خاطره شهدای دولت از جمله شهیدان رجایی و باهنر، گفت: در جوار گلزار شهدای اصفهان بزرگان، فرماندهان و شهدای عالی مقام دفن شدند که برای همیشه امامزاده‌های عشق هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه «همه مفتخریم که به این خاک مقدس و تربت پاک آنها تبرک می‌جوییم»، افزود: مجموعه تخت فولاد قطعه‌ای از قطعات بهشت است که آکنده از علما و اولیا بوده و در دوران انقلاب اسلامی نیز خاک آن به شهدای بزرگ متبرک شده است.

اسماعیلی گفت: استان اصفهان با ۲۴ هزار شهید، ۴۸ هزار جانباز و ایثارگر و هزاران هزار رزمنده دفاع مقدس، کانون شهادت و جهاد است. حضرت امام خمینی (ره) روز ۲۵ آبان سال ۶۱ که به نام «حماسه و ایثار اصفهان» نامگذاری شده، در یک جمله تاریخی فرمودند: «در کجای دنیا شهری مثل اصفهان پیدا می‌شود که بیش از ۳۰۰ شهید را در یک روز تشییع و در همان روز تعداد زیادی عازم جبهه‌های نور علیه ظلمت شوند»؛ مقام معظم رهبری نیز فرمودند: «در روز ۲۵ آبان تعداد شهدای اصفهان ۳۰۰ نفر نبود، چرا که در عملیات محرم بیش از یک هزار نفر به شهادت رسیده بودند، اما تنها ۳۰۰ نفر تشییع شدند و این افتخار بزرگی برای شهر و استان اصفهان است که پیشتاز عرصه جهاد و شهادت است.»

اصفهان یکی از مظاهر تبلور فرهنگ غنی شیعی اسلامی است

وی افزود: امروز نیز در استان اصفهان فرزندان دلیر و انقلابی و جهادی در سنگرهای دفاع از انقلاب حضور دارند و در اتفاقات اخیر از جمله حادثه سیل، بچه‌های جهادی اصفهان در کشور افتخار آفرینی کردند. در نخستین روزهای پذیرش مسئولیت مهم در حوزه فرهنگ و هنر کشور با افتخار در این مکان مقدس حضور یافته و به ارواح پاک شهدای انقلاب اسلامی تبرک جسته و از ارواح قدسی آنها برای خدمت به مردم کشور مدد گرفتیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: این افتخار را داریم که فرهنگ اصیل دینی و اسلامی در خطه اصفهان وجود دارد و اینجا یکی از مظاهر تبلور فرهنگ غنی شیعی و اسلامی ظهور و بروز پیدا کرده است.

اسماعیلی با اشاره به میدان امام در اصفهان گفت: در میدان امام اصفهان که میزبان هیئت‌های خارجی بودیم توصیف تمدنی وجود دارد، چرا که فرهنگ و هنر در کنار ارکان تمدنی در هم آمیخته شده است؛ در رأس میدان مسجد امام مظهر توحید و یکتاپرستی، در سمت راست میدان حوزه آموزش با مسجد شیخ لطف‌الله، روبروی آن عمارت عالی‌قاپو حوزه سیاست و حکمرانی و جنوب میدان بازار و اقتصاد به وضوح قابل مشاهده است و تمام جلوه‌های سیاسی و فرهنگی وجود دارد.

وی ادامه داد: آرایش زیبایی از فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی اینجا تبلور پیدا کرده و عنوان «پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی» با دقت به این شهر اطلاق شده است که امیدواریم در دولت مردمی، حضور پربرکت فرزندان اصفهان برای نقش آفرینی در عرصه‌های فرهنگی و هنری فضای کار و تلاش را برای این بخش فراهم کند.

مردمی بودن؛ مهم‌ترین وجه ماندگاری شهیدان رجایی و باهنر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه «در یادبود شهدای بزرگ دولت که امروز به نام آنها نامگذاری شده، مهمترین وجه بروز و ماندگاری تاریخی نام شهیدان رجایی و باهنر را در وجه مردمی بودن آنها می‌بینیم»، گفت: این شهدا با مردم بودند، با درد مردم زیستند و با درد مردم به شهادت رسیدند. پس از ۴۰ سال امروز دولتی مسئولیت را در جمهوری اسلامی بر عهده گرفته که عنوان شعار دولت و رویکرد خود را «مردمی» اعلام کرده است.

اسماعیلی اضافه کرد: در دیدار روز شنبه هیئت دولت با رهبر فرزانه انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تاکید داشتند دولتی که افتخار آن عنوان مردمی است باید این مهم را در رویکردها و عملکرد نیز حفظ کند و رویکرد عدالت و پیوست عدالت برای طرح‌های عمومی دولت استفاده شود.

وی با بیان اینکه فساد ستیزی همواره مورد تاکید دولت سیزدهم است، اظهار کرد: در چند سال گذشته بازگشت روحیه امید به مردم را از عملکرد و کارنامه‌ای که در مبارزه با فساد شروع شد می‌بینید و امروز نیز علیرغم تمام مشکلات و از بین رفتن بخش عمده‌ای از سرمایه اجتماعی کشور به واسطه بی‌تدبیری‌ها، بارقه امید به اصلاح کشور وجود دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: امید به اصلاح، پدیده حضور پرشور مردم در انتخابات را رقم زد و مردم تلاش کردند خط نورانی عدالت، مبارزه با فساد و رویکرد مردمی را در دولت حاکم کنند.

کد خبر 518129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.