شمارش معکوس برای بازگشت داعش

مهم‌ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز در منطقه غرب آسیا را در بسته خبری ایمنا (خاورمیانه) بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

دیدار حاکم دبی با امیر قطر پس از چهار سال

«تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر و «محمد بن راشد آل مکتوم» حاکم دبی شنبه در حاشیه اجلاس بغداد، با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. این اولین دیدار طرفین پس از بحران ژوئن ۲۰۱۷ است.

«محمد بن راشد» با اعلام این خبر در صفحه توئیتر خود و درج تصاویر آن نوشت: «دیدار با برادرم جناب شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر دولت قطر حفظه الله، امیر تمیم دوست و برادرم است و با مردم قطر برادری داریم. سرنوشت کشورهای خلیج [فارس] یکی است. چنین بوده و خواهد بود. خداوند مردم و امنیت و ثبات و برادری‌مان را حفظ کند.»

این دیدار اولین رویداد در نوع خود پس از بحران دیپلماتیک میان قطر و کشورهای عربستان، امارات، بحرین و مصر در ژوئن ۲۰۱۷ است. هرچند پنج کشور مذکور در ژانویه ۲۰۲۱ در نشست «العُلا» توافق از سرگیری روابط امضا کردند اما به گفته کارشناسان روابط امارات و قطر نیاز به زمان بیشتری برای عادی‌سازی و بهبودی دارد.

خنثی شدن حمله تروریستی در صلاح‌الدین عراق

سرویس امنیت ملی عراق از خنثی‌سازی یک عملیات تروریستی و بازداشت چند عضو این گروه در منطقه «العلم» استان صلاح‌الدین عراق خبر داد.

سرویس امنیت ملی عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد بر اساس داده‌های اطلاعاتی دقیق، نیروهای امنیتی استان صلاح‌الدین توانستند در عملیاتی پیش دستانه یک طرح تروریستی در ناحیه «العلم» را خنثی کنند. در بیانیه مذکور آمده است، در این عملیات، دو سرکرده داعش دستگیر شدند و از آنها پنج بمب کنار جاده‌ای، مواد منفجره و یک صدا خفه کن کشف و ضبط شد که قصد داشتند با آنها جوامع بشری و نیروهای سرویس امنیتی را مورد هدف قرار دهند.

در این بیانیه اشاره شده است، این دو تن به عضویت خود در گروه تروریستی داعش اعتراف کردند و به منظور اتخاذ اقدامات لازم در حق آنها به دستگاه قضائی ارجاع داده شدند.

ارتش عراق: رخدادهای افغانستان در عراق تکرار نمی‌شود

یحیی رسول، سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در مصاحبه‌ای گفت: نمی‌توان عراق را با افغانستان مقایسه کرد چراکه عراق نیروهای مسلح دارد. ما همچنین مردمی داریم که حامی نهاد نظامی عراق هستند. ما با دقت اوضاع افغانستان را زیر نظر داریم و تمام تحرکات طالبان را تحلیل و بررسی و برای حفظ عراق تلاش می‌کنیم و طرح‌هایی را برای تأمین امنیت مرزهای عراق تدوین می‌کنیم.

این سخنگو گفت: مأموریت نیروهای جنگی خارجی در عراق حمایت از مشاوران ائتلاف بین‌المللی علیه داعش است. بر اساس توافقی که با آمریکا داریم مشاوران ائتلاف بین‌المللی یا نیروهای آمریکایی در عراق هستند. آمریکایی‌ها در زمینه آموزش نظامی و مسلح کردن و تبادل اطلاعات و حملات هوایی متخصص هستند.

یک فرمانده داعش در افغانستان: منتظر خروج آمریکا هستیم

یک فرمانده گروه موسوم به داعش خراسان در مصاحبه با سی ان ان که دو هفته قبل از بمبگذاری مرگبار این گروه تروریستی علیه فرودگاه کابل در روز پنجشنبه انجام شد، گفته بود که این گروه در انتظار زمان حمله است.

رهبر این گروه شبه نظامی در این مصاحبه که نخستین بار روز جمعه انتشار یافت به کلاریسا وارد، خبرنگار ارشد بخش بین‌الملل سی ان ان گفت، گروه داعش مشغول جذب عضو به رده‌های خود بوده و منتظر ترک افغانستان از سوی نیروهای آمریکایی و دیگر نیروهای نظامی خارجی است تا بتواند هر چه بیشتر گسترش یابد.

این فرمانده که خواستار افشا نشدن هویتش شد، اظهار کرد: وقتی که خارجی‌ها و مردم دنیا افغانستان را ترک کنند، ما می‌توانیم عملیات‌هایمان را مجدداً شروع کنیم.

حماس: اسرائیل مسئول کامل تشدید بحران انسانی در غزه است

جنبش مقاومت اسلامی حماس، رژیم صهیونیستی را مسئول تمامی پیامدها و نتایج تشدید محاصره علیه غزه و افزایش بحران انسانی اهالی این باریکه دانست.

فوزی برهوم، سخنگوی جنبش حماس با صدور بیانیه‌ای خاطرنشان کرد، این جنبش از همگان می‌خواهد تا مسئولیت‌های خود را برعهده بگیرند و رژیم اشغالگر را برای پایان دادن به محاصره ظالمانه‌اش علیه غزه تحت فشار قرار دهند.

در این بیانیه آمده است، جنبش حماس، رژیم صهیونیستی را مسئول تمامی پیامدها و نتایج تشدید محاصره علیه غزه و افزایش بحران انسانی اهالی این باریکه می‌داند و این سیاست‌های افراطی رژیم صهیونیستی در قبال غزه اوضاع را در این منطقه به سمت ایجاد فضایی متشنج و پر تنش و انفجار پیش خواهد برد.

فوزی برهوم تصریح کرد، مادامی که ملت فلسطین از زندگی آزادانه و شرافتمندانه برخوردار نشوند، هیچ‌گونه آرامش و یا ثباتی محقق نخواهد شد.

دیدار محرمانه رئیس سیا با ملا برادر در کابل

روزنامه واشنگتن‌پست اعلام کرد ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا در سفری محرمانه به کابل با ملا عبدالغنی برادر، از رهبران طالبان در روز دوشنبه دیدار کرده است.

این سطح بالاترین دیدار رو در رو میان رهبران طالبان و اعضای دولت بایدن از زمان کنترل پایتخت افغانستان توسط طالبان بوده است.

سازمان سیا از هر گونه اظهارنظر دراین‌باره خودداری کرده، اما به احتمال زیاد در این دیدار درباره ضرب‌الاجل ۳۱ اوت برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تبادل نظر شده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه در پاسخ به اینکه چرا مقام‌های ارشد دولت بایدن با ملا برادر وارد گفت‌وگو نمی‌شوند، گفته بود: مذاکرات ما با طالبان عملیاتی و تاکتیکی و بر اهداف و عملیات‌های ما و آنچه هم اکنون در فرودگاه کابل در حال جریان است متمرکز است.

قرارداد جدید روسیه برای تحویل اس -۴۰۰ به ترکیه

مدیر عامل یک شرکت تسلیحاتی روسیه روز دوشنبه گفت که قرارداد جدیدی با ترکیه در زمینه تحویل سامانه موشکی میان برد و بلند برد هوایی «اس -۴۰۰» ساخت روسیه به زودی امضا می‌شود.

الکساندر میخایف مدیرعامل شرکت تسلیحاتی «روسوبرون» گفت: «رایزنی‌ها ادامه دارد و در آخرین مرحله است. ما به زودی رسمی شدن قرارداد با شرکای خود را آغاز خواهیم کرد.»

وی گفت: موفقیت‌های خاصی در نمایشگاه بین‌المللی صنایع دفاعی ۲۰۲۱ «آیدف» که در ماه اوت در ترکیه برگزار شد به دست آمد.

مسکو و آنکارا سال ۲۰۱۷ قراردادی مبنی بر تحویل سامانه دفاع هوایی اس -۴۰۰ به ترکیه امضا کردند و بدین ترتیب، این کشور، اولین عضو ناتو بود که این سامانه موشکی پدافند هوایی را از روسیه خریداری کرد. تصمیم آنکارا برای خرید سامانه ساخت روسیه خشم آمریکا و ناتو را برانگیخت. واشنگتن تاکنون از تلاش‌های خود برای ترغیب ترکیه در عدم خرید سامانه دفاع هوایی روسیه دست نکشیده است.

کد خبر 517983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.