شیوه پایش اکوسیستم تالاب‌ها کتاب شد

کتاب «شیوه نامه پایش اکوسیستم تالاب‌ها» شامل تجربیات اقدامات عملی انجام شده در طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با همکاری و مشارکت دفتر مدیریت اکوسیستم‌های تالابی در اجرای پروتکل پایش برنامه‌های مدیریت جامع تالاب‌های چغاخور، کانی برازان، سولدوز و نوروزلو منتشر شد.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، کتاب پیش رو تلاشی برای ورود به مباحث پایشی تالاب‌ها با نگاه اکوسیستمی است که سعی می‌کند مسیر صحیح ورود به این موضوع را ترسیم کرده و اقدامات مناسب را در جهت پایش اکوسیستم تالاب‌ها معرفی کند.

این کتاب تجربیات اقدامات عملی انجام شده در طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با همکاری و مشارکت دفتر مدیریت اکوسیستم‌های تالابی در اجرای پروتکل پایش برنامه‌های مدیریت جامع تالاب‌های چغاخور، کانی برازان، سولدوز و نوروزلو است.

تلاش بر این بوده اقدامات لازم در مرحله پیش از شروع پایش با توجه به طبقه بندی پیشنهادی از وضعیت تالاب‌ها تعیین و با توجه به آن اقدامات بعدی لازم، مشخص و عملیاتی شوند، نتیجه اجرای این روش الگوهای متفاوتی از پایش و پارامترهای مورد نیاز برای پایش را به دست داده است.

بنا به ضرورت در این الگو از سیستم‌های پایش آنلاین تا سیستم پایش توسط اپراتور به کار گرفته شده و سعی بر این بوده که بنا بر اقتضای هر تالاب مناسب‌ترین شیوه پایش مشخص و به کار گرفته شود. تمامی محدودیت‌ها از جمله محدویت‌های محیطی، مالی، نگهداری و استمرار اقدامات پایشی، در نظر گرفته شده و راه حل های منطقی برای آنها در پیش گرفته شده است. موضوع نگهداری از داده‌های تولید شده، تبدیل آنها به اطلاعات و بکارگیری آنها در مدیریت تالاب‌ها نیز مدنظر بوده که نتایج آن در انتهای کتاب آورده شده است.

کد خبر 517931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.