ابتکار: نسل امروز نگاه محدودکننده را برنمی‌تابد

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور گفت: باید برای نسل امروز که دارای تحصیلات عالیه است فضای دیگری ایجاد کرد و اگر بخواهیم با نگاه محدودکننده و فشار ممنوعیت و محدودیت با آنان مواجه شویم مسیر درستی را در پیش نگرفته ایم.

به گزارش ایمنا، معصومه ابتکار روز شنبه -ششم شهریورماه- در نشست تخصصی مجازی ارائه گزارش طرح پژوهشی با عنوان بررسی موانع و راهکارهای مشارکت اقتصادی زنان ایران، با تاکید بر اینکه امیدواریم نتایج این گزارش‌ها و پژوهش‌ها در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های دولت سیزدهم هم به کار گرفته شود، اظهار کرد: موضوع مشارکت اقتصادی زنان همواره مورد توجه بوده است، موضوعی که گاه با گره خوردن به فرهنگ و عرف تغییر جهت داده است.

وی افزود: اگر مبنای کار پژوهشی استقلال اقتصادی زنان را نگاه قرآنی قرار دهیم خواهیم دید که در قرآن برای مردان و زنان بدون هیچ تفاوتی، نصیبی از آنچه که به دست می‌آورند قرار داده شده است و بیان شده که انسان غیر از آنچه که سعی و تلاش می‌کند به دست نمی‌آورد.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در نگاه قرآنی بحث جنسیت معنا ندارد بلکه انسان مدنظر است، یادآور شد: قرآن تاکید دارد که زنان استقلال اقتصادی دارند و نقش اقتصادی که زنان ایفا می‌کنند را در سیطره مردان چه همسر و چه پدر قرار نداده است.

ابتکار یادآور شد: این را در نگاه فقهی هم می‌بینیم گرچه در نگرش‌های فرهنگی و اجتماعی مسائل متفاوت جلوه می‌کند و تأثیرگذاری‌ها و جهت‌گیری‌های اجتماعی و خانوادگی بر زنان بسیار تعیین کننده و تأثیرگذار و غیر قابل انکار است، اما در هر صورت گاهی دچار خلط مبحث می‌شویم که این پژوهش‌ها می‌تواند به ما کمک کند.

وی یکی از تأثیرات فرهنگ و اجتماع بر روی زنان را این باور که زنان شاغل کمتر به خانواده توجه دارند عنوان و تصریح کرد: به نوعی عنوان می‌کنند که دوگانه‌ای میان اشتغال زنان و خانه ایجاد شده است اما این پژوهش‌ها نشان می‌دهد که زنان در سایه گسترش نقش پذیری مردان در مسائل خانگی بهتر می‌توانند فعالیت کنند.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور کم شدن شغل برای مردان در صورت اشتغال زنان را یکی دیگر از باورهای غلط دانست و تصریح کرد: بعضی عنوان می‌کنند اگر زنان شاغل شوند مردان بیکار می‌شوند؛ این همان بحث فرهنگی و اجتماعی است که موانع ایجاد می‌کند درحالیکه اصلاً چنان معادله‌ای وجود ندارد و برداشت نادرستی است.

ابتکار در تشریح عملکرد معاونت امور زنان و خانواده برای ایجاد بسترهای اشتغال زنان گفت: تأمین نه ماه مرخصی زنان و ایجاد مشوق‌هایی برای فرزند آوری در بودجه کلان کشور از جمله تصمیم‌ها و اتفاق‌های مهمی بود که با پیگیری معاونت و تصویب دولت دوازدهم، اجرایی شد.

وی به دولت سیزدهم توصیه کرد: چهار و نیم میلیون زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد که نیاز به الگوسازی و حمایت و ایجاد کسب و کار دارند ضمن اینکه موضوع مشارکت اقتصادی زنان را باید از دریچه فعالیت و نگاه قرآنی دید. باید برای نسل امروز که دارای تحصیلات عالیه است فضای دیگری را ایجاد کرد و اگر بخواهیم با نگاه محدود کننده و ممنوعیت با آنان مواجه شویم مسیر درستی را در پیش نگرفته‌ایم، اما اگر شرایط انطباق را فراهم کنیم با حمایت‌های لازم ممکن است الگوهای خوبی داشته باشیم.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور تاکید کرد: دسترسی گسترده به اینترنت و فناوری‌های نوین در ایجاد شرایط بهینه و دسترسی به بازار به این زنان کمک شایانی می‌کند و با آن شرایط بهتر فراهم می‌شود پس باید نسبت به محدود سازی فضای مجازی بیش از پیش دقت کرد. در همین راستا معاونت امور زنان به رئیس مجلس نامه‌ای نوشت و در مورد این موضوع متذکر شد.

ابتکار افزود: فراهم شدن فضا برای حضور زنان باعث می‌شود از توانمندی‌های آنان در مدیریت کشور استفاده بهینه شود. انتظار ما این است که موضوعات و پژوهش‌های صورت گرفته در دولت سیزدهم جدی تلقی شود و با نگاه قرآنی بتوانیم سیاستگذاری درستی داشته باشیم.

منبع: ایرنا
کد خبر 517786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.